1515

Framtidens jordbruk är mitt i stan: ”Kräver 99,7 procent mindre vatten”

I DN-skrapans källare finns snart Sveriges första underjordiska odling. Plantagon, som utvecklar urbant jordbruk, ska där börja odla örter utan jord. ”Det är hållbarhet 2.0”‚ säger Plantagons Sepehr Mousavi.

Plantagon ska bygga en vertikal odling i källaren på DN-skrapan. Örterna som växer där ska sen säljas på Ica Maxi Lindhagen.
Plantagon ska bygga en vertikal odling i källaren på DN-skrapan. Örterna som växer där ska sen säljas på Ica Maxi Lindhagen.Foto:Jesper Frisk

”Vill du ha lite mynta i ditt vatten?”, frågar Sepehr Mousavi och nickar mot den vertikala växtväggen. Han tar en sax och klipper ner en bit. På väggen växer också basilika, timjan och smultron.

Väggen finns på Plantagons kontor i DN-skrapan i Stockholm och är en prototyp av vertikal odling. Den typen av odling ingår i deras vision för att göra städer mer självförsörjande genom att skapa urbana lantbruk. För att göra detta integrerar de jordbruk, tech och arkitektur, ett arbetsområde som kallas agritechture.

”Vårt system kräver 99,7 procent mindre vatten (än om man odlar utomhus, red:s anm). Och allt vårt vatten återanvänds", säger Sepehr Mousavi.

Plantagon startades 2008 men det är nu i april som de för första gången kommer producera en skörd som kan säljas i matbutik.

Läs  mer: Ikea visar upp snabbväxande "mini-farm" för hemmet 

Sepehr Mousavi är Plantagons hållbarhetsstrateg. Det har gått nästan sex år sedan han först träffade medgrundaren Hans Hassle och lyckades nästla sig in i företaget.

Det var när han studerade i Stockholm som han hade stött på Plantagon och fastnat för deras idé om vertikal odling och växter i höghus. När han sedan fick höra Hans Hassles egna framtidsvisioner blev han övertygad om att han ville dit.

”De hade ingen specifik tjänst för mig men jag sa till honom att jag vill jobba här och sen skapade jag tjänsten för mig själv.”

Han arbetade för företaget i ett halvår innan han officiellt blev anställd som företagets hållbarhetsstrateg. Samma tjänst som han sitter på i dag. 

Intresset för lantbruk och mat hade funnits sedan barnsben då han hade familj som var markägare och maten var en viktig del av kulturen i Iran, där han växte upp. Som tonåring studerade han ett år i USA innan han flyttade tillbaka till Iran för att bli lantbruksingenjör. Efter examen flyttade han runt i olika länder och arbetade inom matindustrin med marknadsstrategi och certifiering av livsmedel.  

Han insåg tidigt att det fanns områden inom industrin som han inte gillade. Han tyckte  inte om hur information kunde hållas från kunderna, bland annat fick de sällan veta hur eller hur långt deras livsmedel hade fraktats. Företagen tänkte inte heller tillräckligt långsiktigt.

Sepehr Mousavi är hållbarhetsstrateg på Plantagon. De skapar utrymmen för lantbruk i urbana miljöer.
Sepehr Mousavi är hållbarhetsstrateg på Plantagon. De skapar utrymmen för lantbruk i urbana miljöer.Foto:Jesper Frisk

”Mat handlade inte om själva jordbruket längre, det var bara den globala logistiken som gällde.”

Efter några år började han istället arbeta med hållbarhet och samhällsansvar inom företag. Även om det till en början var svårt att få något att hända.

”Så fort man ville göra något på riktigt så fick man svaret att det kostade för mycket. Hållbarhet kostade”‚ säger han.

Sepehr Mousavi bestämde sig därför för att lära sig mer om hållbarhet och flyttade till Sverige för att studera ekologiskt lantbruk. Det var i slutet på sina studier som han stötte på Plantagon och Hans Hassle men dessförinnan tyckte han att man sällan tänkte tillräckligt kreativt.

"Jag flyttade till Sverige och blev lite besviken. Jag började förstå varför många tyckte att det var så tråkigt att prata hållbarhet eftersom att de som höll i hållbarhetsflaggan, deras vision var för gammaldags."

I dag är det just kreativa lösningar på hållbara miljöfrågor som Sepehr Mousavi arbetar med. Han kallar det "hållbarhet 2.0"

"En hållbarhet som inte behöver vara kostnadsmässigt tråkig. Konsumenterna har en större röst i dag och de frågar efter det så då blir företagen villiga att göra något extra."

Läs mer: Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar 

Halva tiden arbetar Sepehr Mousavi på Plantagon, resterande tid arbetar han med egna projekt och uppdrag, ofta i olika länder där han konsulterar städer inom hållbarhetsfrågor. Sen november 2017 sitter han också som klimatrådgivare i en kommitté för FN.

För att spara på jordens resurser anser han att framtidens lantbruk behöver komma med fler effektiva och tekniska lösningar.

"För att odla ett salladshuvud ute behövs 250 liter vatten. Odlas den i ett växthus behövs istället 20 liter vatten. Men odlar man salladen i vårt system så behöver den bara 1,2 liter.”

Det som gör att Plantagon kan odla växter på mindre ytor och på vertikalen är att de inte använder sig av jord i sina odlingssystem. De använder sig bland annat av grus som utgörs av den vulkaniska stenen pimsten. Stenen kan ta upp vatten och bevara det i upp till en halv dag och gör så att växterna bara behöver vattnas två gånger om dagen.

Hela Plantagons odlingssystem bevakas och genom data registreras de olika växternas behov. Datan visar också hur mycket näringslösning som ska läggas i plantornas vatten.

Det är fortfarande en bit kvar innan de börjar odla salladshuvuden men under våren ska de börja odla örter och bladiga växter i DN-skrapans källare.

"Vi ska börja odla i april, sen tar det fyra-fem veckor innan den första leveransen. Så innan sommaren ska vi börja sälja dem på Ica Maxi Lindhagen", berättar Sepehr Mousavi medan han visar runt i källaren som brukade vara arkivrum. 

De håller fortfarande på att göra i ordning lokalen. Än så länge är det bara några provisoriska odlingar i ett litet rum bredvid. 

"De stänger av ventilationen i byggnaden under helgen, så vi behöver sätta in ett eget system så att örterna mår bra över helgerna", säger han och pekar mot en hängig basilika som växer i det lilla rummet.

Detta kommer bli deras första så kallade cityfarm men målet är att innan 2020 ha tio odlingar runt om i Stockholm. Pengarna för de två första stadsfarmerna har de fått genom investeringar, den tredje har finansierats genom en crowdfunding-kampanj. 

Företaget har stora visioner på vad som kan göras inom urbant lantbruk men enligt Sepehr Mousavi är denna första stadsfarm särskilt viktig. 

"Vi går från att prata till att visa att det faktiskt är genomförbart."


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?