1515

Popstjärnornas favorit Kobalt närmar sig unicorn-status

Svenskgrundade Kobalt Music fyller på kassan med 660 miljoner kronor. Värderingen överstiger 6 miljarder kronor. I ägarkretsen finns redan Max Martin, Paul McCartney och Google Ventures.

Svenske Willard Ahdritz är Kobalt Musics grundare och vd, här fotograferad utanför bolagets huvudkontor vid Times Square i New York.
Svenske Willard Ahdritz är Kobalt Musics grundare och vd, här fotograferad utanför bolagets huvudkontor vid Times Square i New York.Foto:Axel Öberg

Den digitala förlagsjätten Kobalt (NTL) grundades 2000, när fildelningstjänsten Napster var som störst. Det i dag globala företagets affärsidé är att digitalisera hur musiker får betalt.

Kobalt står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan. Bolaget var tidigt med att låta sina artister behålla 90 procent av låtintäkterna i en tid då de flesta bara såg omkring 70 procent av pengapotten.

Kobalts artiststall rymmer bland andra Lauryn Hill och Carly Rae Jepsen medan svenska Max Martin och Paul McCartney är delägare i bolaget jämte jättar som Balderton Capital och Google Ventures. Bolaget uppskattar sig ha en koppling till 40 procent av låtarna på topp 100-listorna i England och USA.

Läs mer: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör 

Nu ska Kobalt skala upp sin royaltyaffär, det vill säga hur utbetalningar tar sig från radiostationer eller streamingtjänster till artisternas eller skivbolagens fickor. För att göra det tar Kobalt in 75 miljoner dollar, eller drygt 660 miljoner kronor, i riskkapital.

”Med den höga tillväxten av streaming och alla miljarder mikrotransaktioner som sker för varje låt har musikindustrin blivit mer komplex än någonsin”, säger Willard Ahdritz (NTL), Kobalts grundare och vd, i ett skriftligt uttalande.

Den nya investeringen värderar Kobalt som helhet till 700 miljoner dollar, eller 6,2 miljarder kronor, med de nya pengarna borträknade. Det säger bolaget till Di Digital.

Därmed närmar sig Kobalt gränsen för en unicorn på 1 miljard dollar. Huvudinvesterare i den nya rundan är den amerikanska mediejätten Hearst Entertainment.

“Willard har briljant positionerat Kobalt som ett viktigt företag i mitten av denna snabbväxande industri”, säger Hearst Entertainments vd Neeraj Khemlani.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

De tidigare ägarna Balderton Capital och MSD Capital deltar i rundan medan Google Ventures, som investerade i Kobalt 2015, avstår. Därmed har Kobalt hittills tagit in cirka 1,7 miljarder kronor i riskkapital.

Liksom två andra stora svenska teknikbolag i musikbranschen – streamingtjänsterna Spotify (NTL) och Soundcloud (NTL) – är Kobalt ännu inte lönsamt. Under räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol uppgick förlusterna till drygt 170 miljoner kronor.

Intäkterna hamnade på 2,3 miljarder kronor, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Detta år räknar Kobalt med att intäkterna stiger med 35 procent jämfört med föregående år till drygt 3 miljarder kronor.

Lyssna: Allt om Kobalt i Digitalpodden

Kobalt är inte ensamma om att vilja förnya hur musiker tjänar pengar. Spotify köpte nyligen det Brooklyn-baserade företaget Mediachain (NTL) vars teknik ska ska göra utbetalningar till rättighetsägare snabba, digitala och spårbara.

Mediachain Labs bygger sin lösning på blockkedjan, tekniken som till exempel möjliggör handel i kryptovalutan bitcoin.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en interaktiv databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Rättelse: I en tidigare version av denna text angavs att Kobalts förlust hade överstigit 200 Mkr det senaste räkenskapsåret. I själva verket hamnade den på strax över 170 Mkr.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

 

Mer om Kobalt i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?