1515

Framtidens jordbruk är mitt i stan: ”Kräver 99,7 procent mindre vatten”

I DN-skrapans källare finns snart Sveriges första underjordiska odling. Plantagon, som utvecklar urbant jordbruk, ska där börja odla örter utan jord. ”Det är hållbarhet 2.0”‚ säger Plantagons Sepehr Mousavi.

Plantagon ska bygga en vertikal odling i källaren på DN-skrapan. Örterna som växer där ska sen säljas på Ica Maxi Lindhagen.
Plantagon ska bygga en vertikal odling i källaren på DN-skrapan. Örterna som växer där ska sen säljas på Ica Maxi Lindhagen.Foto:Jesper Frisk

”Vill du ha lite mynta i ditt vatten?”, frågar Sepehr Mousavi och nickar mot den vertikala växtväggen. Han tar en sax och klipper ner en bit. På väggen växer också basilika, timjan och smultron.

Väggen finns på Plantagons kontor i DN-skrapan i Stockholm och är en prototyp av vertikal odling. Den typen av odling ingår i deras vision för att göra städer mer självförsörjande genom att skapa urbana lantbruk. För att göra detta integrerar de jordbruk, tech och arkitektur, ett arbetsområde som kallas agritechture.

”Vårt system kräver 99,7 procent mindre vatten (än om man odlar utomhus, red:s anm). Och allt vårt vatten återanvänds", säger Sepehr Mousavi.

Plantagon startades 2008 men det är nu i april som de för första gången kommer producera en skörd som kan säljas i matbutik.

Läs  mer: Ikea visar upp snabbväxande "mini-farm" för hemmet 

Sepehr Mousavi är Plantagons hållbarhetsstrateg. Det har gått nästan sex år sedan han först träffade medgrundaren Hans Hassle och lyckades nästla sig in i företaget.

Det var när han studerade i Stockholm som han hade stött på Plantagon och fastnat för deras idé om vertikal odling och växter i höghus. När han sedan fick höra Hans Hassles egna framtidsvisioner blev han övertygad om att han ville dit.

”De hade ingen specifik tjänst för mig men jag sa till honom att jag vill jobba här och sen skapade jag tjänsten för mig själv.”

Han arbetade för företaget i ett halvår innan han officiellt blev anställd som företagets hållbarhetsstrateg. Samma tjänst som han sitter på i dag. 

Intresset för lantbruk och mat hade funnits sedan barnsben då han hade familj som var markägare och maten var en viktig del av kulturen i Iran, där han växte upp. Som tonåring studerade han ett år i USA innan han flyttade tillbaka till Iran för att bli lantbruksingenjör. Efter examen flyttade han runt i olika länder och arbetade inom matindustrin med marknadsstrategi och certifiering av livsmedel.  

Han insåg tidigt att det fanns områden inom industrin som han inte gillade. Han tyckte  inte om hur information kunde hållas från kunderna, bland annat fick de sällan veta hur eller hur långt deras livsmedel hade fraktats. Företagen tänkte inte heller tillräckligt långsiktigt.

Sepehr Mousavi är hållbarhetsstrateg på Plantagon. De skapar utrymmen för lantbruk i urbana miljöer.
Sepehr Mousavi är hållbarhetsstrateg på Plantagon. De skapar utrymmen för lantbruk i urbana miljöer.Foto:Jesper Frisk

”Mat handlade inte om själva jordbruket längre, det var bara den globala logistiken som gällde.”

Efter några år började han istället arbeta med hållbarhet och samhällsansvar inom företag. Även om det till en början var svårt att få något att hända.

”Så fort man ville göra något på riktigt så fick man svaret att det kostade för mycket. Hållbarhet kostade”‚ säger han.

Sepehr Mousavi bestämde sig därför för att lära sig mer om hållbarhet och flyttade till Sverige för att studera ekologiskt lantbruk. Det var i slutet på sina studier som han stötte på Plantagon och Hans Hassle men dessförinnan tyckte han att man sällan tänkte tillräckligt kreativt.

"Jag flyttade till Sverige och blev lite besviken. Jag började förstå varför många tyckte att det var så tråkigt att prata hållbarhet eftersom att de som höll i hållbarhetsflaggan, deras vision var för gammaldags."

I dag är det just kreativa lösningar på hållbara miljöfrågor som Sepehr Mousavi arbetar med. Han kallar det "hållbarhet 2.0"

"En hållbarhet som inte behöver vara kostnadsmässigt tråkig. Konsumenterna har en större röst i dag och de frågar efter det så då blir företagen villiga att göra något extra."

Läs mer: Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar 

Halva tiden arbetar Sepehr Mousavi på Plantagon, resterande tid arbetar han med egna projekt och uppdrag, ofta i olika länder där han konsulterar städer inom hållbarhetsfrågor. Sen november 2017 sitter han också som klimatrådgivare i en kommitté för FN.

För att spara på jordens resurser anser han att framtidens lantbruk behöver komma med fler effektiva och tekniska lösningar.

"För att odla ett salladshuvud ute behövs 250 liter vatten. Odlas den i ett växthus behövs istället 20 liter vatten. Men odlar man salladen i vårt system så behöver den bara 1,2 liter.”

Det som gör att Plantagon kan odla växter på mindre ytor och på vertikalen är att de inte använder sig av jord i sina odlingssystem. De använder sig bland annat av grus som utgörs av den vulkaniska stenen pimsten. Stenen kan ta upp vatten och bevara det i upp till en halv dag och gör så att växterna bara behöver vattnas två gånger om dagen.

Hela Plantagons odlingssystem bevakas och genom data registreras de olika växternas behov. Datan visar också hur mycket näringslösning som ska läggas i plantornas vatten.

Det är fortfarande en bit kvar innan de börjar odla salladshuvuden men under våren ska de börja odla örter och bladiga växter i DN-skrapans källare.

"Vi ska börja odla i april, sen tar det fyra-fem veckor innan den första leveransen. Så innan sommaren ska vi börja sälja dem på Ica Maxi Lindhagen", berättar Sepehr Mousavi medan han visar runt i källaren som brukade vara arkivrum. 

De håller fortfarande på att göra i ordning lokalen. Än så länge är det bara några provisoriska odlingar i ett litet rum bredvid. 

"De stänger av ventilationen i byggnaden under helgen, så vi behöver sätta in ett eget system så att örterna mår bra över helgerna", säger han och pekar mot en hängig basilika som växer i det lilla rummet.

Detta kommer bli deras första så kallade cityfarm men målet är att innan 2020 ha tio odlingar runt om i Stockholm. Pengarna för de två första stadsfarmerna har de fått genom investeringar, den tredje har finansierats genom en crowdfunding-kampanj. 

Företaget har stora visioner på vad som kan göras inom urbant lantbruk men enligt Sepehr Mousavi är denna första stadsfarm särskilt viktig. 

"Vi går från att prata till att visa att det faktiskt är genomförbart."


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?