1515

Prisregn över digital plattform – gör det enklare att testa demenspatienter

Mindmore står som vinnare av Di Digitals tävling Health Tech Pitch Day 2020. Bolagets vd Sara Wallén lyckades övertyga juryn om nyttan med deras digitala plattform – som ska göra det enklare för sjukvården att testa patienter mot demens och depression.

Sara Wallén och hennes bolag Mindmore tog hem segern i Health Tech Pitch Day 2020.
Sara Wallén och hennes bolag Mindmore tog hem segern i Health Tech Pitch Day 2020.Foto:Pax Engstrom.

”Det viktiga är att vi kan hjälpa patienter. Vi vill att bedömningen av patienter ska bli så komplett som möjligt. Där vill vi skapa så effektiva förutsättningar för vårdpersonalen som det går. Patientperspektivet är det viktigaste tycker vi”, säger medgrundaren och vd:n Sara Wallén, som pitchade för Mindmores räkning i tävlingen.

Bolaget startades 2017 och bygger på en idé som Sara Wallén fick när hon läste på psykologprogrammet.

”Jag lärde mig om sådana här tester och såg hur mycket de behövs. Jag använde manuella tester på flera närstående då vi har demens i släkten. I samma veva fick jag barn och hade inte så mycket tid och det var då jag började fundera på om det verkligen var så här som det skulle gå till. Det måste finnas ett effektivare sätt”, säger hon.

Bolagets plattform mäter patientens kognitiva förmågor genom att bland annat testa minne, språk, exekutiva funktioner och reaktionssnabbhet. Resultaten används som underlag vid utredningar av bland annat demens, depression och utmattningssyndrom.  

Mindmore har digitaliserat redan etablerade tester på sin plattform, som är CE-märkt i Europa, och de kan utföras på en surfplatta. Målsättningen är att därigenom kunna testa fler patienter, frigöra resurser från sjukvården och minska tidskrävande administration för vårdpersonal.

Bolaget var ett av fyra startupbolag som tävlade under Health Tech Pitch Day 2020, där vi letar efter det nästa stjärnskottet inom digital hälsa. De övriga deltagarna var Anton Kärrbrink från Boneprox, Hani Movahed från Mypick och Alexander Knezevic från Remisshjälpen.

Remisshjälpens vd Alexander Knezevic gratulerar vinnaren Sara Wallén från Mindmore. I bakgrunden: Anton Kärrbrink från Bonebrox.
Remisshjälpens vd Alexander Knezevic gratulerar vinnaren Sara Wallén från Mindmore. I bakgrunden: Anton Kärrbrink från Bonebrox.Foto:Pax Engstrom

TV-SÄNDNING: Se hela sändningen från Health Tech Pitch Day 2020 här.

Health Tech Pitch Day arrangerades av Di Digital i samarbete med Dagens Medicin och Digital Hälsa. Juryn bestod av Medeon Science Parks vd Ulf G Andersson, pitchexperten Jenny Lindblad från Eliza Communications och Visiba Cares vd Johan Gustafsson.

Mindmore var till slut det bolag som imponerade allra mest – och vinner nu annonsutrymme i Dagens industri och Dagens Medicin till ett värde om 100 000 kronor.

Priset delades ut av Magnus Liungman, grundare av Doctrin, som vann den första upplagan av Health Tech Pitch Day under 2017. 

Det var en glad och lite omskakad vd som mötte upp Di efter att vinnarbeskedet ropats ut. 

”Jag är jättestolt över vårt team, över den resa vi gjort och vart vi ska. Priset ger oss utrymme att skapa opinion på ett väldigt professionellt sätt där vi både kan lyssna och prata om de ämnen som berör oss, hjärnhälsa och att vi ska få upp det på kartan”, säger Sara Wallén.

Mindmore står nu i startblocken för att ta nästa steg i kampen för bättre hjärnhälsa. I dag har de ett 30-tal kliniker runt om i landet på kundlistan, som prenumererar på deras tjänst. 

”Vi gick ut på marknaden och började aktivt sälja runt årsskiftet. Vi jobbar nära våra användare och kunder så att de kan möta deras patienters behov. Kunna bedöma hjärnhälsa och få upp det på agendan. Så att vi kan stötta människor med stressrelaterad ohälsa och demenssjukdomar”, säger Sara Wallén.

I fjol tog bolaget in 7,5 miljoner kronor i externt kapital från bland andra statliga Almi Invest, Sting och flera privata investerare som börsbolaget Elektas grundare Laurent Leksell. 

Tanken är att nu börja skala upp verksamheten för att nå fler kunder i Sverige, men även internationellt från och med nästa år.

”Vi är precis i slutfasen av att utforma hur vår investeringsstrategi ska se ut. Vi har tagit in kapital 2019 och gjort en bryggfinansiering från existerande ägare, plus några till. Nu tittar vi på hur nästa steg ska se ut. Under de närmsta veckorna kommer vi att gå ut och resa kapital.”

Tanken är också att på sikt bredda produkten för att kunna upptäcka fler sjukdomar – utöver demens, depression och utmattningssyndrom.

”Det finns stor utvecklingspotential då diabetes, Parkinsons, MS och en rad andra sjukdomar påverkar kognitionen. För oss är det viktigt att nu hålla fokus så att vi verkligen utvecklar tjänsten utefter våra patientgrupper – och inte går för snabbt fram”, säger Sara Wallén.

Även Martin Löfbom och Fredrik Wetterhall har varit med och grundat Mindmore.

Läs mer: Mindmore gör det enklare att testa demenspatienter – tar in 7,5 miljoner 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?