1515

Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

I början av 2020 gick artistbokningstjänsten Gigital bättre än någonsin, men tappade nästan alla sina kunder när pandemin tog fart. ”Det gav oss tid att utveckla marknadsplatsen”, säger medgrundaren Viktoryia Khromchanka, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.
Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.

Gigital är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Den digitala artistbokningstjänsten lanserades 2018, omsatte 2 miljoner kronor i fjol och var på väg mot 10 miljoner i omsättning i år när pandemin tog fart.

Gigital grundades av Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare.

”Vi höll på att resa en kapitalrunda precis innan pandemin bröt ut, men då drog investerarna sig ur på grund av det osäkra läget”, säger Viktoryia Khromchanka som är operativ chef på Gigital.

Grundarna lockade tidigt till sig 2,6 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, och affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics. 

Men i början av året var pengarna slut och Viktoryia Khromchanka och hennes medgrundare var oroliga för att deras fyra anställda skulle lämna bolaget på grund av att intäkterna sinade.

”Det såg ganska mörkt ut där ett tag. Vår bransch nollades i princip, flera konkurrenter har pausat sina verksamheter och många artister har fått ta vanliga jobb. Men för oss har det varit en produktiv period”, säger Viktoryia Khromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronaviruset satte stopp för livemusik med en större publik.

”När det fanns som minst att göra så började vi att researcha nya lösningar. Vår resa har gått ganska snabbt och i ett normalläge hade vi inte haft samma tid”, säger hon.

Viktoryia Khromchanka menar att framtiden för underhållningsbranschen ligger i ”mikrogigs”. Det handlar om att krogar, event och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i livemusik. 

”Mikrogig-segmentet är tio gånger större än större festival- och turnémarknaden, men den är samtidigt fragmenterad och drivs av ’streethustlers’”, säger hon.

För att knyta till sig fler användare har Gigital ägnat de senaste månaderna till att bygga en kostnadsfri administrativ tjänst för sånt musiker annars betalar för.

”På sätt servar vi artistnäringen och ger den förutsättningar för att återhämta sig. Det är en trend bland artister, särskilt bland de yngre, att göra allting själva och på det här sättet kan de det utan att ge bort intäkter”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon tror att det kommer dröja innan den stora turnémarknaden kommer igång igen efter corona, men att vi däremot kommer att få se ett uppsving i små spelningar.

Den nya tjänsten som lanseras i början av 2021 är ett komplement till marknadsplatsen som på så sätt ska bli mer skalbar. Bolaget hade första nollat sina intäkter för andra halvåret i år. Sedan kom en gammal kund – Nordic Choice Hotels – tillbaka och man fick två nya kunder. 

”Vi har finslipat vårt case och nu reser vi pengar igen. Pandemin har gjort att vi bara kör och vi har inget att förlora. Det märker investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon säger att arbetet med den pågående kapitalrundan känns enklare, trots pandemin. Men det har inte alltid varit så. 

”Vi i teamet har okonventionella bakgrunder och hade inte drivit någon startup tidigare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj. Med toppbetyg från gymnasiet ångrar hon i dag att hon inte sökte sig till Handelshögskolan i Stockholm för att få ett nätverk på köpet.

”Men jag visste inte ens att det fanns som alternativ. Nu brukar jag och Givar (Gigitals medgrundare reds.anm) skoja om att Forbes 30 under 30 är vårt Handels”, säger hon.

Läs mer: Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen

I början av året var Viktoryia Khromchanka med på Forbes lista med 30 entreprenörer i Europa under 30 år, vilket har gett självförtroende, menar hon.

”Vi vill inte tappa momentum och det finns inga alternativ till att vi inte ska överleva den här pandemin. Adrenalinkicken från hotet om att vi kanske hade behövt lägga ner har gjort mycket för bolaget”, säger hon.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic:
Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Grace Health:
Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?