1515
Annons

Populära racketappen växer med padelboomen

Bokningsappen Matchi används av nästan alla racketspelare i Sverige och har växt till över 15 länder. I Sverige präglas utvecklingen av en padelboom.

”Det är en jättestor marknad som fortfarande växer”, säger Helena Joelsson, kommersiellt ansvarig på Matchi.

Från vänster: Daniel Ekman, vd och grundare av Matchi, tillsammans med medgrundaren Mattias Lundström.
Från vänster: Daniel Ekman, vd och grundare av Matchi, tillsammans med medgrundaren Mattias Lundström.Foto:Andy Astfalck

Bokningsplattformen Matchi täcker racketsporter badminton, bordtennis, padel, squash som tennis. Enligt tidigare uppgifter sker 800.000 bokningar per månad och nio av tio svenska racketspelare använder appen. Men mycket i plattformen syns inte för slutanvändaren utan automatiserar uppgifter för anläggningarna.

De senaste åren har padelsporten växt explosivt i Sverige. 2018 fanns det 266 padelbanor i landet medan det i dag finns över 3.500. 

”Det är en jättestor marknad som fortfarande växer, och det finns jättemycket kvar att utveckla inom racketsporten här i Sverige”, säger Helena Joelsson, kommersiellt ansvarig på Matchi.

Idag är bolaget verksamt i över 15 länder. 

”2022 är vår ambition att ta ett större kliv utanför Norden och att dubbla antalet anläggningar. Då handlar det om Storbritannien, Spanien, Frankrike, Tyskland och Italien, men det kommer också att ske där möjligheten finns, på det sättet är vi opportunistiska”, säger Helena Joelsson.

Helena Joelsson, kommersiellt ansvarig på Matchi.
Helena Joelsson, kommersiellt ansvarig på Matchi.

I Storbritannien har bolaget nyligen skrivit kontrakt med ett bolag som bygger ska bygga 300 padelbanor de närmaste fem åren. 

”I Storbritannien är tennis populärt, vilket skapar goda förutsättningar för padeln, en utveckling vi kan växa med i. Det finns också stora ekonomiska incitament för tennisklubbar i Storbritannien att bygga ut tennisbanorna med padelbanor.”

Nedstängningar och restriktioner har påverkat omsättningen för nuvarande räkenskapsåret, som löper till april, och enligt bolagets egna utsago kommer årsomsättningen att landa på cirka 80 Mkr, en ökning med 25 procent jämfört med fjolåret. 

”De tillväxtsiffror vi följer visar att vi det senaste året dubblerat antalet anslutna partners och banor, och innan sommaren är här tror vi det är tredubblat, vilket ger en fingervisning om värdeökningen.”

I mitten av 2021 tog Matchi in 200 Mkr i kapital från riskkapitalbolagen Verdane och Sprints Capital – pengar som har hjälpt bolaget att fortsätta sin tillväxtresa. Bolagets ambition är att fortsätta sin internationella expansion till nya marknader – med fokus på padel. 


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?