1515

Patentbråk hotar storbankernas blockchain-satsning

Drygt 60 storbanker har plöjt ner 100-tals miljoner kronor i R3, ett internationellt konsortium för blockkedjeteknik. Men nu riskerar ett patentbråk att sänka hela projektet, enligt Kristian Gårder, en av SEB:s representanter i R3:s styrgrupp.

Kristian Gårder, är en av SEB:s representanter i R3:s styrgrupp, talade vid Di:s fintech-evenemang i torsdags.
Kristian Gårder, är en av SEB:s representanter i R3:s styrgrupp, talade vid Di:s fintech-evenemang i torsdags.Foto:Oskar Omne

Ett segdraget parti bluffpoker med skyhöga insatser. Så kan man beskriva stämningen i R3, det internationella konsortium som idag omfattar drygt 60 storbanker runt om i världen.

Konsortiet startades för två år sedan med syftet att bygga en gemensam plattform för överföringar med blockkedjeteknik. Den banbrytande tekniken förknippades tidigare främst med kryptovalutan bitcoin. Men på senare år har den seglat upp som en metod för att revolutionerna den globala finansmarknaden.

Läs även: Svenska storbanker sluter upp bakom blockkedjan

En internationell plattform skulle göra det snabbt, billigt och säkert att överföra pengar och andra värdehandlingar mellan banker på olika kontinenter.

Enligt Kristian Gårder på SEB är förhoppningen att mastodontprojektet, vars plattform går under namnet Corda, ska kunna sjösättas om 2-3 år.

Risken är att Corda inte används av alla banker. Och då blir nyttan oerhört begränsad

”Vår ståndpunkt är att Corda ska bli open source och därmed tillgänglig för alla finansiella aktörer. Vi bygger finansiell infrastruktur och genom att göra den öppen så maximerar vi kundnyttan, så som vi gjort med Swish och BankID”, säger Kristian Gårder, som är en av SEB:s representanter i R3:s styrgrupp.

Läs mer: Kan cyberattacker hota blockkedjans överlevnad?

R3-projektet har sannolikt redan krävt 100-tals miljoner kronor investeringar. Bara på SEB jobbar tio personer med projektet. I Norden är även Nordea och Danske Bank med på tåget.

Men nu har ett bråk om patent blåst upp i R3 som riskerar att skjuta hela projektet i sank.

”R3 har ju ansökt om ett patent för Corda. Men samtidigt har både Morgan Stanley och Goldman Sachs ansökt om egna blockchain-patent, och det finns fler exempel än så. Det skapar givetvis oro om vissa medlemmar söker patent på sådant som vi diskuterat gemensamt. Nu börjar man även se hur allianser formas”, säger Kristian Gårder på SEB.

Vad handlar patentansökningarna om?

”Goldman Sachs patent handlar om settlement, det vill säga själva ägarbytet när man handlar med värdepapper. Jag har inte sett Morgan Stanleys patentansökan.”

Läs mer: Storbanker skapar egen kryptovaluta

Kristian Gårder betonar att stämningen i R3 blivit bättre på senaste. Men han ser ändå en risk att de olika patentansökningarna kan sänka hela idén med en gemensam plattform.

”Det finns en relativt hög risk för det, ja”, säger han.

Kristian Gårder tror att Corda sjösätts. Frågan är vad som händer därefter.

”Risken är att Corda inte används av alla banker. Och då blir nyttan oerhört begränsad. Det är ju en enorm utmaning att få 65 banker att samarbeta. Inom tre månader kommer vi nog att veta hur samarbetet landar”, säger Kristian Gårder.

Läs mer: SEB Venture Capital storinvesterar i blockkedjestartup

Om inte R3 lyckas bli branschstandard tror han att samarbetet fortsätter i andra former.

”Vi har aldrig sett R3 som ett riskfritt projekt och vi har redan lärt oss mycket av detta”, säger han.


Om R3, Corda och blockchain:

SEB var en av de partners som grundade R3. Idag har konsortiet 43 delägare och 65 medlemmar. De flesta av världens internationella storbanker är med i projektet som redan kostat uppskattningsvis 100-tals miljoner kronor.

R3:s tekniska arkitekter möts regelbundet för att bygga plattformen Corda. Samtidigt möts R3:s styrgrupp en gång per månad för att diskutera de viktigaste frågorna på dagordningen.

Det finns även konkurrerande initiativ, som Hyperledger, ett konsortium som startats utanför finanssektorn.

Läs mer: Därför kan blockchain revolutionera bankvärlden

Med blockchain kan banker billigt, säkert och snabbt överföra pengar och andra värdehandlingar över hela världen. Allt dokumenteras i en digital liggare som sparas på alla datorer i kedjan.

Om världens banker lyckas lansera ett gemensamt system innebär det att överföringar som idag tar dagar eller veckor kan genomföras på några minuter. Kostnaderna skulle rasa och internationella clearinghus skulle gå omkull. Även aktörer internationella växlingsbolag som Western Union och Forex Bank skulle få det svårt.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?