1515

Paradox-chefen lovar ”djupare” spelupplevelse i mobilen

Paradox mobilspel ska kunna utgöra minst 10 procent av intäkterna under 2020. Det säger Fredrik Wester i en färsk intervju.

Paradox Interactives vd Fredrik Wester.
Paradox Interactives vd Fredrik Wester.Foto:Di

Spelbolaget Paradox mobilsatsning har goda möjligheter att ge en rejäl påverkan på intäktssidan senast 2020. Då har den förhoppningsvis också vuxit till att stå för minst 10 procent av koncernens omsättning. Utvecklingen skulle dessutom kunna gå snabbare om rätt förvärv dyker upp.

Det säger Paradox vd Fredrik Wester i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Paradox mobilspelsförsäljning stod för någon enstaka procent av den totala omsättningen 2016. I januari 2017 rekryterades Kim Nordström, med ett förflutet från King, spelstudion bakom Candy Crush Saga, för att lyfta Paradox mobilsatsning.

Läs mer: Han ska ta Paradox ”hardcore”-spel till mobilen 

När Kim Nordström rekryterades var budskapet att Paradox ville bygga mobilspel med djup och komplexitet för att ta sig an "en outvecklad" del av mobilspelsmarknaden.

"Mobilupplevelsen i dag är ofta ett par minuter åt gången. Vi vill förlänga det och ge en lite djupare upplevelse så det blir mer likt de spel vi redan gör för pc. Vi bygger förutsättningar för att lyckas på mobilsidan. Vi kanske hittar en riktig pärla så det går snabbt, eller så gör vi inte det. Jag tror mobil kommer vara det som växer snabbast av de olika plattformarna, sedan får vi se hur stor den verksamheten är 2020. Jag hoppas att mobildelen kommer att göra ett avtryck så den i alla fall står för tvåsiffrigt", säger Fredrik Wester.

Vilken mobilpotential tycker du att er befintliga spelportfölj har?

"Vi kommer försöka använda de varumärken vi har som drar nytta av mobilens styrkor. Det är en liten skärm med touch på, så det ger andra förutsättningar, men man kan göra mycket roligt med det också", säger Fredrik Wester.

Kommer det bara handla om free-to-play, eller även om spel som kostar att ladda ner?

"Vi kommer nog anpassa affärsmodellen mycket efter vad som gäller i mobila kanaler i dag och det är att originalspelet är fritt att ladda ner. Sedan får vi komma fram till hur vi ska ta betalt", säger Fredrik Wester.

Mobilsatsningen ska påverka intäkter och vinst på ett signifikant sätt

På fredagen steg Paradox aktie i den inledande handeln. Efter en timmes handel hade Paradox kurs stigit med nära 5 procent till 113 kronor på en svagt förändrad börs.

Under 2017 har Paradox enligt vd:n påbörjat utvecklingen av "ett par" mobilspel och den målsättning som satts upp, att lansera ett första mobilspel 2018, verkar hålla.

"Vi har en del på gång, så det ska bli kul att komma ut med de första grejerna på mobilsidan. Kommer vi inte ut med något i hårdlansering under året har vi underpresterat", säger han.

Men även om 2018 blir året då mobilspel börjar nå marknaden väntas avtrycket i resultaträkningen inte bli lika omedelbart.

"Vi hade inte satt i gång den här satsningen om vi inte trott att den skulle ge en rejäl påverkan på intäktssidan. Den ska påverka intäkter och vinst på ett signifikant sätt. I år kommer den inte att göra det i någon större utsträckning, möjligen en del 2019, och 2020 har vi alla möjligheter att det ska gå bra", säger Fredrik Wester.

Något som skulle kunna skaka om ekvationen, och då åt det positiva hållet, vore om Paradox hittar något lämpligt förvärv.

"När vi tittar på att köpa bolag så är mobilsidan attraktiv. Där köper man något som redan fungerar och så kan man plugga in det i den verksamhet vi redan har. Så mobilt kan gå snabbare om man kan köpa ett bolag som redan håller på med det", säger Fredrik Wester.

I dagsläget har bolaget mobilspelen Knights of Pen & Paper samt Prison Architect. I båda fall har Paradox en förläggarroll, medan Behold Studios respektive Introversion Software har utvecklat spelen.

Hör Fredrik Wester tala ut i Startup Stories:

https://embed.acast.com/startupstories/paradoxvd-hadefordaligabetygforhandels--

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?