Annons

Polestar-samarbete lyfter svenska elbåtsuppstickaren

Med Polestars batterier under huven har vad som beskrivs som världens mest energieffektiva båt, Candela C-8, blivit ännu vassare. Och kanske ser vi snart en Polestar-designad båt. 

Candelas grundare och vd Gustav Hasselskog, båten Candela C-8 och Polestars operativa chef Dennis Nobelius.
Candelas grundare och vd Gustav Hasselskog, båten Candela C-8 och Polestars operativa chef Dennis Nobelius.Foto:Press.

”Att nu kunna ta båten mellan Göteborg–Oslo på en dag med befintliga snabbladdningsstationer är ganska stort”, säger Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog till Di.

På tisdagen visades resultatet av den svenska elbåtsuppstickaren Candelas samarbete med den USA-noterade elbilstillverkaren Polestar upp. Volvo Cars-avknoppningen har levererat batterier och laddningssystem till bolagets eldrivna bärplansbåt Candela C-8, som beskrivs som världens mest effektiva båt.

”Candela C-8 Polestar powered”, som den uppdaterade varianten kallas, har utrustats med ett Polestar 2-batteri på 69 kWh som anpassats till maritimt bruk. Med det nya batteriet under huven har man lyckats förlänga båtens räckvidd med hela 30 procent till 57 sjömil, eller 10,5 vanliga mil för den som föredrar landmått, vid en hastighet på 22 knop. Det kan jämföras med konkurrenten Xshores eldrivna motsvarighet Eelex 8000 som klarar cirka 20 sjömil vid samma hastighet. Då med ett nästan dubbelt så stort batteri.

Anledningen till att Candelas båt är så energieffektiv är den så kallade bärplanstekniken. Med hjälp av två bärande vingar nedsänkta i vattnet så flyger Candelas båtar cirka en meter ovanför vattenytan, vilket minskar friktionen radikalt.

”En konventionell båt kräver fruktansvärt mycket energi, hela 15 gånger mer per kilometer än en personbil. Om man elektrifierar båtar bara genom att byta ut bensinmotorn mot en elmotor får du ingen räckvidd, såvida du inte lastar båten med så mycket batterier att den nästan sjunker. Med bärplanstekniken är energiåtgången 80 procent lägre. Nu har vi kommit igenom en resa som exempelvis inte flyget inte har kunnat göra än”, säger Gustav Hasselskog.

Batterierna från Polestar klarar dessutom snabbladdning. Det innebär att man kan ladda upp batteriet från 10 till 80 procent på cirka 40 minuter. Och på laddningsfronten till sjöss händer det en hel del just nu, till exempel ska ett EU-finansierat projekt leverera 400 laddare mellan Göteborg och Kristiansand, och det norska elbolaget Eviny (tidigare BKK) bygger ett snabbladdningsnätverk i Norge.

Framöver kommer även taxivarianten P-8 att drivas med Polestars batterier. Och det är den kommersiella trafiken som Candela sätter sitt största hopp till.

”Där kan vi sänka kostnaden för operatörerna ganska rejält. Det finns ekonomiska incitament att göra omställningen inte bara för ett grönt samarbete”, säger Gustav Hasselskog.

När det gäller driftsekonomin är det enligt bolaget enorma skillnader mellan Candelas bärplansbåt och en bensindriven motsvarighet. Bränslekostnaden för en sträcka motsvarande den mellan Göteborg och Oslo hamnar en bra bit över 5.000 kronor, att ladda för motsvarande sträcka kostar ett par hundralappar.

”Det är ju i princip gratis. Och så behöver du inte ha dåligt samvete heller”, säger Gustav Hasselskog. 

Candela C-8 har utrustats med batteri från Polestar och utökat räckvidden med 50 procent.
Candela C-8 har utrustats med batteri från Polestar och utökat räckvidden med 50 procent.Foto:Press.

För Polestars del var aldrig planen att ge sig in i båtbranschen. Enligt bolagets operativa chef Dennis Nobelius var det på initiativ av Northvolts vd och grundare Peter Carlsson som de båda bolagen kom i kontakt med varandra. Och i efterhand är de mycket nöjda med vad samarbetet resulterat i.

”Vi försöker alltid stötta transformationen i samhället, som vi tidigare gjort via samarbeten med både Cake och Allebike. Och nu gör vi det i även båtbranschen. Och så lär man sig alltid något, i det här fallet mer om vad som krävs i maritim miljö.”

Och utan att gå in på detaljer avslöjar Dennis Nobelius att det kommer att komma mer ur samarbetet.

”Vi tittar på hur en Polestar-design skull kunna se ut till sjöss. Ihop med Candela såklart”, säger han.

En amfibiebil månne?
”Nej, det tror jag vi överlåter till Elon Musk att fundera på.”

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera