1515

Paypals nya investering i Tink: Så ska svenskarna hjälpa betaltjätten

Amerikanska Paypal fortsätter att investera i svenska fintechbolag. För andra gången har de gått in med pengar i teknikplattformen Tink. ”Det är en ära för oss”, säger vd:n Daniel Kjellén.

Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén är grundare av Tink, där Paypal ökat sitt ägande.
Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén är grundare av Tink, där Paypal ökat sitt ägande.

Första gången Paypal investerade i Tink var sommaren 2019 då man gick in med cirka 105 miljoner kronor.

Nu bekräftar den svenska uppstickaren att den amerikanska jätten även fanns med bland investerarna i bolagets jätterunda i januari. 

Totalt tog Tink in 700 Mkr i nytt kapital, till en värdering av 4,4 miljarder. Några av investerarna var det brittiska riskkapitalbolaget Dawn Capital och de två amerikanska aktörerna HMI Capital och Insight Venture Partners. Även Italiens statliga postbolag Poste Italiane blev en ny delägare.

Paypals del i rundan uppgick till 23 miljoner kronor och de äger nu knappt 4,2 procent av bolaget, enligt dokument från Bolagsverket som Di Digital tagit del av.

Läs mer: Storaffär i svenska teknikbolaget – värderas till 4,4 miljarder

Upplägget beskrivs som en strategisk investering och innebär samtidigt att Tink blir en leverantör av mjukvara till bolaget i Europa. I ett första steg ska tekniken göras tillgänglig för ”somliga användare”, står att läsa i ett pressmeddelande.

”Paypal är ett av världens ledande fintechbolag, med mer än 330 miljoner kunder och handlare på över 200 marknader i hela världen. Vi är hedrade att ha valts ut att hjälpa den här globala ledaren och glada att få möjligheten att utveckla vår relation genom vårt nya avtal och den nya investeringen”, säger Daniel Kjellén, vd för Tink, i ett uttalande.

Tink började som en renodlad konsument-app i vilken företagets användare kunde visualisera sina inkomster och utgifter för att få en bättre överblick av sin privatekonomi. Appen finns kvar, men bolaget har svängt och är i dag främst en b2b-aktör som säljer samma underliggande teknik och funktionalitet till andra finansiella institut.

I det här fallet alltså Paypal.

Läs mer: Tink köper konkurrent – för 170 miljoner kronor

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?