1515
Annons

Prisregn över digital plattform – gör det enklare att testa demenspatienter

Mindmore står som vinnare av Di Digitals tävling Health Tech Pitch Day 2020. Bolagets vd Sara Wallén lyckades övertyga juryn om nyttan med deras digitala plattform – som ska göra det enklare för sjukvården att testa patienter mot demens och depression.

Sara Wallén och hennes bolag Mindmore tog hem segern i Health Tech Pitch Day 2020.
Sara Wallén och hennes bolag Mindmore tog hem segern i Health Tech Pitch Day 2020.Foto:Pax Engstrom.

”Det viktiga är att vi kan hjälpa patienter. Vi vill att bedömningen av patienter ska bli så komplett som möjligt. Där vill vi skapa så effektiva förutsättningar för vårdpersonalen som det går. Patientperspektivet är det viktigaste tycker vi”, säger medgrundaren och vd:n Sara Wallén, som pitchade för Mindmores räkning i tävlingen.

Bolaget startades 2017 och bygger på en idé som Sara Wallén fick när hon läste på psykologprogrammet.

”Jag lärde mig om sådana här tester och såg hur mycket de behövs. Jag använde manuella tester på flera närstående då vi har demens i släkten. I samma veva fick jag barn och hade inte så mycket tid och det var då jag började fundera på om det verkligen var så här som det skulle gå till. Det måste finnas ett effektivare sätt”, säger hon.

Bolagets plattform mäter patientens kognitiva förmågor genom att bland annat testa minne, språk, exekutiva funktioner och reaktionssnabbhet. Resultaten används som underlag vid utredningar av bland annat demens, depression och utmattningssyndrom.  

Mindmore har digitaliserat redan etablerade tester på sin plattform, som är CE-märkt i Europa, och de kan utföras på en surfplatta. Målsättningen är att därigenom kunna testa fler patienter, frigöra resurser från sjukvården och minska tidskrävande administration för vårdpersonal.

Bolaget var ett av fyra startupbolag som tävlade under Health Tech Pitch Day 2020, där vi letar efter det nästa stjärnskottet inom digital hälsa. De övriga deltagarna var Anton Kärrbrink från Boneprox, Hani Movahed från Mypick och Alexander Knezevic från Remisshjälpen.

Remisshjälpens vd Alexander Knezevic gratulerar vinnaren Sara Wallén från Mindmore. I bakgrunden: Anton Kärrbrink från Bonebrox.
Remisshjälpens vd Alexander Knezevic gratulerar vinnaren Sara Wallén från Mindmore. I bakgrunden: Anton Kärrbrink från Bonebrox.Foto:Pax Engstrom

TV-SÄNDNING: Se hela sändningen från Health Tech Pitch Day 2020 här.

Health Tech Pitch Day arrangerades av Di Digital i samarbete med Dagens Medicin och Digital Hälsa. Juryn bestod av Medeon Science Parks vd Ulf G Andersson, pitchexperten Jenny Lindblad från Eliza Communications och Visiba Cares vd Johan Gustafsson.

Mindmore var till slut det bolag som imponerade allra mest – och vinner nu annonsutrymme i Dagens industri och Dagens Medicin till ett värde om 100 000 kronor.

Priset delades ut av Magnus Liungman, grundare av Doctrin, som vann den första upplagan av Health Tech Pitch Day under 2017. 

Det var en glad och lite omskakad vd som mötte upp Di efter att vinnarbeskedet ropats ut. 

”Jag är jättestolt över vårt team, över den resa vi gjort och vart vi ska. Priset ger oss utrymme att skapa opinion på ett väldigt professionellt sätt där vi både kan lyssna och prata om de ämnen som berör oss, hjärnhälsa och att vi ska få upp det på kartan”, säger Sara Wallén.

Mindmore står nu i startblocken för att ta nästa steg i kampen för bättre hjärnhälsa. I dag har de ett 30-tal kliniker runt om i landet på kundlistan, som prenumererar på deras tjänst. 

”Vi gick ut på marknaden och började aktivt sälja runt årsskiftet. Vi jobbar nära våra användare och kunder så att de kan möta deras patienters behov. Kunna bedöma hjärnhälsa och få upp det på agendan. Så att vi kan stötta människor med stressrelaterad ohälsa och demenssjukdomar”, säger Sara Wallén.

I fjol tog bolaget in 7,5 miljoner kronor i externt kapital från bland andra statliga Almi Invest, Sting och flera privata investerare som börsbolaget Elektas grundare Laurent Leksell. 

Tanken är att nu börja skala upp verksamheten för att nå fler kunder i Sverige, men även internationellt från och med nästa år.

”Vi är precis i slutfasen av att utforma hur vår investeringsstrategi ska se ut. Vi har tagit in kapital 2019 och gjort en bryggfinansiering från existerande ägare, plus några till. Nu tittar vi på hur nästa steg ska se ut. Under de närmsta veckorna kommer vi att gå ut och resa kapital.”

Tanken är också att på sikt bredda produkten för att kunna upptäcka fler sjukdomar – utöver demens, depression och utmattningssyndrom.

”Det finns stor utvecklingspotential då diabetes, Parkinsons, MS och en rad andra sjukdomar påverkar kognitionen. För oss är det viktigt att nu hålla fokus så att vi verkligen utvecklar tjänsten utefter våra patientgrupper – och inte går för snabbt fram”, säger Sara Wallén.

Även Martin Löfbom och Fredrik Wetterhall har varit med och grundat Mindmore.

Läs mer: Mindmore gör det enklare att testa demenspatienter – tar in 7,5 miljoner 


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?