1515

Paradox Interactive går till börsen

Spelstudion Paradox Interactive ska börsnoteras, kan Di Digital avslöja. Notering ska ske före halvårsskiftet. ”Vi vill släppa in fler ägare både bland personalen och spelarna”, säger vd:n och huvudägaren Fredrik Wester.

Fredrik Wester är vd och storägare i Paradox Interactive
Fredrik Wester är vd och storägare i Paradox InteractiveFoto:Joey Abrait

Paradox Interactive är en av Sveriges snabbast växande spelutvecklare. Vd Fredrik Wester, som äger drygt 39 procent av bolaget, har tidigare envist undvikit frågor om börsnotering trots att trycket från marknaden varit stort. Men nu bekräftar han att bolaget inlett en noteringsprocess.

”Det viktiga är att få in ägare som är långsiktiga och vill vara med på vår resa”, säger han.

Övriga stora ägare i Paradox är investmentbolaget Spiltan samt finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures.

Avanza ska hålla i noteringsprocessen, men prospektet är ännu inte spikat.

”Vi har ett kul och annorlunda sätt att göra den här ägarspridningen på. Processen kommer inta att ske på traditionellt sätt. Exakt hur får vi berätta mer om när alla detaljer är klara”, säger styrelseordförande Håkan Sjunnesson.

Bolagets anställda och fans i spelvärlden kommer alltså att vara prioriterade. Men dörren är inte stängd för institutionella ägare.

”Vi förväntar oss att även de kommer att vara intresserade. Ingen är utesluten”, säger Håkan Sjunnesson, som via privat bolag äger drygt 4 procent av Paradox Interactive.

Orsaken till noteringen är inte att bolaget behöver kapital.

”Vi har pengar i kassan och skulle vi behöva bankhjälp för uppköp är det heller inga problem. Men en notering ger förstås tillgång till kapitalmarknaden om vi skulle vilja göra förvärv. För närvarande har vi inga sådana omedelbara planer”, säger Fredrik Wester.

Vid den senaste ägarspridningen för två år sedan investerade finansmannen Peter Lindell närmare 84 Mkr i en kombination av nyemission och köp av aktier som värderade Paradox Interactive till 500 Mkr.

”Vi har inte spikat hur stor del som ska säljas ut nu, det är en mindre del av allas innehav. Men helt klart är bolaget värt mycket mer i dag”, säger Håkan Sjunnesson.

Investmentbolaget Spiltan har tidigare värderat sitt innehav på 37 procent i Paradox Interactive till mellan 480 och 813 Mkr. Det skulle ge ett totalvärde på bolaget på 1,3–2,2 miljarder kronor.

Paradox kom nyligen med sitt bokslut för 2015 vilket visade rekordförsäljning. Omsättningen var 604 miljoner kronor och vinsten före skatt rusade till 242 Mkr. Siffrorna var dock en aning dopade eftersom bolaget skjutit upp några spellanseringar till 2015.

Fredrik Wester vill inte ge någon detaljerad prognos för de närmaste åren.

”Det är alltid svårt eftersom det beror på hur marknaden ser ut, vilka spel vi kan släppa och vilka andra spel som lanseras. Men planen är att växa aggressivt de närmaste fyra åren.”

Han ser tre delar som går att utveckla vidare i bolaget. Utöver pc-spel, som säljs via framför allt via Steam, siktar bolaget på att gå in spel för konsoler samt ta steget in i mobilspelvärlden på riktigt.

”Vi har sagt det länge och nu är det dags att gå in där.”

Paradox släppte fem nya spel i fjol och en rad så kallade expansioner till redan existerande spel. I år väntas bolaget komma med ett flertal spel, bland annat ett strategispel i rymdmiljö ”Stellaris” och världskrigsstrategispelet ”Hearts of Iron IV”.

”Vi har lagt stora resurser på båda spelen och haft en strategi att göra dem mer genomarbetade för att de ska kunna bli storsäljare”, säger Fredrik Wester.

Förra året hade Paradox Interactive en megasuccé med ”Cities: Skylines”, som första månaden såldes i en miljon exemplar. 

I höstas köptes rollspelsbolaget White Wolf Publishing. Tanken är att producera brädspel, böcker och i förlängningen även nya pc-spel på varumärken i White Wolfs portfölj.

Fredrik Wester tonar nu ner expansionsplanerna för Asien.

”Vi för ett antal diskussioner men har ingen partner klar för den marknaden”, säger han.

Läs även: Paradox köper rollspelsjätten White Wolf

Läs även: Här är spelbolagen som siktar på börsen 2016


De äger Paradox Interactive:

  • Westerinvest (vd Fredrik Wester) 39,2 procent.
  • Investmentbolaget Spiltan 37 procent.
  • Peter Lindell via privat bolag 12,6 procent.
  • Styrelseordförande Håkan Sjunnesson äger via privat bolag 4,2 procent och övrig del ägs av de anställda.

Läs även: Rekordår för Paradox – 240 miljoner i vinst

Mer om Paradox börsplaner i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?