1515

Popstjärnornas favorit Kobalt närmar sig unicorn-status

Svenskgrundade Kobalt Music fyller på kassan med 660 miljoner kronor. Värderingen överstiger 6 miljarder kronor. I ägarkretsen finns redan Max Martin, Paul McCartney och Google Ventures.

Svenske Willard Ahdritz är Kobalt Musics grundare och vd, här fotograferad utanför bolagets huvudkontor vid Times Square i New York.
Svenske Willard Ahdritz är Kobalt Musics grundare och vd, här fotograferad utanför bolagets huvudkontor vid Times Square i New York.Foto:Axel Öberg

Den digitala förlagsjätten Kobalt (NTL) grundades 2000, när fildelningstjänsten Napster var som störst. Det i dag globala företagets affärsidé är att digitalisera hur musiker får betalt.

Kobalt står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan. Bolaget var tidigt med att låta sina artister behålla 90 procent av låtintäkterna i en tid då de flesta bara såg omkring 70 procent av pengapotten.

Kobalts artiststall rymmer bland andra Lauryn Hill och Carly Rae Jepsen medan svenska Max Martin och Paul McCartney är delägare i bolaget jämte jättar som Balderton Capital och Google Ventures. Bolaget uppskattar sig ha en koppling till 40 procent av låtarna på topp 100-listorna i England och USA.

Läs mer: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör 

Nu ska Kobalt skala upp sin royaltyaffär, det vill säga hur utbetalningar tar sig från radiostationer eller streamingtjänster till artisternas eller skivbolagens fickor. För att göra det tar Kobalt in 75 miljoner dollar, eller drygt 660 miljoner kronor, i riskkapital.

”Med den höga tillväxten av streaming och alla miljarder mikrotransaktioner som sker för varje låt har musikindustrin blivit mer komplex än någonsin”, säger Willard Ahdritz (NTL), Kobalts grundare och vd, i ett skriftligt uttalande.

Den nya investeringen värderar Kobalt som helhet till 700 miljoner dollar, eller 6,2 miljarder kronor, med de nya pengarna borträknade. Det säger bolaget till Di Digital.

Därmed närmar sig Kobalt gränsen för en unicorn på 1 miljard dollar. Huvudinvesterare i den nya rundan är den amerikanska mediejätten Hearst Entertainment.

“Willard har briljant positionerat Kobalt som ett viktigt företag i mitten av denna snabbväxande industri”, säger Hearst Entertainments vd Neeraj Khemlani.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

De tidigare ägarna Balderton Capital och MSD Capital deltar i rundan medan Google Ventures, som investerade i Kobalt 2015, avstår. Därmed har Kobalt hittills tagit in cirka 1,7 miljarder kronor i riskkapital.

Liksom två andra stora svenska teknikbolag i musikbranschen – streamingtjänsterna Spotify (NTL) och Soundcloud (NTL) – är Kobalt ännu inte lönsamt. Under räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol uppgick förlusterna till drygt 170 miljoner kronor.

Intäkterna hamnade på 2,3 miljarder kronor, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Detta år räknar Kobalt med att intäkterna stiger med 35 procent jämfört med föregående år till drygt 3 miljarder kronor.

Lyssna: Allt om Kobalt i Digitalpodden

Kobalt är inte ensamma om att vilja förnya hur musiker tjänar pengar. Spotify köpte nyligen det Brooklyn-baserade företaget Mediachain (NTL) vars teknik ska ska göra utbetalningar till rättighetsägare snabba, digitala och spårbara.

Mediachain Labs bygger sin lösning på blockkedjan, tekniken som till exempel möjliggör handel i kryptovalutan bitcoin.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en interaktiv databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Rättelse: I en tidigare version av denna text angavs att Kobalts förlust hade överstigit 200 Mkr det senaste räkenskapsåret. I själva verket hamnade den på strax över 170 Mkr.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

 

Mer om Kobalt i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?