1515

Pengarna börjar sina för hajpade Toborrow 

Den omtalade låneplattformen Toborrow har haft snittintäkter på endast 52 000 kronor per månad sedan starten i september i fjol. Huvudägaren NFT Ventures är nu inne på sin nionde månad av kapitaljakt.

Låneplattformen Toborrow har de senaste året seglat upp som ett av Sveriges mest profilerade fintech-bolag. Bolagets affärsidé är att låta privatpersoner låna ut pengar till småföretag på en plattform där räntan sätts via ett enkelt auktionsförfarande.

Hittills är bolaget en succé. I alla fall för kunderna.

Totalt har närmare 50 företag lånat pengar via sajten. Och än så länge har inga av dem ställt in sina lån, trots att Toborrows affärsidé tar höjd för att några procent av lånen ska surna. Det värsta som hänt är att tre processer avbrutits i förväg.

Vidare ligger långivarnas snittränta just nu på 9,5 procent, vilket är en bra avkastning.

”Intresset är stort. Vi har tackat nej till många företag som vill låna pengar via tjänsten”, säger Sofie Lundström, vd på Toborrow.

Sämre ser det dock ut i Toborrows egna siffror. Bolaget tjänar pengar genom att ta ut en avgift på 2-4 procentenheter ovanpå snitträntan, beroende på lånets löptid. På sikt ska man även ta ut en avgift på en procentenhet från långivarna, i linje med förebilden Lending Club i USAÄn så länge ligger dock Toborrows snittintäkt kring 3 procent av det förmedlade kapitalet, enligt Sofie Lundström.

Sedan verksamheten drog igång i september 2014 har bolaget förmedlat 24,2 miljoner kronor i lån. Det motsvarar intäkter på totalt cirka 730 000 kronor, eller 52 000 kronor per månad. Och då har Toborrow ändå sex anställda, många med bakgrund inom finanssektorn.

Bolaget sitter inte heller på någon enorm krigskassa. Enligt uppgifter till Di Digital har man sedan starten tagit in mellan 15-20 Mkr från riskkapitalbolaget NFT Ventures och ett tiotal affärsänglar.

Värt att notera är att bolaget, enligt Di Digitals källor, inte har full frihet att dispondera pengarna som man vill. Bakom NFT Ventures står mediekoncernen Bonnier. Det innebär bland annat att en stor del av kapitalet är öronmärkt för köp av annonsutrymme i mediekoncernens tidningar, däribland Dagens Industri.

Johan Lundberg, vd för NFT Ventures, medger att bolaget är på jakt efter nya investerare till Toborrow.

”Sedan i mars i år har vi tittat på hur bolaget ska rekapitaliseras. Något som måste ske inom 6-12 månader. Vi har långt gånga diskussioner med flera potentiella investerare. Men det gäller inte bara att hitta pengarna, det gäller att hitta rätt typ av partner också”, säger han.

Sofie Lundström uppger att Toborrow kontaktades av en internationell investerare i våras, men att man valde bort dem då matchningen inte kändes rätt.

”Vi har tillräckligt med kapital för att klara oss tills vi hittar rätt investerare”, säger hon utan att vilja uppge hur mycket pengar man bränner varje månad.

Hon menar att bolaget byggt upp en stabil bas, både när det gäller teknik och trovärdighet. Man står redo att skala upp verksamheten till våren.

”Vi vill hitta en strategisk partner som förstår regionen, har en bra bas i den finansiella marknaden och förstår att vår affärsidé är här för att stanna”, säger hon.

Huruvida en upptrappning måste hänga ihop med en ny investering återstår att se.

Läs även: "Bolån nästa steg för startups"


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?