1515
Annons

Oväntade pandemieffekten: Mer positiva samtal till svenska kundtjänster

Voxo analyserar samtal till svenska kundtjänster. När röstteknikbolaget gick igenom 100 000 samtal visade det sig att inringarna hade blivit mer positiva under pandemin.

Voxos grundare Iman Pouya och Johan Wadenholt tror att eftersom bolaget expanderat till flertalet olika branscher kommer de presentera ett starkt 2021.
Voxos grundare Iman Pouya och Johan Wadenholt tror att eftersom bolaget expanderat till flertalet olika branscher kommer de presentera ett starkt 2021.Foto:Pressbild.

Voxo är en svensk röstteknikplattform som hjälper företag att analysera sina kundsamtal genom att spela in kundtjänstsamtal, automatiskt dokumentera dessa i text och sedan analysera dem utifrån bland annat diskussionsämnen och om samtalen präglas av en positiv eller negativ ton. Med denna tjänst kan företag ta emot och analysera kundinsikter i realtid. 

Bolaget har tidigare riktat sig mot finansbranschen, men under 2020 expanderade de till ytterligare ett antal branscher där e-handel var en. Aktörer inom e-handeln arbetar konstant med att försöka utvärdera och förbättra sin kundförståelse. Med sin ai-baserade plattform vill Voxo därför erbjuda uppskattade kundtjänstinsikter. 

”Vår plattform möjliggör ett mer övergripande perspektiv där användarna får en bättre inblick i vilka återkommande problem konsumenterna stöter på, genom att kundsamtalen kvantifieras”, säger Voxos vd och medgrundare Johan Wadenholt, i ett uttalande. 

Utifrån data från flera av bolagets e-handelsaktörer har Voxo uppmärksammat en förändring i kundupplevelsen.

”Tajmingen har gjort att vi från början av pandemin fram tills nu har kunnat följa kundernas åsikter när allt fler köp flyttats till digitala kanaler. Vi har analyserat cirka 100 000 anonymiserade samtal från våra kunder inom sex olika branscher och ser en tydlig trend i ökad acceptans och uppskattning för möjligheten att kunna handla online”, säger Johan Wadenholt.

Bolagets analys visar totalt att antalet positiva samtal kopplade till coronaviruset och onlinetjänster ökade med runt 30 procent mellan september 2020 och januari 2021. Antalet positiva meningar i kundtjänstsamtalen har i sin tur ökat med hela 200 procent under samma period. 

Vd:n Johan Wadenholt tror att det till stor del var de nya coronarestriktionerna, som i princip tvingade konsumenter att handla digitalt, som bidrog till att fler personer under undersökningsperioden visade sig positiva till möjligheten att handla online och oftast ansåg att detta fungerade bra. 

Under 2020 omsatte bolaget cirka 1,7 Mkr och enligt Johan Wadenholt räknar Voxo med en rejäl intäktsökning i år.

”2021 har börjat starkt och vi räknar med att omsätta runt 7 Mkr. Vi har märkt en ketchupeffekt sedan fjärde kvartalet 2020, och har haft en tillströmning av nya kunder från olika branscher. En viktig del för vår tillväxt under 2021 är att vi har kortat ned implementationstiden av tjänsten hos kunder från cirka sex veckor till mindre än 24 timmar”, säger han i ett mejl.


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?