1515

På besök hos Twitter

Allt fler ifrågasätter om Twitters framtid ser ljus ut. Men när företaget bjöd in till öppet hus i San Francisco var det idel solskenshistorier om Periscope och twittrande chefer. Di Digital var där.

Foto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / San Francisco) Vi blir lotsade upp till andra våningen i Art Deco-byggnaden från 1937, som Twitter flyttade in i för fyra år sedan.

Här sitter några tusen av Twitters 4 100 anställda och jobbar, men vi som är på besök får inte se många av dem eller kontoret heller för den delen. Istället blir vi visade till en konferenslokal med gapande tomma korridorer. Twitter-besöket är en del av den återkommande konferensen NewCo SF, då företag i San Francisco öppnar sina dörrar för besökare.

Twitters kontor

Twitters huvudkontor ligger i området Central Market i San Francisco, där stadens borgmästare Ed Lee har uppmuntrat techföretag att ha kontor. Det är ett utsatt område i stan som han vill rusta upp och Twitter fick skattelättnader i sex år mot att flytta hit. Ett beslut som har orsakat demonstrationer under åren från olika arbetarfack som tycker att pengarna ska gå till att höja minimilöner istället.

Ni som följer med i techvärlden vet att Twitter har problem. Det sociala nätverket har en närmast obefintlig användartillväxt och tjänsten anses vara svår att förstå för nya användare. Men den här dagen har Twitter chans att istället berätta om solskenshistorier. 

Den sammanfaller också med lanseringen av Twitter Moments, en efterlängtad funktion där man kan följa olika nyhetshändelser. Något bolaget säkert hoppas ska sänka tröskeln för nya användare. Och bara några dagar tidigare har Twitter fått en ny vd i Jack Dorsey som ska driva två stora techbolag - Twitter och Square.

Förutom Jack Dorsey är det en hel del vd:ar på Twitter. 288 000 närmare bestämt. Och 366 000 startupgrundare, säger Nola Weinstein, som har titeln Head of executive engagement på Twitter. Hennes jobb är alltså att undersöka hur människor i ledande positioner använder tjänsten.

Nola Weinstein

Hon pratar en stund om vikten av engagemang från företagsledningar i sociala nätverk. Att det har betydelse för engagemanget hos anställda, kunder och andra intressenter. Inget nytt under solen där. 

Sedan berättar hon om entreprenören Stacey Ferreira som såg en tweet från Virgin-grundaren och affärsmännen Richard Branson om att han skulle samla in pengar till välgörande ändamål på ett party i Miami. Ferreira tvingade sin pappa att låna henne pengar, åkte dit, donerade dem och fick kontakt med Branson. Därefter investerade han 1,2 miljoner dollar, cirka tio miljoner svenska kronor, i hennes startup.

Twitter investerar också i en del startups, men genom att köpa upp dem. Ett bolag de förvärvade i februari i år för ryktade 30 miljoner dollar, cirka 250 miljoner svenska kronor, var den nu hypade livevideotjänsten Periscope. Medgrundaren Kayvon Beykpour berättar för konferensbesökarna om bakgrunden till varför han och Joe Bernstein startade Periscope.

Kayvon Beykpour

”Vi var i Istanbul 2013 när det var demonstrationer där. Det var då jag och Joe började tänka på teleportation, att kunna vara på ett annat ställe än vad man är och se vad som händer där", säger Kayvon Beykpour.

Han berättar att de båda grundarna tillsammans med sitt team driver Perioscope som en startup på Twitter. De har egna lokaler, men samtidigt tillgång till resurserna som finns hos techjätten. Och det är lätt att tänka sig att Periscope inte skulle vara så mycket utan Twitter, som har ett känt namn att sprida tjänsten med. Den har i dagsläget hela tio miljoner aktiva användare.

Dock har Twitter inte integrerat Periscope i mikrobloggen, men Nola Weinstein menar att det kommer vara en del av den större Twitter-upplevelsen genom Moments. Liksom Vine är, en annan Twitter-app där man spelar in korta videoklipp på max sex sekunder.

Mycket mer än så hinns det inte med att berätta om under en timmes föreläsning på Twitters högkvarter. Konferensdeltagarna reser sig och några tar med sig en muffin med en hashtag, @-tecken eller Twitter-fågel på till nästa företag som håller öppet hus.

Muffin 
Läs mer: Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?

Läs även: Jack Dorsey tar över Twitter


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?