1515

Pengarna sinar för Readly

Den omtalade lästjänsten Readly missade målet på 30 miljoner i den senaste nyemissionen, kan Di Digital avslöja. Dessutom ombeds cheferna på bolaget nu att hålla extra hårt i pengarna.

Foto:Readly

På Readlys extrastämma i december förra året beslutades att bolaget skulle ta in mer kapital från aktieägarna. Ägarna fick då möjlighet att fram till den 13 april teckna nya preferensaktier för 170 kronor styck. Men nyemissionen har inte gått som ledningen hoppats på.

Enligt ett mail till aktieägarna den 15 april, som Di Digital tagit del av, var Readly tvunget att skjuta fram anmälningstiden för nyemissionen i två veckor. Att tillräckligt mycket pengar inte kom in uppgavs bero på påskhelgen och att vissa aktieägare missat att ta del av informationen om nyemissionen.

Vad resultatet av den förlängda finansieringsrundan blev har hittills inte kommunicerats ut till aktieägarna. Men de 30 miljoner kronor som var ledningens ursprungliga ambition är det inte tal om.

”Vi tog in betydligt mindre. Vad det betyder kan jag återkomma till när allt är klart och noterat hos bolagsregistret”, säger Readlys vd Per Hellberg till Di Digital.

Enligt uppgift till Di Digital har dessutom Readlys landschefer under det senaste året blivit tillsagda att se över vilka fakturor som de kan vänta med att betala.

Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press

”Som uppstartsbolag tror jag att man alltid kommer till en situation där likviditeten är under press, och så är det även i vårt fall. Det är väl inte helt konstigt i en uppstart när man ligger och skjuter kostnader mer än vad man får in i intäkt, att man måste planera sina utflöden”, säger Per Hellberg.

En annan huvudvärk för bolaget är den stämningsansökan som Stefan Ohlsson, tidigare Chief Content Officier för Ready, riktade mot bolaget i februari i år. Enligt ansökan ska avskedandet av Stefan Ohlsson vara ogiltigt då han sagts upp utan skälig grund.

Stefan Ohlsson kräver nu skadestånd på sammanlagt 140 000 kronor. Han vill även att bolaget betalar ut hans lön, om knappt 125 000 kronor per månad, från december 2014 fram till datumet för förhandlingen.  

I tisdags kunde Di Digital berätta att Readly missade sina uppsatta omsättningsmål för 2014. Bolaget hoppas nu att ett nytt återförsäljaravtal med Telia ska ge den tillströmning av kunder man behöver. 

Läs även: Kan Telia ge Readly luft under vingarna?


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?