1515

Pandemieffekten – programmeringshajp bland unga kvinnor: ”Vill ha en del av den här kakan”

Dubbelt så många unga kvinnor än män vill starta företag utifrån färdigheter de skaffat under pandemin, och fler unga kvinnor vill lära sig programmera. Det visar en undersökning som Kantar Sifo och mjukvarubolaget Red Hat har gjort bland 3 000 svenskar.

Mia Thomsen är marknadschef på mjukvarubolaget Red Hat i Norden och har analyserat resultatet från den svenska delen av studien kring nya vanor under pandemin som har utförts av Kantar Sifo.
Mia Thomsen är marknadschef på mjukvarubolaget Red Hat i Norden och har analyserat resultatet från den svenska delen av studien kring nya vanor under pandemin som har utförts av Kantar Sifo.

6 procent har lärt sig programmera på egen hand under pandemin. Det kommer fram av en Kantar Sifo-undersökning bland 3 000 personer i Sverige, som har gjorts på uppdrag av det amerikanska mjukvarubolaget Red Hats nordiska filial. 

I undersökningen har man ställt frågor kring till svenskar mellan 18–65 år om vad de har gjort under pandemin. Datainsamlingen gjordes via en webbenkät och urvalet kom från Kantar Sifos panel. Totalt genomfördes 3 000 intervjuer, varav 1 531 personer var män och 1 469 kvinnor.

Av de i studien som har börjat lära sig att koda under pandemin saknar tio procent anställning och 36 procent tidigare högskoleutbildning. Många säger också att de vill lära sig att koda, men 47 procent har svårt att veta hur de ska ta sig an det.

”Att 6 procent har börjat koda under pandemin är ett kvitto på att det finns ett intresse. Det finns ett större intresse bland unga kvinnor än unga män, och kvinnorna gör det ofta för att starta bolag”, säger Mia Thomsen, marknadschef för Red Hat i Norden.

35 procent av kvinnor mellan 18–25 år vill lära sig koda, jämfört med 31 procent bland männen. Det är dock mer viktigt för kvinnorna, nästan tre gånger så mycket bland 18- till 25-åringar, att ha en kompis eller partner som kodar för att börja själv. 

Utslaget på alla åldrar råder ett jämlikt förhållande, och för 25–36-åringar är det däremot ett statligt ekonomiskt stöd som lockar.

Det är också fler kvinnor mellan 18 och 25 år som vill starta företag med hjälp av det de lärt sig under pandemin. Nästan dubbelt så många – 9 mot 5 procent – i åldrarna 18-25 procent.

”Det finns en ny generation av unga kvinnor som vill ha en del av den här kakan”, säger Mia Thomsen om att programmeringsjobb domineras av män.

Läs också: Duon hoppade av konsultjätten PWC – startar eget: ”Behövs något nytt”

Av de mest populära aktiviteterna under pandemin kom programmering på fjärde plats. Innan den matlagning, träning och hantverk.

”Pandemin har skapat ett momentum som det är viktigt att ta vara på. Den har också satt fingret på var det finns brister”, säger Mia Thomsen.

Hon pekar på att många av de som har svarat att de är intresserade av att lära sig kodning jobbar inom offentlig sektor, som i sjukvården eller skolan. 

”Där har man blivit mer eller mindre intvingad i att accelerera digitala lösningar. Det kan ju vara så att kvinnor ser att de kan göra skillnad där och att det är därför intresset är så stort”, säger Mia Thomsen.

Red Hat har också ett egenintresse i undersökningen i och med att de jobbar med mjukvaruutveckling. Undersökningen har även gjorts i andra delar av Europa och med totalt 30 000 respondenter.

I höst planerar Red Hat i Sverige att anordna ett kodningsevent för flickor i årskurs 6, något bolaget också har gjort i England, Spanien och USA.

”Vi ska kopiera det programmet och pratar nu om i vilka städer vi ska anordna eventet”, säger Mia Thomsen.

I undersökningen säger 30 procent att kodning borde stå på schemat redan i grundskolan och 40 procent i gymnasiet.

Läs också: Gratis verktyg ska få fler bolag att anamma öppen källkod: ”Blir bättre produkter” 

 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?