1515

Paradox tappar i vinst på grund av felsatsning

Börsettan för spel, Paradox Interactive, ökar omsättningen för det senaste kvartalet med 42 procent. Samtidigt minskar vinsten på grund av nedskrivningen av ett spelprojekt. Aktien sjönk som mest 7 procent i den tidiga handeln.

Fredrik Wester är vd för spelbolaget Paradox Interactive.
Fredrik Wester är vd för spelbolaget Paradox Interactive.Foto:Jonas Eng

Paradox Interactive, den största spelutvecklaren på Stockholmsbörsen, redovisade under tisdagen sitt tredje kvartal. Omsättningen hamnade på 181 miljoner kronor vilket är en ökning med 42 procent från 127 Mkr för samma kvartal föregående år.

Under kvartalet släpptes Cities: Skylines till PS4 och Pillars of Eternity: Complete Edition till PS4 och Xbox One. Även ett antal olika expansioner till pc släpptes under perioden.

Samtidigt minskar vinsten för kvartalet. Spelutvecklaren redovisar ett resultat efter skatt på 40,6 Mkr vilket är en minskning på 2,3 Mkr från föregående år. Även rörelseresultatet minskade från 54,6 Mkr till kvartalets 52,9 Mkr. 

Läs även: ”Så blir du snuskigt rik på den snabbväxande techscenen”

Bolagets vd, Fredrik Wester, uppger i kvartalsrapporten att anledningen till tappet beror till stor del på dåliga växlingskurser, nedskrivningar och ökade royalties. Nedskrivningarna blev drygt 6 Mkr och avser ett ännu ej utannonserat spelprojekt utvecklat av tredje part där man beslutat att lägga ned projektet.  

”Kvartalet är ytterligare ett exempel på att vissa kvartal alltid kommer att se bättre ut än andra för vår pågående verksamhet”, skriver Fredrik Wester.

Paradox aktie sjönk som resultat av kvartalsrapporten. I den initiala handeln på tisdagsmorgonen tappade den som mest drygt 7 procent. Följ aktien här.

Fredrik Wester, som köpte bolaget 2004 för en krona, har tidigare flaggat för att kvartalsrapporterna inte alltid kommer att falla investerarna i smaken. Inför börsnoteringen i maj i fjol släppte bolaget en halvdan rapport. Enligt Fredrik Wester var det för att utbilda framtida investerare i hur spelbranschen fungerar

Nu får investerarna ytterligare en påminnelse.

Läs även: Paradox vd: 2004 köpte vi bolaget för 1 krona

 I dag är Fredrik Westers ägande, 33,4 procent av bolaget, värt drygt 3,27 miljarder kronor. 

Bolaget är det högst värderade spelbolaget på Stockholmsbörsen med ett börsvärde på närmare 9,7 miljarder kronor. Tvåa på spellistan är THQ Nordic med ett börsvärde på 6 miljarder kronor. 

Läs även: Här är Sveriges 28 techmiljardärer 2017

Finwire/ Direkt/ Di Digital


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?