Annons

Poddtrion lyfter – H&M-arvingen Tom Persson investerar

Nybildade poddkoncernen Third Ear Studio har fått en ”flygande start” för sitt prenumerationserbjudande. Nu tar man in 10 miljoner kronor, varav lejonparten kommer från H&M-arvingen Tom Persson.

Mitten: Tom Persson, som äger och driver mediegruppen Co_Made. Till vänster: Carl Fridsjö, arbetande styrelseordförande för det nya bolaget Third Ear Studio. Till höger: Martin Johnson, vd för Third Ear Studio.
Mitten: Tom Persson, som äger och driver mediegruppen Co_Made. Till vänster: Carl Fridsjö, arbetande styrelseordförande för det nya bolaget Third Ear Studio. Till höger: Martin Johnson, vd för Third Ear Studio.

Poddkoncernen Third Ear Studio bildades i november i fjol genom en sammanslagning av produktionsbolagen Soundtelling, Just Stories och danska Third Ear. Målet var då att surfa på den nya marknad för podd-prenumerationer som Apple, Acast och Spotify banat väg för, vilket Di Digital rapporterat

Satsningen backas av H&M-arvingen Tom Perssons bolag Co_Made, som är ett slags nätverk av bolag inom ljud- tv- och filmproduktion.

Third Ear Studio utmärker sig i poddsektorn genom att till stor del kontrollera både sin egen utveckling och produktion, försäljning, licensiering och distribution. 

Nu meddelar bolaget att sitt nya prenumerationserbjudande Third Ear+ lockat knappt 20.000 nytillkomna prenumeranter, vilket man beskriver som en ”flygande start”. Några av de titlar som lockar uppges vara ”true crime”-poddarna Spår och Skuggland, samt Uppgång och Fall, som är dokumentärer ur företagsvärlden. 

”Varje prenumerant betalar 49 kronor per månad, så detta motsvarar kring 10 miljoner kronor i återkommande, årliga intäkter”, säger bolagets arbetande styrelseordförande Carl Fridsjö.

Samtidigt fyller Third Ear Studio kassan med 10 miljoner kronor i en riktad nyemission med befintliga ägare. 

”Jag investerar en miljon, vår vd Martin Johnson investerar 800.000 kronor, och resten kommer från Tom Perssons bolag Co_Made som är vår största externa ägare”, säger Carl Fridsjö. 

Hur mycket omsätter ni?

”Vi omsatte 25 miljoner kronor 2021 och kommer växa i år. Vi räknar fortfarande med förlust, men de tio miljoner kronorna ska räcka ett tag. Kanske så långt som till lönsamhet 2024”, säger Carl Fridsjö. 

Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend växer så det knakar trots orolig marknad

Den 16 november släppte fintechbolaget SaveLend Group sin delårsrapport för årets tredje kvartal. Trots det osäkra världsläget, elkris och kraftig inflation visar rapporten att bolaget på en närapå fördubblad nettoomsättning jämfört med samma period förra året – från 23,6 miljoner till 40,7 miljoner.

Trots en orolig och rörlig marknad pekar bolagets siffror uppåt. Frågar man Ludwig Pettersson, vd på SaveLend, beror detta till stor del på att krediter som tillgångsslag ofta klarar sig bra även under stormiga tider. 

– För bara ett par månader sedan tog vi en fantastisk milstolpe, då vi nådde en miljard kronor på vår sparplattform – en ökning på 142 procent sen året innan! Sedan dess har tillväxten fortsatt; många har fått upp ögonen för vårt sparerbjudande och att vi levererar en stabil avkastning även under rådande omständigheter. Avkastningen låg också till grund för att vi utsågs till bästa P2P-plattform av Privata Affärer tidigare i år. 

Fördubblat antalet aktiva månadsspar

SaveLend har inte haft en negativ avkastningsmånad sedan 2016, men detta till trots är bolaget något av en doldis på finansmarknaden. Ludwig konstaterar att det finns en hel del att göra vad gäller varumärkeskännedom, men hos de sparare som känner till bolaget finns det inga tveksamheter. Ett bevis på detta är att SaveLend sett en fördubbling i antal aktiva månadsspar jämfört med föregående år, vilket är en snabbare ökning än antalet nya sparare. 

– Det är ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg. Vi letar alltid efter tillfällen att accelerera tillväxten och tar chansen när den dyker upp. Detta är en approach som jag bedömer är en stor framgångsfaktor och det är något vi kommer att fortsätta med. Nu, exempelvis, när vi kan konstatera att vår faktureringsplattform Billectahar växt med 48,9 procent med en lönsamhet på 28,6 procent sedan förra året blir det oerhört tydligt att vi bör investera mer i Billecta för att accelerera tillväxten än mer. Där avser vi att trycka på gaspedalen ordentligt – utan att tumma på resultatet i den delen av vår affär. 

Har attraherat nya ägare

Skalbarheten i plattformarna blir allt tydligare när det kan konstateras att kostnadsbasen inte växer i samma takt som intäkterna. Ytterligare ett viktigt framsteg under kvartalet är att SaveLend har kunnat säkra 10 miljoner kronor i utestående optionsprogram. Det sammantaget gör att bolaget fortsatt bedömer sig ha tillräckliga resurser för att bli kassaflödespositiva.

– Ett annat resultat av denna transaktion är att vi i samband med detta har attraherat nya långsiktiga ägare till bolaget som sedan tidigare var investerare på sparplattformen, säger Ludwig.

”Visade sin kollektiva styrka”

Med tanke på omvärldsläget betonar Ludwig att det är svårare att sia om framtiden än i normala fall, men han känner ändå trygghet såväl i bolagets plattformar och leveranssäkerhet som deras förmåga att anpassa sina investeringar efter behov. Hans attityd grundas bland annat i att bolaget under det senaste kvartalet kunde godkänna det hittills största lånet någonsin till en av sina låntagare. 

– Våra sparare visade sin kollektiva styrka genom att möjliggöra ett lån på 60 miljoner till en av våra återkommande låntagare. Det visar på styrkan i vår modell och att våra sparare har förtroende för vår leverans inför framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer och investera i SaveLends sparplattform här 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera