1515

Podd: ”Så bygger man en unicorn”

I det senaste avsnittet av Start möter programledarna Henrik Torstensson, en av grundarna på hälsoappen Lifesum. Ämnet för dagen är hur man bygger ett bolag med ambitionen att värderas till över en miljard dollar, skriver programledaren Adam Peleg.

Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

I avsnitt nio av Start pratar vi med Henrik Torstensson om hur man bäddar för att nå unicorn-status med sin startup. Vi går bland annat igenom dessa tre punkter:

1. Team:
Det är oerhört viktigt att ha de bästa personerna i sitt team. Eftersom det inte alltid går att anställa toppstjärnor för alla befattningar inom ett startup är det viktigt att identifiera sina nyckelfunktioner och se till att prioritera dessa. En kultur med hög stresstolerans, som sätter företaget i första hand är även mycket viktigt.

2. Produkt:
För att en produkt ska kunna nå en riktigt stor marknad måste den ha en stark värdeteori bakom sig. Det vill säga en tydlig förklaring om värdet denna produkt tillför och hur den tillför detta värde. Utöver detta så bör produkten vara tio gånger bättre än nuvarande lösningar, för att täcka över för andra brister, byteskostnader, m.m.

Läs mer: Lifesum växer - men kämpar med lönsamheten

3. Affärsmodell:
För att bygga en unicorn bör företaget ha en robust affärsmodell som kan visa hur både en gynnsam produktionskostnad, en skalbar intäktsmodell och en genomförbar go-to-market strategi realistiskt kan ta företaget från mygga till elefant.

Mer om detta i senaste avsnittet av Start!

Adam Peleg
Programledare, Start

Lyssna på via länken nedan eller på Itunes:


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?