1515

På jakt efter kapital: Här är 10 av Sveriges hetaste startups

Plast gjort av socker, en robothandske och möjligheten för barn att berätta sin egen historia. På Nordic Female Investor Meetup i Malmö möttes kvinnliga entreprenörer med investerare för att jaga kapital till sina affärsidéer.

Carolina Ericson, vd för edtech-bolaget Tictac Interactive, delade ut en check på 50 000 kronor till Nicolina Fransson, vd och grundare för Om Mej och vinnaren av pitchtävlingen på Nordic Female Investor Meetup i Malmö i veckan.
Carolina Ericson, vd för edtech-bolaget Tictac Interactive, delade ut en check på 50 000 kronor till Nicolina Fransson, vd och grundare för Om Mej och vinnaren av pitchtävlingen på Nordic Female Investor Meetup i Malmö i veckan.
Carolina
Carolina

(Di Digital/Malmö) ”Nu är vi live”, säger en av personerna i produktionsteamet när sändningen drar igång. 

För femte året i rad anordnar Malmö Stads företagsinkubator Minc eventet Nordic Female Investor Meetup. I år som ett så kallat hybrid-event, där upp till 50 personer är på plats och resten följer med via en livesändning. 

”Syftet med Nordic Female Investor Meetup är att vi vill engagera fler kvinnor till att bli entreprenörer och att investera”, inleder Mincs vd Jeanette Andersson.

Med på Nordic Female Investor Meetup är flera talare, bland andra Emma Heikensten som är ekonomie doktor och strategisk analytiker på SEB. Hon fokuserar på ämnen kopplade till kön och ekonomiska beslut, och är även medgrundare av tankesmedjan Ownershift.

Emma Heikensten är forskare och jobbar som strategisk analytiker på SEB.
Emma Heikensten är forskare och jobbar som strategisk analytiker på SEB.

”Varför äger inte kvinnor”, frågar hon publiken.

En rapport från Ownershift i fjol visar att män äger dubbelt så mycket som kvinnor i Sverige – en fråga som nu har kommit upp på bordet. Emma Heikensten för en diskussion om varför det har dröjt. För 100 år sedan fick kvinnor rösträtt, diskussionen om lika löner kom igång 50 år senare, på 80-talet definierades ”glastaket”, 20 år efter bristen på kvinnor i styrelser och ledningsgrupper. Och nu, 2020, är vi framme vid ägande.

”Alla kan göra något. Föräldrar kan dela på föräldraledighet. Chefer kan rekrytera utan diskriminering och jobba med förebilder. Investerare kan bjuda in kvinnor i rummet. Och lärare kan inkludera undervisning i finans och ekonomi tidigt”, säger Emma Heikensten.

Läs också: Ny rapport varnar: Moment 22 för kvinnliga entreprenörer

Några kvinnor som äger bolag är i alla fall de 53 som har sökt till pitchtävlingen på Nordic Female Investor Meetup. Tio av dem har blivit uttagna att delta, den här gången gör alla det digitalt via videolänk.

I juryn sitter bland andra Ann-Sofie Hörlin från Almi Invest och investeraren Git Sturesjö Adolfsson från BGA Invest. Och grundarna pitchar inför en publik med flera investerare och andra entreprenörer. 

Förra årets vinnare – Pamela Wallgren, grundare av designverktyget Finch – fick sin nästa investering via en ny kontakt på Nordic Female Investor Meetup.

Sandra Nilsson från Arctic Space Technologies är med på länk från Luleå.
Sandra Nilsson från Arctic Space Technologies är med på länk från Luleå.

”Satellitdata är något vi alla kommer i kontakt med i vårt dagliga liv”, säger rymdingenjören Sandra Nilsson, operativ chef och medgrundare av Arctic Space Technologies, som är först ut att presentera på länk från Luleå.

Bolaget erbjuder en mer hållbar lösning för satellitkommunikation och har precis landat sitt första kundkontrakt på 8 miljoner kronor. Målet nästa år att dra in affärer på 70 miljoner kronor. 

Näst ut är det danska bolaget Cellugy, som tillverkar bioplastfilm av restprodukter från socker. Förpackningsindustrin, som Cellugy vill in i, är stor och det finns konkurrenter. Samtidigt är behovet stort av nedbrytbara platsmaterial.

”Om vår plast går ut i vattnet kan djuren äta den”, säger vd:n och medgrundaren Isabel Martos.

Djurtemat går igen i Gotlandsföretaget Moving Floors presentation. De tillverkar ett golv för nötkreatur och grisar med automatisk rengöring för att öka hygienen och bryta bakterietillväxt som leder till att man ger djuren antibiotika.

”Den afrikanska svinfebern dödade hälften av Kinas griser”, säger Moving Floors medgrundare Peg Söderberg.

Marknaden är större än vad vi först trodde.

Pitcherna fortsätter med Stockholmsbaserade Relox Robotics, som har hittat en initial marknad i att samla in golfbollar som slås ut i massor på driving range-banor. Ett annars tidskrävande arbete man gör med en traktor, men som kan ersättas med en robot.

Nästa robotbolag är Lundabolaget Tendo, men med en betydligt mindre produkt, nämligen en robothandske som kan känna av och följa en persons rörelser.

”Det här är Johan. Han bröt sin nacke för 20 år sedan i en dykolycka och kunde för första gången sedan dess använda sina händer igen”, säger Sofie Woge, medgrundare av Tendo.

Vinnaren av pitchtävlingen blir till slut Malmöbolaget Om Mej – en digital tjänst för att kartlägga barns mentala hälsa.

”Marknaden är större än vad vi först trodde”, säger Nicolina Fransson, vd och medgrundare av Om Mej, som även pratar om planer att lansera tjänsten internationellt.

Om Mejs app går ut på att barn får möjlighet att dela med sig av berättelser och svara på frågor som går att jämföra över tid. Det ger i sin tur verktyg för föräldrar och skolan att agera.

”Vi säljer nu för 100 000 kronor per månad”, säger Nicolina Fransson.

Gemensamt för bolagen på scenen är att de söker sina nästa investeringar för att kunna växla upp.

Presenterar gör även trädgårdsappen Gardenizes grundare Jenny Rydebrink, Katarina Kjell från Word Diagnostics som är en app för mental hälsa, kroppskanningtjänsten medgrundare Lisa Lindvall som var med i Di Digitals pitchtävling på Female Founders i fjol samt Malin Sjöstrand från Scriin – en tjänst som mäter barns fysiska aktivitet.

Läs också: Premiär för nya tjänsten: ”Vi ska minska returerna i e-handeln”


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?