1515
Annons

Premiär för Candelas eltaxibåt i Stockholms skärgård

Nu börjar elektrifieringen av Stockholms skärgård. Båttaxiägaren Leif Eriksson blir den första köparen av Candelas bärplansbåt P-8, ett köp som möjliggörs tack vare det statliga investeringsstödet Klimatklivet. 

Leif Eriksson är den första köparen av Candelas taxibåt P-8, som bygger på samma plattform som privatbåtsmodellen C-8.
Leif Eriksson är den första köparen av Candelas taxibåt P-8, som bygger på samma plattform som privatbåtsmodellen C-8.

Taxibåten P-8, som kommer sjösättas inom ett år, baseras på samma plattform som den nya privatbåtsmodellen C-8 från Candela. Båtarna går på bärplan, vilket sparar både på energi och på miljö. 

”Passagerarmarknaden är ju större än privatbåtmarknaden, så det känns naturligt för oss att röra sig i den riktningen. De är också de båtarna som används väldigt mycket, så ska vi ha en miljöpåverkan så känns det naturligt att gå in i det”, säger Gustav Hasselskog, Candelas grundare och vd. 

Taxibåtarna kommer ha plats för upp till 10 passagerare. Leif Eriksson har varit i taxibåtbranschen sedan 1965, eller sedan ”förra årtusendet”, som han själv konstaterar. Under sina 57 år på Östersjön har den erfarne kaptenen sett hur miljön påverkas av den tunga trafiken, och det var främst ut miljösynpunkt som han nappade på P-8.

”Candela gör ju inga vågor och vi har sett ökad stranderosion genom åren på grund av höga vågor. Det ska även bli skönt att slippa bullret från dieselmotorerna, både för min egen del och för de som är runtomkring”, säger Leif Eriksson.

Candela P-8 kan ta sig fram snabbt i känsliga vikar och längs bryggor där andra båtar måste köra långsamt, eftersom bärplansbåten inte gör svall.

Köpet av båten är möjlig tack vare det statliga investeringsstödet Klimatklivet. Här kan alla typer av verksamheter, från företag till bostadsrättsföreningar, få upp till 70 procent i stöd för fysiska klimatsatsningar. Årets andra ansökningsperiod pågår fram till den 18 maj. 

”Vi fick hjälp med runt 60 procent av kostnaden. Annars hade det varit lite tufft”, säger Leif Eriksson, vars nya båt fick en prislapp på 1,5 miljoner kronor. Det kan jämföras med Leif Erikssons nuvarande dieseldrivna taxibåt, som kostar över 5 miljoner kronor i nypris. 

Candelas passagerarbåtssatsning stannar inte vid taxibåtar. Bolaget har även P-12 på lut, tidigare benämnd P-30, en 12 meter lång passagerarfärja som tar 30 passagerare. Stockholmarna kommer bli de första att testa färjan genom ett projekt mellan elbåtstillverkaren och Region Stockholm. Beräknad sjösättning för testtrafik med betalande passagerare är i januari nästa år.

Foto:evelina carborn

”Vi ser ett enormt intresse och är i dialog med 400 potentiella kunder nu. I städer som Hongkong, San Francisco och Stockholm finns enorma möjligheter, inte bara att konvertera fossiltrafiken till sjöss utan även att få en överflyttning från landbaserad trafik eftersom den här blir extremt mycket mer miljövänlig. P-12 kommer även att kunna köra fortare än mycket landbaserad trafik”, säger Gustav Hasselskog.

I november tog Candela in 245 miljoner kronor från EQT Ventures i en finansieringsrunda som värderade bolaget till 1,4 miljarder kronor. Produktionen flyttas från Lidingö till en ny fabrik i Rotebro norr om Stockholm som i en första etapp är på 5.000 kvadratmeter. Där räknar man med att inom två år kunna bygga 400 C-8 båtar per år, och även passagerarbåtarna. 

”Vi kommer inte behöva ta in pengar i år, just nu har vi ett relativt gott kassaflöde. Samtidigt expanderar vi väldigt fort. Bara i produktionen kommer vi gå från 30 till 100 personer till årsskiftet, sedan ökar vi på med försäljning och utveckling också. Så vi får se i början på nästa år om vi behöver ta in mer pengar”, avslutar Gustav Hasselskog. 

 

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?