1515

Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

I början av 2020 gick artistbokningstjänsten Gigital bättre än någonsin, men tappade nästan alla sina kunder när pandemin tog fart. ”Det gav oss tid att utveckla marknadsplatsen”, säger medgrundaren Viktoryia Khromchanka, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.
Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.

Gigital är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Den digitala artistbokningstjänsten lanserades 2018, omsatte 2 miljoner kronor i fjol och var på väg mot 10 miljoner i omsättning i år när pandemin tog fart.

Gigital grundades av Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare.

”Vi höll på att resa en kapitalrunda precis innan pandemin bröt ut, men då drog investerarna sig ur på grund av det osäkra läget”, säger Viktoryia Khromchanka som är operativ chef på Gigital.

Grundarna lockade tidigt till sig 2,6 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, och affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics. 

Men i början av året var pengarna slut och Viktoryia Khromchanka och hennes medgrundare var oroliga för att deras fyra anställda skulle lämna bolaget på grund av att intäkterna sinade.

”Det såg ganska mörkt ut där ett tag. Vår bransch nollades i princip, flera konkurrenter har pausat sina verksamheter och många artister har fått ta vanliga jobb. Men för oss har det varit en produktiv period”, säger Viktoryia Khromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronaviruset satte stopp för livemusik med en större publik.

”När det fanns som minst att göra så började vi att researcha nya lösningar. Vår resa har gått ganska snabbt och i ett normalläge hade vi inte haft samma tid”, säger hon.

Viktoryia Khromchanka menar att framtiden för underhållningsbranschen ligger i ”mikrogigs”. Det handlar om att krogar, event och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i livemusik. 

”Mikrogig-segmentet är tio gånger större än större festival- och turnémarknaden, men den är samtidigt fragmenterad och drivs av ’streethustlers’”, säger hon.

För att knyta till sig fler användare har Gigital ägnat de senaste månaderna till att bygga en kostnadsfri administrativ tjänst för sånt musiker annars betalar för.

”På sätt servar vi artistnäringen och ger den förutsättningar för att återhämta sig. Det är en trend bland artister, särskilt bland de yngre, att göra allting själva och på det här sättet kan de det utan att ge bort intäkter”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon tror att det kommer dröja innan den stora turnémarknaden kommer igång igen efter corona, men att vi däremot kommer att få se ett uppsving i små spelningar.

Den nya tjänsten som lanseras i början av 2021 är ett komplement till marknadsplatsen som på så sätt ska bli mer skalbar. Bolaget hade första nollat sina intäkter för andra halvåret i år. Sedan kom en gammal kund – Nordic Choice Hotels – tillbaka och man fick två nya kunder. 

”Vi har finslipat vårt case och nu reser vi pengar igen. Pandemin har gjort att vi bara kör och vi har inget att förlora. Det märker investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon säger att arbetet med den pågående kapitalrundan känns enklare, trots pandemin. Men det har inte alltid varit så. 

”Vi i teamet har okonventionella bakgrunder och hade inte drivit någon startup tidigare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj. Med toppbetyg från gymnasiet ångrar hon i dag att hon inte sökte sig till Handelshögskolan i Stockholm för att få ett nätverk på köpet.

”Men jag visste inte ens att det fanns som alternativ. Nu brukar jag och Givar (Gigitals medgrundare reds.anm) skoja om att Forbes 30 under 30 är vårt Handels”, säger hon.

Läs mer: Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen

I början av året var Viktoryia Khromchanka med på Forbes lista med 30 entreprenörer i Europa under 30 år, vilket har gett självförtroende, menar hon.

”Vi vill inte tappa momentum och det finns inga alternativ till att vi inte ska överleva den här pandemin. Adrenalinkicken från hotet om att vi kanske hade behövt lägga ner har gjort mycket för bolaget”, säger hon.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic:
Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Grace Health:
Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?