1515

Pengarna börjar sina för hajpade Toborrow 

Den omtalade låneplattformen Toborrow har haft snittintäkter på endast 52 000 kronor per månad sedan starten i september i fjol. Huvudägaren NFT Ventures är nu inne på sin nionde månad av kapitaljakt.

Låneplattformen Toborrow har de senaste året seglat upp som ett av Sveriges mest profilerade fintech-bolag. Bolagets affärsidé är att låta privatpersoner låna ut pengar till småföretag på en plattform där räntan sätts via ett enkelt auktionsförfarande.

Hittills är bolaget en succé. I alla fall för kunderna.

Totalt har närmare 50 företag lånat pengar via sajten. Och än så länge har inga av dem ställt in sina lån, trots att Toborrows affärsidé tar höjd för att några procent av lånen ska surna. Det värsta som hänt är att tre processer avbrutits i förväg.

Vidare ligger långivarnas snittränta just nu på 9,5 procent, vilket är en bra avkastning.

”Intresset är stort. Vi har tackat nej till många företag som vill låna pengar via tjänsten”, säger Sofie Lundström, vd på Toborrow.

Sämre ser det dock ut i Toborrows egna siffror. Bolaget tjänar pengar genom att ta ut en avgift på 2-4 procentenheter ovanpå snitträntan, beroende på lånets löptid. På sikt ska man även ta ut en avgift på en procentenhet från långivarna, i linje med förebilden Lending Club i USAÄn så länge ligger dock Toborrows snittintäkt kring 3 procent av det förmedlade kapitalet, enligt Sofie Lundström.

Sedan verksamheten drog igång i september 2014 har bolaget förmedlat 24,2 miljoner kronor i lån. Det motsvarar intäkter på totalt cirka 730 000 kronor, eller 52 000 kronor per månad. Och då har Toborrow ändå sex anställda, många med bakgrund inom finanssektorn.

Bolaget sitter inte heller på någon enorm krigskassa. Enligt uppgifter till Di Digital har man sedan starten tagit in mellan 15-20 Mkr från riskkapitalbolaget NFT Ventures och ett tiotal affärsänglar.

Värt att notera är att bolaget, enligt Di Digitals källor, inte har full frihet att dispondera pengarna som man vill. Bakom NFT Ventures står mediekoncernen Bonnier. Det innebär bland annat att en stor del av kapitalet är öronmärkt för köp av annonsutrymme i mediekoncernens tidningar, däribland Dagens Industri.

Johan Lundberg, vd för NFT Ventures, medger att bolaget är på jakt efter nya investerare till Toborrow.

”Sedan i mars i år har vi tittat på hur bolaget ska rekapitaliseras. Något som måste ske inom 6-12 månader. Vi har långt gånga diskussioner med flera potentiella investerare. Men det gäller inte bara att hitta pengarna, det gäller att hitta rätt typ av partner också”, säger han.

Sofie Lundström uppger att Toborrow kontaktades av en internationell investerare i våras, men att man valde bort dem då matchningen inte kändes rätt.

”Vi har tillräckligt med kapital för att klara oss tills vi hittar rätt investerare”, säger hon utan att vilja uppge hur mycket pengar man bränner varje månad.

Hon menar att bolaget byggt upp en stabil bas, både när det gäller teknik och trovärdighet. Man står redo att skala upp verksamheten till våren.

”Vi vill hitta en strategisk partner som förstår regionen, har en bra bas i den finansiella marknaden och förstår att vår affärsidé är här för att stanna”, säger hon.

Huruvida en upptrappning måste hänga ihop med en ny investering återstår att se.

Läs även: "Bolån nästa steg för startups"


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?