1515

Paradox-miljardären in i snabbväxande musikbolag

Kichi Invest går in med omkring 10 miljoner kronor i det snabbväxande svenska musikbolaget Epidemic Sound. Paradox-miljardären Fredrik Wester tar dessutom plats i bolagets styrelse.

Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson
Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson

”Just nu tar vi in 10 000 nya kunder i månaden varav 80 procent betalar för ett abonnemang och resten gör ett engångsköp", säger Oscar Höglund (NTL) som är medgrundare av och vd för musikbolaget Epidemic Sound (NTL) som grundades 2009 i Stockholm.

Svenskkopplade musikbolag som Spotify (NTL), Soundcloud (NTL) och Soundtrack Your Brand (NTL) har tagit framträdande positioner i en musikbransch som genomgår en snabb digitalisering.

Det mindre kända Epidemic Sound liknar dessa såtillvida att det är ett datadrivet, välfinansierat och digitalt musikbolag. Men medan de tre andra främst sysslar med distribution av andras musik har Epidemic Sound valt en annan nisch.

De skapar och äger själva sin musik som de sedan säljer till företag, tv-kanaler och Youtubers som därigenom inte behöver tänka på upphovsrättsfrågan.

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Nu är Epidemic Sounds sikte inställt på att bli världsledande på att leverera musik till den snabbt växande marknaden för onlinevideo.

2014 fyllde riskkapitalbolaget Creandum på musikbolagets kassa med motsvarande 40 miljoner kronor. Nu gör Kichi Invest (NTL) en strategisk investering i bolaget. I samband med det går Paradox-vd:n Fredrik Wester (NTL), som är medgrundare av Kichi Invest, in i Epidemic Sounds styrelse.

Det är inte omöjligt att investeringen blir större över tid

Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag

Den nya investeringen gör att Epidemic Sound värderas till 400 miljoner kronor vilket är en fördubbling sedan Creandum (NTL) investerade.

”Investeringen rör sig om ungefär 10 miljoner kronor. Det är mer en strategisk investering än något annat. Vi har en stark tillväxt och är inte i behov av mycket kapital för att växa vår affär. Vi ville åt Kichi Invests kunskap", säger Oscar Höglund till Di Digital.

"Men det är inte omöjligt att investeringen blir större över tid", tillägger Fredrik Wester.

Epidemic Sound växte med 40 procent under 2015. Förra året växte bolaget med 70 procent och omsättningen landade på 57 miljoner kronor.

Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound 2015

Nu har tillväxten accelererat ytterligare. Första kvartalet i år ökade omsättningen med 90 procent jämfört med motsvarande kvartal 2016, berättar Oscar Höglund som tillägger att bolaget inte går med vinst.

"Som det ser ut nu kommer vi att omsätta en bra bit över 100 miljoner kronor i år."

Det är här Kichi Invests kunskap kommer väl till pass, eftersom Fredrik Wester redan har byggt upp ett Stockholmsbaserat digitalt företag som säljer till hela världen: Det snabbväxande och numera börsnoterade spelbolaget Paradox Interactive.

”Jag tror jättemycket på Epidemic Sound och det är fantastiskt kul att vara med", säger han.

Läs även: Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda

Det kan jag ta med mig hem så att Paradox kan växa ännu snabbare

Fredrik Wester som tar plats i styrelsen medger att hans erfarenhet kommer från en bransch med en skenbart liknande men egentligen fundamentalt annorlunda värdekedja. Han är dock inte särskilt orolig.

"När bra människar samlas så blir resultatet ofta bra.”

Han tror att han i styrelsen bland annat kan bidra med kunskap om hur den asiatiska marknaden fungerar. Och samtidigt lära sig saker som kan användas i bolaget han är vd för.

 ”Epidemic Sound har fler som skapar innehåll, kortare processer, kortare kapitalbindningstid och säljer på ett annat sätt än Paradox. Det kan jag ta med mig hem så att vi kan växa ännu snabbare.”

Oscar Ingdahl, som är investeringsrådgivare på Kichi Invest, hyllar sitt nya portföljbolag.

”Det här caset är intressant för vem som helst. Kombinationen av ett bolag som har bevisat sig utanför Sverige, står inför stark tillväxt, och består av ett starkt team, är svårt att hitta", säger han.

De fem grundarna till Epidemic Sound har en gedigen erfarenhet inom musik, media och riskkapital.

Peer Åström och David Stenmarck är musikproducenter och har bland annat skrivit musik för Madonna respektive Celine Dion. Jan Zachrisson har medgrundat TV4 och Zodiak Television. Oscar Höglund har jobbat på Boston Consulting Group och Zodiak Television. Hjalmar Winbladh har grundat bland annat Wrapp och Rebtel och är nu partner på EQT Ventures.

Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal

Foto:
Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson

Bolaget har idag enligt egen utsago över hundratusen kunder, allt ifrån stora tv-kanaler till bensinmackar och shoppingcenter till företag som gör rörlig bild till individuella Youtubers som använder musik i sina klipp. 

”Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal. Så ser det ut i de flesta europeiska länderna. På Facebook och  Youtube är vi nog den största leverantören av musik till rörlig bild", säger Oscar Höglund.

Enligt honom har videoklipp som använder musik från Epidemic Sound ackumulerat 100 miljarder visningar sedan starten, en siffra som dessutom ökar med över 5 miljarder i månaden.

Den stora fördelen för Epidemic Sound jämfört med traditionella musikbolag finns i den upphovsrättsliga frågan. 

Läs även: Epidemic Sound tar upp kampen med Soundtrack Your Brand

I musikkatalogen finns omkring 30 000 verk i 180 olika genrer och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. I år räknar de med att betala ut 20 miljoner kronor till upphovspersoner.

Traditionellt har musikbranschen annars karaktäriserats av många olika parter med olika viljor, mål och rättigheter, så som artister, rättigshetsbolag, skivbolag, skivförlag, och olika konstellationer däremellan.

”Vi har lagt jättemycket med tid på att vara självförsörjande på musik. Men uppsidan är i gengäld väldigt stor när vi kan sköta allt själva.”

Till skillnad från exempelvis Spotify behöver Epidemic Sound inte tänka på att teckna avtal, licensiera andras musik och skicka vidare intäkter.

Om vi ser att folk letar efter hawaiiansk triphop så kan vi kika på vår indexering där

Men genom att inte använda musik från kända artister finns också en uppenbar utmaning. Den som vill hitta musik till sin dokumentär eller sitt Youtubeklipp vill inte använda "hiss-musik", och har inte tid att tråla igenom tio låtar för att hitta ett guldkorn.

Läs även: Spotify tar efter Snap och Amazon Echo – vill bygga hårdvara

Enligt Oscar Höglund har Epidemic Sound löst detta genom att vara selektiva med vilka musiker de använder och genom att ha datadrivna och rigorösa kontroller. Musikerna gör heller inte musik på eget bevåg utan får beställningar direkt från Epidemic Sound.

”Vi kan i realtid se vad folk letar efter för musik. Om vi ser att folk letar efter hawaiiansk triphop så kan vi kika på vår indexering där. Det kanske är uppenbart att vi brister och då lägger vi ut beställningar", säger Oscar Höglund.

Datan ger dessutom intressanta insikter. Enligt honom finns det till exempel skillnader i vilken musik olika länder föredrar.

"Européer vill ofta ha akustisk och melankolisk musik för att lyfta fram historieberättandet. I Nordamerika är det mycket mer rap- och hiphop-orienterat.”

Det kanske mest kittlande just nu är att musikmarknaden faktiskt fungerar, och växer.

När allt fler kunder knyts till Epidemic Sound ökar dessutom möjligheten att inte bara följa trender utan även driva dem.

"Vi hamnar allt mer i en situation där vi lanserar nya artister och genrer snarare än följer andra. Men det skulle vi vilja utveckla ännu mer.”

Musikbranschen genomgår just nu en rad omvälvande förändringar enligt Oscar Höglund. Blockkedjan ger möjlighet för mikrobetalningar och att följa transaktioner, musikplattformar som Spotify och Apple Music mognar, liksom möjligheten att göra bra musik med en vanlig dator.

"Men det kanske mest kittlande just nu är att marknaden faktiskt fungerar, och växer.”

Som han ser det finns det fortfarande rejäla tillväxtmöjligheter, till exempel på Youtube och andra onlinevideoplattformar.

Läs även: Snabb tillväxt för Youtube-nätverket United Screens

"Redan med långt under 1000 Youtube-följare så är du en potentiell kund till oss, för du behöver musik som lyfter klippen. Facebook har bara börjat öppna upp för monetarising. Twitch är igång för fullt. Ovanpå detta har du alla de bolag som behöver kommunicera med rörlig bild som sin tur måste musikläggas.”

Men enligt Fredrik Wester finns det utmaningar med att växa snabbt.

”Om man få alla att jobba åt samma håll och behålla originalkulturen kan man växa hur mycket och hur snabbt som helst utan problem. Samtidigt måste man vara flexibel. Det slåss jag för i Paradox så jag antar att jag tar med mig den käpphästen in i Epidemic Sound", säger han.

Mer om detta i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

För att nås av nyheterna först:

Foto:

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?