1515

Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify

AMF, Alecta och Folksam har i det tysta investerat miljardbelopp i Spotify. På ett drygt år har innehaven mer än fördubblats i värde, avslöjar Di Digital. ”Vi ser ut att ligga drygt 100 procent upp”, säger Alectas aktiechef Bo Selling.

Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk
Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk

Ett tag såg de ut att missa chansen att investera i Spotify. Men för ett drygt år sedan köpte AMF och Alecta aktier i musikjätten för 650 miljoner kronor var.

AMF har dessutom köpt konvertibler för 300 Mkr i det svenska succébolaget.

”Vi har investerat över en miljard i Spotify”‚ säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF.

Hela listan: Så rika blir de på framgångssagan Spotify

Privatägda Spotify värderas i den inofficiella gråhandeln av aktier till omkring 113 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter. Bolaget väntas gå till börsen senast under första halvåret 2018. Bolagsvärdet väntas stiga ytterligare vid börsnoteringen.

”Det var både jobbigt och svårt att sätta rätt pris i och med att det inte finns någon marknadshandel, men det är det som är svårigheten – och möjligheten – när man handlar onoterat”, säger Anders Oscarsson.

Det ligger en bit över vårt avkastningskrav

Pensionsjättarnas affär har hittills varit mycket lyckad. Aktiepriset har stigit från drygt 1600 dollar till 3700 dollar, enligt Di Digitals uppgifter.

Det innebär att både AMF och Alecta under ett drygt år har tjänat 800 miljoner kronor på sina aktier. Båda fonderna äger cirka 1,2 procent av Spotify.

”Det ser ut som att vi ligger lite drygt 100 procent upp, så det har överträffat våra förväntningar. Det ligger en bit över vårt avkastningskrav, om jag säger s唂 säger Bo Selling, aktiechef på Alecta.

Läs mer: Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarder

Enligt flera personer med insyn skedde affären inför sommaren 2016 bara veckor innan Storbritannien röstade för ett utträde ur EU. Marknaden var nervös. Spotify-aktierna gick för mindre än priset som sattes vid nyemissionen i mitten på 2015.

Det var inte givet att drömaffären skulle bli av. I början av 2016 såg de svenska institutionerna ut att missa sin chans att köpa in sig.

AMF, Alecta, någon av AP-fonderna och Wallenbergsfären ville enligt medieuppgifter investera omkring 4 miljarder kronor i Spotify i början av 2016. Men när affären läckte i pressen ut sprack diskussionerna, enligt Di Digitals uppgifter.

Två månader senare tog Spotify ett ännu större lån, på 8 miljarder kronor, från de amerikanska private equity-jättarna TPG och Dragoneer. De svenska ägarna såg ut att ha snuvats på affären.

Läs mer: Så ska Spotifys grundare behålla makten över sitt bolag

Nu framkommer det dock att både AMF och Folksam var med och finansierade jättelånet, om än med mindre poster. Det uppger flera källor med insyn.

AMF utfärdade ett konvertibellån på 300 Mkr medan Folksam ställde upp med 254 Mkr. Wallenbergsfären medverkade inte i affären.

”Spotify är ett spännande världsföretag som håller på att revolutionera musikmarknaden, och jag tycker att det finns en enorm potential i det här bolaget”, säger Anders Oscarsson på AMF.

Senast under första halvåret 2018 väntas Spotify börsnoteras i New York. Musikjätten har ännu inte gått med vinst men förbättrade sina bruttomarginaler under första halvåret 2017, enligt sajten The Informations källor.

Blir spännande att se hur en börsnotering prissätts

Att Spotify ännu inte är lönsamt gör det svårare att bedöma bolaget, säger Bo Selling på Alecta.

”Spotify växer mycket, så det är inte direkt lätt att göra någon vinstmultipel på det, utan vi fick göra en bedömning av hur abonnenttillväxten kommer att gå framöver och vad de ska tjäna lite längre fram, men än så länge ser det lovande ut tycker jag.”

Bo Selling väntar sig en börsnotering av Spotify, men vill inte kommentera om Alecta känner till några konkreta tidsplaner.

Men ni tänker behålla aktierna i vart fall till bolaget börsnoteras?

”Ja, det gör vi absolut. Det blir spännande att se hur en sådan prissätts.”

Spotifys ägarbild har förändrats dramatiskt under åren. Bolaget, som i fjol omsatte 29 miljarder kronor med förluster på drygt 5 miljarder kronor, har kontinuerligt tagit in nya ägare för att finansiera sin expansion.

Ett av de första riskkapitalbolagen som investerade i Spotify var Northzone. Northzone betalade 82 miljoner kronor för 15 procent av Spotify 2008. I dag är Northzones andel i Spotify värd nära 6 miljarder kronor, enligt Di Digitals källor.

Enligt Di Digitals uppgifter tyder allt på att det var Northzone som sålde aktier till pensionsjättarna fjol för drygt 1,3 miljarder kronor.

Northzone har avböjt att kommentera Di Digitals uppgifter.

Mer om Spotify:Foto:

Så rika blir de på framgångssagan

Foto:

Nobbade Spotify 2008 – nu är bolaget värt över 100 miljarderFoto: TT/Jesper Frisk

Så ska grundarna stärka kontrollen över Spotify

 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?