1515
Annons

Pepins lanserar mjukvara för kapitalanskaffning med SEB

Pepins lanserar vad man kallar för en banbrytande mjukvarulösning för kapitalanskaffning och exit. Hittills har Pepins tagit in över en miljard kronor till cirka 40 bolag. 

Pepins grundare Anders Sjunnesson och ordförande Peter Norman.
Pepins grundare Anders Sjunnesson och ordförande Peter Norman.

Mjukvaran, Pepicon, ska hjälpa bolag att hantera och effektivisera hela processen för att resa kapital, på egen hand eller med hjälp av rådgivare

”Pepicon är en SaaS-lösning för kapitalanskaffning och exit. Som en utväxling på allt Pepins undefined 0,00% Dagens utveckling gjort, står för och kan har vi med Pepicon byggt en helt ny skalbar affär med internationell potential. Pepicon kommer även förbättra och effektivisera Pepins egen affär samtidigt som kunderbjudandet blir starkare oavsett om du är investerare eller ett bolag som söker kapital,” skriver Pepins.

Pepins driver idag en crowdfunding-plattform med handel och menar att många bolag som söker sig till dem är attraktiva ur ett investeringsperspektiv, men att ytterst få är investeringsbara och redo att genomföra en transaktion. Bolagen vet enligt Pepins sällan vad investerarna behöver för att kunna fatta beslut, standard saknas och få hjälpmedel finns att tillgå.

I och med corona lanseras Pepicon tidigare än planerat. Dessutom ges, i och med ett samarbete, SEB SEB A +0,42% Dagens utveckling :s företagskunder ett specialerbjudande. 

Läs mer: Pepins vd lämnar

Plattformen har fyra medgrundare och kommer bedrivas som en egen organisation under ledning av Pepins grundare Anders Sjunnesson. Pepins äger 85 procent.

”Jag har under 30 års tid varit investerare, entreprenör och rådgivare och vet alltför väl hur svår, ineffektiv och smärtsam processen ofta är när kapital ska tas in eller bolag ska säljas. Fallgroparna är många, arbetet manuellt och specialiserade hjälpmedel lyser med sin frånvaro. Med Pepicon vill jag skapa en 'game-changer', en ny standard som ger stora fördelar för alla aktörer i ekosystemet,” säger Pepins grundare Anders Sjunnesson.

Läs mer: Pepins omsättning sjunker – ”ett svagt börsår”


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?