1515

Paradox planerar att ta steget in i Kina

Kinesiska internetjätten Tencent har tecknat aktier i svenska Paradox inför spelbolagets börsnotering. Med det nya partnerskapet öppnas dörren till marknaden i Kina.

Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.
Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.Foto:Sven Carlsson

Det svenska spelbolaget Paradox Interactive ska börsnoteras på tisdag. Inför börsnotering har bolaget sålt aktier till ett värde av 539 miljoner kronor. 

En av köparna är det kinesiska internetbolaget Tencent, som driver Kinas största sociala nätverk och plattform för onlinespel. Bolaget har tilldelats 5,28 miljoner aktier till priset 33 kronor per aktie.

Genom att bli delägare i Paradox ska Tencent även undersöka möjligheterna att bygga upp och introducera Paradox spel på jättemarknaden i Kina, uppger spelbolaget i ett pressmeddelande.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Minecraft-bolaget Mojang nu ger sig in på den kinesiska marknaden. För ett utländskt bolag ska kunna lansera och distribuera sina spel i Kina krävs det samarbeten med kinesiska bolag. På samma sätt som Mojang har ett avtal med Tencent-konkurrenten Netease, har Paradox nu ett samarbete med Tencent.

”Med sitt nätverk och kunskap om en marknad där vi ännu inte finns, passar Tencent perfekt. Vi tror att Tencent kommer att betyda mycket för för Paradox på kort och på lång sikt”, säger Fredrik Wester, Paradox vd, i ett skriftligt uttalande. 

Läs även: Paradox varnar börsen: ”Kommer ha bättre och sämre kvartal”

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.

Tencent arbetar med kända titlar online som League of Legends, Dungeon & Fighter, Call of Duty Online, FIFA och Need for Speed. Tencent har också samarbetsavtal med Activision Blizzard, som äger svenska King, och hjälper till inom distribution av spel i Kina.

Det här är inte det enda nordiska spelbolaget som Tencent har visat ett intresse i. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterade i mitten av maj att ägaren av finska Supercell, Softbank, har varit i kontakt med potentiella köpare baserade i Kina. Tencent ska vara en av dem. 



Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?