Annons

Pernilla Nyrensten: Börsen för fyrkantig

Från pappans garage till miljardomsättning med hög vinstmarginal. I den första större intervjun sedan vd-avhoppet berättar Revolution Race-grundaren om skälet bakom, läget för e-handeln och framtiden för influerare efter den senaste tidens stormar.

”Vi entreprenörer har svårt för det fyrkantiga”, säger Pernilla Nyrensten i Mitt i bruset.

Pernilla Nyrensten, grundare till Revolution Race.
Pernilla Nyrensten, grundare till Revolution Race.Foto:Joey Abrait
Pernilla Nyrensten, grundare till Revolution Race.Foto:Joey Abrait
Nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz med Pernilla Nyrensten, grundare till Revolution Race.
Nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz med Pernilla Nyrensten, grundare till Revolution Race.Foto:Joey Abrait

Många drömmer om att starta en e-handel, men få lyckas. Hösten 2022 har e-handeln drabbats hårt av många konkurser och bakslag, där Babyshops rekonstruktion är ett av de mest kända. Även om Revolution Race RVRC +2,43% Dagens utveckling har fortsätt växa så har det skett i en långsammare takt, pressat av bland annat minskad konsumtionsvilja. 

”Jag vill poängtera att vi har levererat väldigt fina siffror. Att aktien har gått ned beror mer på att multiplarna går ned vid lågkonjunktur. Det är bortom vår kontroll.”

Hon vill i stället visa på hur bolaget levererar på rullande 12 månader.

”När du som vd börjar tänka för mycket på kvartal då förlorar du hela affären. Våra finansiella mål är över 2 miljarder och 25 procent (vinstmarginal, reds anm.). Man måste tänka långsiktigt och kortsiktigt för att driva hållbar och lönsam tillväxt.”

Foto:Joey Abrait

Pernilla Nyrensten talar sig gärna varm för hur personliga varumärken kan stärka företag med exempel som Apples Steve Jobs och Spanx Sara Blakely. Och när hon själv valde att lämna vd-posten den 15 augusti satte det aktien i brant fall. En storägare kritiserade den snabba sortin för ”okontrollerad överlämning”.

”Det är en utmanande miljö att verka i som entreprenör. Vi är mer kommersiella och har svårt för det fyrkantiga.”

Hon anser därför att det var bättre lämpat att gå över till en strategisk roll som aktiv styrelsemedlem och fokusera mer på varumärket i stället för det operativa.

”Då kunde vi släppa in Paul Fischbein som har varit börs-vd innan och som faktiskt trivs i den miljön.”

Du är tillsammans med din make Niclas näst största ägare med aktier för omkring miljarden. Aktien är ned med 70 procent i år och du har tidigare öppnat för att sälja –hur ser du på det i dag?
”Nej, det kan jag inte tänka mig i dag. Det handlade om att vi har en så stor andel och att det behövs en viss andel 'free float' för att aktien ska må bra.”

I samband med noteringen i fjol sålde grundarna aktier för 630 miljoner kronor. Paret har sedan dess köpt aktier i Klarna och Pernilla Nyrensten har gått in som delägare i modebolaget Djerf Avenue. Nu letar hon efter nya investeringar.

”Vi ska använda vårt kapital och kompetens för att återinvestera i ekosystemet. Det ska vara schysta entreprenörer med mycket driv. Jag gillar ju konsumtionsvaror och varumärken, men framför allt lönsam tillväxt, hållbarhet, teknik och vision framåt.”

Det är dock ingen idé att pitcha in en tidig affärsidé.

”Man ska ha kommit en bit på vägen för då får man mest ut av vår kompetens.”

Pernilla Nyrensten tillbakavisar rykten om att hon är på väg med ett nytt projekt. Det är Revolution Race och rådgivare till de bolag hon går in i som investerare som gäller.

Revolution Race startade som ett varumärke under parets e-handel Fritidsfabriken, under sloganen ”grym passform, grym kvalitet och grymt pris”. Pernilla Nyrensten började sin bana tidigt genom att hjälpa sin pappa att sälja kläder redan som åttaåring och tog över som inköpare när hon var 18 år.

”Vi har alltid fokuserat väldigt mycket på kunden och insåg från början att vi ständigt måste förbättra och leva i förändring. Om man inte utvecklas så avvecklas man.”

En stor del av bolagets framgångar var hur de tidigt började arbeta med varumärket i sociala medier och där grundarna själva var modeller. Hon varnar samtidigt för fallgropen att lyssna för mycket på andra i början. Facebook hade nämligen avrått paret från att lägga ut Niclas hemsnickrade video. Dock visade det sig att det just var vad följarna önskade och den fick snabb spridning.

”Lita inte alltid på experterna. De är ofta i dåtid, nutid och inte framtid. Det är viktigt att hålla sig fast vid en egen vision.”

Pernilla Nyrensten utbrister av glädje när hon får återse bilder på första hemsidan och när hon och maken själva agerade modeller.
Pernilla Nyrensten utbrister av glädje när hon får återse bilder på första hemsidan och när hon och maken själva agerade modeller.Foto:Joey Abrait

Det har kommit allt fler fall där bolag tvingas avbryta samarbeten med influerare efter att deras beteende kritiserats. 

Adidas bröt med Kanye West efter antisemitiska uttalanden och Revolution Race stoppade en hundinfluerare som dömts för djurmisshandel. 

”Vår framgång är framför allt att vi har byggt vårt varumärke internt och inte via influerare. Det är en väldigt liten del av vår budget.”

Margaux Dietz har synts i Revolution Races nya Youtube-satsning och uppmanades nyligen att radera inlägg från sponsorer efter en kritiserad film där en man låg utslagen utanför hennes dörr.

”Just den händelsen är det klart att man inte står bakom, att man beter sig på det sättet. Det tycker jag verkligen inte var okej.”

Samtidigt vill hon resonera att det inte alltid är rätt att som varumärken bojkotta en person för all framtid. 

”Vi står för allemansrätten. Brinner för olika etniciteter, gamla, unga och så vidare. Och där får inte krocken bli för stor. Är det ett misstag som kan vara okej om man ber om förlåt, då kan vi inleda ett samarbete igen.”

Pernilla Nyrensten fick själv märka av skriverier när hon i en Youtube-intervju med Margaux Dietz visade upp sin stående svit på Grand Hôtel i Stockholm, som hon betalade ur egen ficka.

”Jag vet faktiskt inte varför det blev så provocerande. Jag var flera dagar i veckan i Stockholm och hade inte hittat en lägenhet. Det var ganska utmanande. Man ska stå upp för det man gör, man jobbar mycket och hårt och vill må bra. Det var också bra att bo centralt och kunna göra intervjuer på rummet.”

Lyssna på Mitt i bruset som podd här:

Pernilla Nyrensten är även nominerad till Female Founders: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga entreprenörer 2022 här

Nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz i samtal med Pernilla Nyrensten på Brasserie Astoria i Stockholm.
Nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz i samtal med Pernilla Nyrensten på Brasserie Astoria i Stockholm.Foto:Joey Abrait
Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera