1515
Annons

”På Slush kan allt vara klart redan innan lunch”

Miljardärer och startups möts under laserstrålar och rökmaskiner på tech-konferensen Slush. Men innanför den studentikosa ytan finns kärnan: Snabba affärer, stora investeringar, vilda rekryteringar och hektisk försäljning. Det skriver Di Digitals reporter Fredrik Björkman.

Di Digitals reporter Fredrik Björkman.
Di Digitals reporter Fredrik Björkman.Foto:Amanda Lindgren.

(Di Digital/Helsingfors) Det görs affärer i dunkla hörn belysta av laserstrålar från taket. Entreprenörer skriver på avtal under en dimridå av rökmaskiner över en kopp kombucha.

Tech-festivalen Slush i Helsingfors samlar miljardärer, företagsledare och startups under ett och samma enorma mässtak. Den stora skillnaden mot gamla hederliga, och i ärlighetens namn ganska tråkiga, mässor är paketeringen.

Scenerna är stora, rejält utsmyckade och fläskar på med ljusshower och projektioner. Bolag som finns med i utställningen bygger bås som ser ut att ha ritats av Gert Wingårdh. Det är påkostat, öppet och med ytor dedikerade till att träffa intressant folk.

En världsledande investerare, med ett mycket lyckat år bakom sig med ett par stora exits i plånboken, beskriver stämningen som "studentikos". På vilket sätt? "Det mesta är så lovande och ungt. Det finns ett sådant enormt driv bland folk här", svarar han.

Det är framför allt nätverkandet, och i förlängningen affärerna, som är huvudpoängen med Slush. Innanför den snygga ytan finns kärnan: Under Slush knyts investeringar, det rekryteras vilt och bolagen säljer sin produkt i ett oerhört högt tempo.

I en del av mässhallen sitter investerare och tar emot entreprenörer som sökt audiens. Mötena är inte mer är fem till tio minuter långa. En investerare på en av Sveriges största VC-bolag berättar att han träffat 20 bolag, jag tittar på klockan: Det är inte ens lunchtid under festivalens första dag.

Kanske gör det konstanta mörkret inne i mässhallen att man tappar tidsuppfattningen? Eller är det startup-världens skeva syn på tid?

Många av entreprenörerna som deltar har ju på ganska kort tid varit med och digitaliserat och förändrat många olika sektorer i samhället: Sjukvård, finsansmarknaden, transporter. Man vill nå resultat och det snabbt.

Tempot är också högt på scenerna. Festivalens stora namn som Amazons Werner Vogels, Izettles Jacob de Geer och Skype-grundaren Niklas Zennström gör intensiva dragningar. 

Ingen tid vigs till överflöd och känslor, åhörarna vill till pudelns kärna: Hur har ni lyckats? "What's the secret sauce?", undrar någon under en frågestund med Johannes Schildt, vd på medtech-bolaget Kry. "Man måste tro på det man gör", är det enkla svaret som ges. 

Och övertygelse finns på Slush. Tron att man faktiskt kan ändra och förbättra en bransch, sektor eller aktör med den egna affärsidén är obeveklig. Frågan är bara hur lång tid som krävs. På Slush kan det vara klart redan innan lunch.

Läs alla artiklar från Slush:

Krys investerare: Amazon är lösningen för vårdens digitalisering 

Foodtech-utmanaren: ”Labbkött finns på hyllorna om åtta år” 

Izettle sneglar på Amazons kassalösa butiker

Klarna-grundarens hyllning: Vi ger inte EU tillräckligt med kredd

Paypal och Izettle om utredningen: Redkordaffären är inte i fara 

Deras ring ska förbättra din sömn – backas av Will Smith 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?