1515

Övergav småsparare för storbankerna – tar in 870 miljoner

Det svenska fintechbolaget Tink gjorde en av de största svenska rundorna i år på 920 miljoner kronor i januari. Nu står det klart att bankleverantören tar in ytterligare 870 Mkr.

Daniel Kjellén, grundare till Tink.
Daniel Kjellén, grundare till Tink.Foto:Emma-Sofia Olsson

Tink grundades 2012 av Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg. Bolaget har gått från att ursprungligen vara en renodlad privatekonomiapp till att leverera teknik till banker och andra finansiella aktörer. I början av året tog Stockholmsföretaget in 920 miljoner kronor i nytt kapital, för att understödja en geografisk expansion, till en värdering om drygt 4,4 miljarder kronor.

Tink meddelar nu att bolaget har stängt ännu en finansieringsrunda på totalt 85 miljoner euro, motsvarande 870 miljoner kronor. Enligt källor till CNBC ökar nu värderingen till 680 miljoner euro, motsvarande 7 miljarder kronor.

”Trots utmaningarna under 2020 så har Tink haft ett år av tillväxt. Vi har ökat vår exponering från 2.500 till 3.400 banker i Europa och tillhandahåller tjänster till över 300 världsledande institutioner. Vi har också ökat antalet anställda från 250 till 365 på 13 kontor i Europa”, säger Tinks vd och medgrundare Daniel Kjellén.

Tidigare delägare som det brittiska riskkapitalbolaget Dawn Capital leder rundan tillsammans med nytillkomna investeraren Eurazeo Growth. Även tidigare delägare som Paypal och BNP Paribas ökade sina investeringar. 

”2020 har vi sett att betalningar med open-banking-lösningar har tagit fart, vilket vi tror kommer skalas upp ytterligare nästa år – framför allt i Storbritannien, följt av övriga Europa.”

Omsättningen steg till 115 miljoner kronor i fjol, men Tink noterade samtidigt en förlust om 193 Mkr. Bolaget har även gjort tre förvärv under året: Brittiska Openwrks, spanska Eurobits och svenska Instantor. 

Tink finns idag i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Portugal, Danmark, Finland, Norge, Belgien, Österrike och Nederländerna. Bolagets plattform är idag kopplat till 3.400 europeiska banker med 250 miljoner kunder. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?