1515

Preventivappen växer – samlar in data om virussymptom

Den godkända preventivmedelsappen Natural Cycles kartlägger inte bara kvinnors fertilitet, utan har även lagt till en coronatracker. ”Vi ser att användandet följer en trend med corona”, säger medgrundaren Elina Berglund.

Elina Berglund har medgrundat Natural Cycles och delar vd-skapet med Raoul Scherwitzl.
Elina Berglund har medgrundat Natural Cycles och delar vd-skapet med Raoul Scherwitzl.Foto:Martina Huber

Elina Berglund och hennes man Raoul Scherwitzl, medgrundare och som hon delar vd-skapet med för Natural Cycles, är sedan några veckor tillbaka i Sverige. 

Till vardags bor de i New York, men situationen där i en liten lägenhet med två barn blev till slut ohållbar på grund av läget med coronvairuset som härjar i stan. Nu bor de hos Elina Berglunds föräldrar på landet tills det har lugnat ner sig.

”Vi har ett kontor med nio personer på 5th Avenue och 43rd Street. De sista veckorna var Midtown helt öde när vi cyklade till kontoret. Times Square var helt tomt, precis som i en film. Det var ganska speciellt”, säger Elina Berglund. 

Natural Cycles har flera kontor med 60 anställda runtom i världen, vilket har underlättat övergången till att alla jobbar hemifrån. Teamet är produktivt, säger Elina Berglund, och omställningen gick snabbt. Bolaget har även nyanställt personer på distans under de senaste veckorna.

”Det har gått förvånansvärt smidigt, men vi går väl igenom det som de flesta företag som jobbar hemma gör just nu. Vissa trivs bra med det, andra får hyttfeber”, säger Elina Berglund.

”Under första kvartalet har vi fått särskilt bra resultat”, säger hon.

Men hon inte vill kommentera några specifika siffror, varken för det senaste kvartalet eller i fjol.

”Förra året var ett år då vi vände saker och ting, från att vi hade kommit ur negativ pr under 2018.”

Läs mer: Natural Cycles-grundaren talar ut om USA-planerna: ”Vi måste nog ta politisk ställning”

Bolaget har inget behov av att ta in kapital på ett tag, också i och med att man tar betalt för tjänsten. Senaste kapitalinjektionen var en kvarts miljard kronor i slutet av 2017.

”Jag lider lite med de entreprenörer som behöver ta in pengar just nu. Samtidigt så är digitala health tech-bolag viktiga i det här läget”.

Natural Cycles är ett av de bolag som har sett en positiv effekt av coronautbrottet. Preventivappen är godkänd som preventivmedel och kartlägger användarens cykel i kombination med att man regelbundet mäter sin temperatur. 

”De befintliga användarna har blivit bättre på att mäta, säkert för att de inte går ut lika mycket och har mer tid. Vi har även fått in nya användare och växer särskilt i USA”, säger Elina Berglund.

Några saker som har förändrats i appen är att användarna har blivit bättre på att logga olika saker som smärta och känslostämning. I datan går det att urskilja mönster, som att humöret har påverkats av coronakrisen. 

”Vi ser till exempel också att libidon brukar vara hög på helgen, men att det nu är mer jämt över veckan”, säger Elina Berglund.

Algoritmen i Natural Cycles indikerar även om man har en stigande i temperaturen i kroppen, vilket skulle kunna innebära att man har fått ett virus. I samband med utbrottet har bolaget lagt till ”coronatracking” i appen, där användarna kan logga symptom och dela med sig av till sin läkare. 

”Hittills har 20 procent av användarna lagt till det”, säger Elina Berglund.

Totalt har Natural Cycles drygt 1,5 miljon användare i 160 länder och tillväxten är störst i USA. Appen är fortfarande ensam i sin nisch som ett godkänt preventivmedel och effektivitetsnivån för att undvika oönskade graviditeter ligger på runt 93 procent vid typisk användning. 

Läs också: Natural Cycles-grundaren ser stort intresse i USA

Främsta konkurrenterna är inte andra appar där man kan registrera data kring sin cykel, utan snarare andra preventivmedel, menar Elina Berglund.

”Vi ser att vi hamnar någonstans mitt i mellan och känner oss ensamma i nischen. Men det betyder inte att vi inte har utmaningar, för att vara ensam kan också väcka skepsis och fler frågor”.

Hon tror att en del av tillströmningen, av båda nya användare och de som har kommit tillbaka under senaste tiden, kan bero på att tjänsten inte kräver att man går till doktorn och får ett recept som för andra godkända preventivmedel. 

”Vi ser att det följer en trend med corona och kommer att göra en undersökning för att se vad som driver detta””, säger Elina Berglund.

Behovet av preventivmedel i USA är stort även annars, också i och med att till exempel p-piller är dyrt om man inte har försäkring. 

För att dra sitt strå till stacken under coronautbrottet har Natural Cycles donerat några hundra febertermometrar till Mount Sinai-sjukhuset i New York, för att de ska kunna dela ut till folk som behöver. 

Bolagets termometrar tillverkas i Kina, men det befintliga lagret ska räcka i upp till ett år. Överlag tror Elina Berglund att krisen kommer att gynna Natural Cycles och även många andra bolag i slutändan.

”Min känsla är att det här är en kris för alla, men det kan också innebära möjligheter. Jag är övertygad om att vi kommer ut smartare och starkare, säger hon.

Lyssna på Elina Berglunds entreprenörsresa i ett avsnitt av podden Startup Stories från 2018:

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?