1515

Paradox köper rollspelsjätte

Spelutvecklaren Paradox Interactive köper rollspelsföretaget White Wolf Publishing i en mångmiljonaffär. ”Det här är vår största investering hittills”, säger vd Fredrik Wester.

Fredrik Wester är vd på spelutvecklaren Paradox Interactive.
Fredrik Wester är vd på spelutvecklaren Paradox Interactive.Foto:Joey Abrait

Köpet är en kontantaffär där Paradox Interactive lägger ”ett antal tiotals miljoner kronor” på bordet. Säljare är den isländska koncernen CCP Games, som står bakom multiplayerspelet EVE Online.

”Det här är fantastiskt kul och väldigt skönt att vi kan betala till 100 procent ur Paradox egen kassa”, säger Fredrik Wester.

Med 200 anställda, en allt mer omfattande spelkatalog och tre miljoner registrerade användare räknas Paradox nu bland Sveriges större spelutvecklare.

White Wolf Publishing äger rättigheterna till några av världens största rollspel, bland annat World of Darkness och Vampire: The Masquerade. Det är varumärken som gett upphov till böcker, brädspel, kortspel och dataspel på flera plattformar samt stått som förebild för tv-serier.

”Vampire är världens näst mest sålda rollspel och är lite speciellt eftersom hälften av alla som spelar det är kvinnor”, säger Fredrik Wester.

 

Vampire är världens näst mest sålda rollspel och är lite speciellt eftersom hälften av alla som spelar det är kvinnor.

 

Han räknar med att förvärvet på kort sikt kan öka Paradox omsättning med ett par miljoner kronor. White Wolf omsätter, enligt Fredrik Wester, i dag 4–5 Mkr om året.

Paradox Interactive har på senare tid haft rejäl medvind tack vare framgångarna med spelet Cities: Skylines. Redan vid halvårsskiftet hade försäljningen dubblats jämfört med hela förra årets siffror. Mycket talar för Paradox når över 500 Mkr i omsättning i år.

”Det blir nog en ganska bra bit norr om en halv miljard”, säger Fredrik Wester.

Paradox Interactive har de senaste tio åren vuxit stadigt. I ryggen har företaget investmentbolaget Spiltan och sedan drygt ett år även finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures som gick in med 28 Mkr.

Först 2017 kan det bli aktuellt att släppa nya spel baserade på något eller några av White Wolfs varumärken.

”Det är ett bet vi gör, men vi ser stora möjligheter i att göra de här varumärkena bredare och introducera dem för fler spelare.”

Paradox planerar dels att utveckla ett antal egna pc-spel, dels även aktivt söka licenspartner för vissa titlar. Fredrik Wester utesluter heller inte att de kommer att ge ut mobilspel baserade på de nyförvärvade titlarna.

Men varumärken av det här slaget är känslig materia. Spelarna är ytterst hängivna och kräsna. För att kunna hålla en nära kontakt med fansen gör Paradox därför White Wolf till ett fristående dotterbolag. Vd blir Tobias Sjögren, Paradox Interactives tidigare försäljningschef, som har ett förflutet på Dice.

Han kommer att basa över ett slags licensieringsbolag liknande Saltkråkan AB, som äger och hanterar rättigheterna till Astrid Lindgrens bokskatt. Det nya bolaget kommer dock att dela lokaler med Paradox Interactive på Söder i Stockholm.

”Vi börjar med två anställda men räknar på två års sikt att det ska bli ett tiotal personer. Det är inte omöjligt heller att vi öppnar ett kontor i Los Angeles för White Wolf”, säger Fredrik Wester.

Han ser ingen fara i att trenden med böcker, filmer och tv-serier om vampyrer nått sin kulmen bland tonåringar.

”Jag tror absolut att den kommer att vakna till liv igen. Även om inte det skulle ske finns det en stark nostalgivåg att rida på. De som spelade de här spelen i tonåren är 25–40 år nu och kommer att vilja göra det igen.”

Tidigare har Paradox Interactive gjort sig känt för historiskt inspirerade och rollspelsanstrukna strategispel som Crusader Kings och Magicka. I somras avslöjades att studion är på väg ut i rymden med det kommande spelet Stellaris. Arbetet leds av den ansedde speldesignern Henrik Fåhreus.

Fredrik Wester är förtegen om huruvida Paradox Interactive, i och med köpet av White Wolf,  nu närmar sig en börsnotering. Det är något som både storägaren Spiltan och investeraren Peter Lindell tidigare flaggat för.

”Vi måste se till att portföljen växer men samtidigt ha långsiktig finansiell stabilitet. Det finns flera olika vägar att gå”, säger Fredrik Wester.

Läs även: Paradox slår rekord efter megasuccén Cities: Skylines


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?