1515

"Pokemon Go är en seger för Apple – inte för Nintendo"

Mobilflugan Pokemon Go är en sedelärande historia för såväl appmakare som spelutvecklare och mediechefer, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di DigitalFoto:Jesper Frisk

I helgen ersattes de politiska diskussionerna från Almedalen i mitt Twitterflöde av vuxna män och kvinnor som pratade om att fånga färgglada låtsasmonster med sina mobilkameror.

Mobilspelet Pokemon Go ser ut att vara årets mobilfluga redan nu, bara ett par dagar efter lansering. Några officiella nedladdningssiffror finns inte än, men enligt vissa mätningar är spelet redan mer populärt än dejtingappen Tinder bland Android-användare. Snart väntas det ha fler aktiva användare än Twitter. Utgivaren Nintendos aktie rusade med 25%, en ökning av börsvärdet på nära 80 miljarder kronor, över helgen.

För den som är intresserad av maktbalansen i det digitala näringslivet finns flera skäl att studera fenomenet närmare. Här är två av dem.

1. Gammal är äldst, och varumärke är (nästan) allt

Pokemon Go är utvecklat av Google-avknoppningen Niantic, men ges ut av den japanska speljätten Nintendo. Nintendo är ungefär så långt ifrån ett kaxigt startupbolag det går att komma. Det är en anrik och traditionsbunden japanskt börsjätte som tjänar pengar främst på varumärken med anor i det sena 80-talet. Bland dem klassiker som Super Mario Bros, The Legend of Zelda och såklart Pokemon.

Samtidigt har Nintendo en lång historia av att lyckas återuppfinna sig självt, inte sällan på ruinens brant. Bolaget mer eller mindre uppfann det moderna, sociala spelandet – det som på branschspråk brukar kallas för casual gaming – med spelkonsolerna Wii (från 2006) och Nintendo DS (från 2004), samt satte ramarna för hur moderna 3d-spel väntas se ut och fungera med klassikern Super Mario 64 från år 1996.

AR-teknikens verkliga genombrott kom tack vare ett 125 år gammalt japanskt storföretag med rötterna i spelkortstillverkning.

Nu ser det ut som att man är på väg att göra samma sak igen, fast på mobilen och med den hittills relativt oprövade tekniken augmented reality (AR). Jättar som Microsoft och Google har investerat miljardbelopp i AR, som går ut på att virtuella objekt visas ovanpå den verkliga världen genom till exempel en mobilskärm. Men de riktigt framgångsrika applikationerna har lyst med sin frånvaro. Fram tills nu.

Vad krävdes då för att nå genomslag i de verkligt breda folklagren? Nintendos peppiga, färgglada leksaksmonster, välbekanta för alla som vuxit upp under 90- och 00-talen.

Det säger mycket om kraften i att släppa lös gamla varumärken på nya plattformar.

Det betyder också att AR-teknikens verkliga genombrott kom tack vare ett 125 år gammalt japanskt storföretag med rötterna i spelkortstillverkning.

Det borde skänka tröst åt alla de storbolag som annars känner sig omsprungna av unga, snabbfotade digitala uppstickare.  

2. ...men plattformarna vinner

 Trots ibland högljudda protester från aktieägarna vägrade Nintendo under många år att kliva in i mobilspelsvärlden. Samtidigt skördade uppstickare som svenskgrundade King och finska Supercell enorma framgångar, kanske delvis tack vare bristen på konkurrens från just Super Mario och Pokemon.

Faktum är att bolaget kröp till korset så sent som i våras. Nintendos första mobilspel släpptes i mars 2016. 

Ändå fanns en sund finansiell logik bakom bolagets avvaktande inställning. Trots sjunkande marknadsandelar har Nintendo (nästan) alltid varit ett mycket lönsamt bolag. Med kontroll över hela värdekedjan – från spelkonsoler till spelförsäljning och egen utveckling – kunde man räkna med rejäla intäkter på varje sålt spel. Dessutom var andra utvecklare beredda att betala saftiga licenskonstnader för tillträde till Nintendos plattformar. 

Dagens diskussioner om Apples “skatt” på app-utvecklare bör klinga bekant för alla spelutvecklare som jobbade mot Nintendo under bolagets storhetstid på 80- och 90-talen.

Idag är situationen den omvända. Nintendo äger bara 32 procent av Pokemon Ltd, bolaget som sitter på rättigheterna till de populära monsterfigurerna. Utvecklaren Niantic ska ha sin beskärda del av intäkterna. Men framförallt tar plattformsägarna Google (Android) och Apple (IOS) 30 procent av alla försäljningsintäkter.

Tiden då Nintendo kunde ta 600 eller till och med 700 kronor per sålt spel är även den förbi. Pokemon Go är gratis att ladda ned. Eventuella intäkter kommer i form av köp inuti appen på en eller ett par dollar styck. Många spelare kommer aldrig betala ens en krona för spelet. 

Klart är alltså att det anrika japanska spelföretaget tvingats kliva ned flera steg i värdekedjan för att hitta sin plats på mobilmarknaden. 

Pokemon Go är en odiskutabel framgång och ett styrkebesked från Nintendo. Men också ett tydligt tecken på den anrika japanska speltillverkarens allt svagare position jämte bjässar som Google och Apple. 

Det är en rävsax som såväl apputvecklare som spelutvecklare och mediechefer borde känna igen sig i.

Läs även: Monsterhitten Pokemon Go får Nintendo-aktien att rusa


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?