1515

På besök hos Twitter

Allt fler ifrågasätter om Twitters framtid ser ljus ut. Men när företaget bjöd in till öppet hus i San Francisco var det idel solskenshistorier om Periscope och twittrande chefer. Di Digital var där.

Foto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / San Francisco) Vi blir lotsade upp till andra våningen i Art Deco-byggnaden från 1937, som Twitter flyttade in i för fyra år sedan.

Här sitter några tusen av Twitters 4 100 anställda och jobbar, men vi som är på besök får inte se många av dem eller kontoret heller för den delen. Istället blir vi visade till en konferenslokal med gapande tomma korridorer. Twitter-besöket är en del av den återkommande konferensen NewCo SF, då företag i San Francisco öppnar sina dörrar för besökare.

Twitters kontor

Twitters huvudkontor ligger i området Central Market i San Francisco, där stadens borgmästare Ed Lee har uppmuntrat techföretag att ha kontor. Det är ett utsatt område i stan som han vill rusta upp och Twitter fick skattelättnader i sex år mot att flytta hit. Ett beslut som har orsakat demonstrationer under åren från olika arbetarfack som tycker att pengarna ska gå till att höja minimilöner istället.

Ni som följer med i techvärlden vet att Twitter har problem. Det sociala nätverket har en närmast obefintlig användartillväxt och tjänsten anses vara svår att förstå för nya användare. Men den här dagen har Twitter chans att istället berätta om solskenshistorier. 

Den sammanfaller också med lanseringen av Twitter Moments, en efterlängtad funktion där man kan följa olika nyhetshändelser. Något bolaget säkert hoppas ska sänka tröskeln för nya användare. Och bara några dagar tidigare har Twitter fått en ny vd i Jack Dorsey som ska driva två stora techbolag - Twitter och Square.

Förutom Jack Dorsey är det en hel del vd:ar på Twitter. 288 000 närmare bestämt. Och 366 000 startupgrundare, säger Nola Weinstein, som har titeln Head of executive engagement på Twitter. Hennes jobb är alltså att undersöka hur människor i ledande positioner använder tjänsten.

Nola Weinstein

Hon pratar en stund om vikten av engagemang från företagsledningar i sociala nätverk. Att det har betydelse för engagemanget hos anställda, kunder och andra intressenter. Inget nytt under solen där. 

Sedan berättar hon om entreprenören Stacey Ferreira som såg en tweet från Virgin-grundaren och affärsmännen Richard Branson om att han skulle samla in pengar till välgörande ändamål på ett party i Miami. Ferreira tvingade sin pappa att låna henne pengar, åkte dit, donerade dem och fick kontakt med Branson. Därefter investerade han 1,2 miljoner dollar, cirka tio miljoner svenska kronor, i hennes startup.

Twitter investerar också i en del startups, men genom att köpa upp dem. Ett bolag de förvärvade i februari i år för ryktade 30 miljoner dollar, cirka 250 miljoner svenska kronor, var den nu hypade livevideotjänsten Periscope. Medgrundaren Kayvon Beykpour berättar för konferensbesökarna om bakgrunden till varför han och Joe Bernstein startade Periscope.

Kayvon Beykpour

”Vi var i Istanbul 2013 när det var demonstrationer där. Det var då jag och Joe började tänka på teleportation, att kunna vara på ett annat ställe än vad man är och se vad som händer där", säger Kayvon Beykpour.

Han berättar att de båda grundarna tillsammans med sitt team driver Perioscope som en startup på Twitter. De har egna lokaler, men samtidigt tillgång till resurserna som finns hos techjätten. Och det är lätt att tänka sig att Periscope inte skulle vara så mycket utan Twitter, som har ett känt namn att sprida tjänsten med. Den har i dagsläget hela tio miljoner aktiva användare.

Dock har Twitter inte integrerat Periscope i mikrobloggen, men Nola Weinstein menar att det kommer vara en del av den större Twitter-upplevelsen genom Moments. Liksom Vine är, en annan Twitter-app där man spelar in korta videoklipp på max sex sekunder.

Mycket mer än så hinns det inte med att berätta om under en timmes föreläsning på Twitters högkvarter. Konferensdeltagarna reser sig och några tar med sig en muffin med en hashtag, @-tecken eller Twitter-fågel på till nästa företag som håller öppet hus.

Muffin 
Läs mer: Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?

Läs även: Jack Dorsey tar över Twitter


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?