1515
Annons

Pär Svärdsons jaktbolag om sitt senaste byte: ”Närmar oss miljarden”

Jaktspecialisten Open Air Group, med Nalka Invest och Pär Svärdson som storägare, köper norska klädbolaget Aclima. Därmed tar bolaget ytterligare steg inom det lukrativa friluftssegmentet och räknar med att spränga miljardvallen. 

Camilo Sjödin, vd för Open Air Group, köper det norska friluftsbolaget Aclima.
Camilo Sjödin, vd för Open Air Group, köper det norska friluftsbolaget Aclima.

Open Air Group, som grundades 2016, har gått från en omsättning på 173 miljoner kronor till att i år omsätta runt 700 miljoner kronor. 

Storägarna, nätapoteket Apoteas grundare Pär Svärdson och Nalka invest, som ägs av Interogo Holding, har tidigare haft gemensamma affärer i bland annat Babyland och såg makrotrenden i friluftslivet.

Idag består Open Air Group dels av en retaildel, med e-handlare som Widforss.se, och dels egna varumärken som Alaska och jaktklädesbolaget Chevalier. Det sistnämnda köptes upp 2019 vilket innebar att Open Air Group fick in Rune Anderssons Mellby Gård på ägarlistan. 

Bolaget har dessutom en techavdelning med elektronik och appar riktade mot jakt. I februari köpte bolaget upp Nordens största jaktapp Wehunt och techdelen har gått starkt under året. Här ingår även de finländska jakttjänsterna Tracker och Ultracom som lokaliserar jakthundar och jägarkamraternas positioner med gps och en mobilapp.

”Där en jättestark trio som står för en bra del av bolagets lönsamhet”, säger Open Air Groups vd Camilo Sjödin. 

Från att tidigare främst riktat in sig på jägarrelaterade produkter och tjänster närmar sig Open Air Group nu alltmer friluftsområdet. 

”Det är en större marknad än jakt och inom vår återförsäljningsdel kommer i dag lika stora delar från jakt som från friluftsliv. Vi vill växa och hitta fler fina bolag att lägga till i gruppen”, säger Camilo Sjödin.

Aclima är ett familjedrivet bolag i tredje generationen som fokuserar på funktions- och friluftskläder i merinoull. Länge skedde produktionen i hemlandet, men sedan några år tillbaka tillverkas kläderna i bolagets fabrik i Estland.

Förvärvet blir Open Air Groups första i Norge och även det största, men någon prislapp vill bolaget inte uppge. Aclima beräknas omsätta 200 miljoner kronor under 2021.

”Tillsammans med Aclima närmar vi oss en miljard i omsättning i år och nästa år kommer vi ta miljardvallen”, fortsätter Camilo Sjödin.

Aclimas ägare, far och son Jan och Lars Johansen, kommer fortsätta i sina operativa roller och sitter kvar i styrelsen. De blir även minoritetsägare i Open Air Group. 

Open Air Group har inte kommit undan årets leveransproblem och halvledarbristen.

”Vi har dock på ett mirakulöst sätt fått in varorna i tid, men vi märker i återförsäljarledet att många leverantörer haft det tufft. Kaos har det definitivt varit”, säger Camilo Sjödin. 

Idag står onlinehandeln för 73 procent av Open Airs totala försäljning. De egna varumärkena säljs av externa återförsäljare, de egna e-handlarna och även direkt till konsument.

”Över tid kommer vi röra oss mer mot direktförsäljning. Vi ser redan nu stark tillväxt där. Men vi vill ha många kanaler i såväl andra e-handlare som fysiska butiker”, avslutar Camilo Sjödin. 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?