1515

Paradox köper spelutvecklare för kvarts miljard

Paradox Interactive köper spelutvecklaren Triumph Studios i en affär värd upp till 242 miljoner kronor. Vd Fredrik Wester flaggar för fler förvärv de närmaste åren. Aktien stiger på beskedet.

Paradox Interactives vd Fredrik Wester.
Paradox Interactives vd Fredrik Wester.

Börsens högst värderade spelutvecklare, Paradox Interactive, köper strategispelutvecklaren Triumph Studios och alla dess tillgångar. 

Paradox betalar 4 miljoner euro i kontanter för bolaget. Utöver det får ägarna en prestationsbaserad summa på upp till 21 miljoner euro som ska betalas ut över flera år. Totalt rör det sig alltså om upp till 25 miljoner euro, eller 242 miljoner kronor.

Paradox har ett börsvärde på närnare sju miljarder kronor. Strax efter 09.10 på fredagsmorgonen hade kursen stigit med 2,3 procent på en svagt nedåtpekande börs. Följ kursen här

Triumph Studios grundades 1997 av Lennart Sas and Arno van Wingerden, som båda är kvar i bolaget idag. Bolaget är holländskt, med kontor i Delft, en liten universitetsstad söder om Amsterdam. Triumph Studios beskrivs som ett av de mest ansedda inom strategispel och står bakom spelserien Age of Wonders, som sålt över en miljon enheter.

Triumph Studios är världsledande inom sin nisch.

Förvärvet innebär att Paradox kan lägga till en rad kända varumärken, så kallade IP, till sin nuvarande spelportfölj. Det ökar i sin tur Paradox marknad samt kapacitet till egenutveckling av nya spel, enligt bolagets pressmeddelande.

Det nuvarande teamet och ledningen stannar kvar hos Triumph Studios efter förvärvet. Alla pågående projekt fortsätter utvecklas som tidigare, och ska publiceras av Paradox Interactive.

Vi letar kontinuerligt efter bolag som passar oss bra.

Paradox vd Fredrik Wester beskriver Triumph Studios som en själsfrände. 

”Triumph Studios är en utvecklare med samma hjärta som oss. De är världsledande inom sin nisch och har byggt ett stort och engagerat spel-community genom åren och har många Paradox-anställda bland sina hardcore fans. Vi har stor tilltro till Lennart, Arno och hela Triumph-laget. Vårt huvudfokus blir nu att se till att de kan fortsätta skapa magi under nytt ägande”, säger han.

Fredrik Wester flaggar även för fler köp de närmaste åren.

”Vi letar kontinuerligt efter bolag som passar oss bra, både när det gäller spel, kultur och värderingar. Vi har en lista på bolag som vi uppvaktar och som vi tror passar bra under Paradox förlagsparaply, men det får ta den tid det tar. Det handlar om nischspelare, bäst i världen på det de gör, som kan tillföra starka spelvarumärken och bra utvecklare”, säger han.

Lennart Sas, vd och medgrundare på Triumph Studios, uppger att det inte är första gången som någon förhandlat om att köpa bolaget.

”Men det här är inte bara en affärstransaktion för oss. Det här är ett samarbete med en partner som kan hjälpa oss att växa på ett hållbart vis genom att säkerställa den stabilitet och kontinuitet som krävs för att vi ska kunna göra mer av det vi bäst gör - utveckla några av de bästa strategispelen på marknaden idag. Paradox är en bra match för oss både kulturellt och spelmässigt”, säger han.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?