1515

Orbital Systems-grundare vill ta över badhus efter duschfiasko

Orbital Systems innovativa dusch avinstalleras på pilotanläggningen i Malmö efter problem. Då vill startupbolaget ta över driften av badhuset.

Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar.
Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar.Bild:Patrik Olsson

Orbital Systems (NTL) utvecklar en energi- och vattensnål dusch som renar och återcirkulerar duschvattnet. Affärsidén har lockat en rad riskkapitalister med Skypegrundaren Niklas Zennström i spetsen att stoppa in minst 80 miljoner kronor i vad som kallats ”duscharnas Tesla”.

Även statliga Energimyndigheten har beviljat Orbital ett utvecklingsstöd på 20,6 miljoner kronor.

Uppmärksamheten var stor i både svenska och utländska medier då Kallbadhuset i Malmö hösten 2013 var först ut med att intstallera bolagets ”rymdteknikduschar”. Satsningen har beskrivits som ett viktigt pilotprojekt för Orbital Systems.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Nu är dock en era på väg att ta slut. Efter problem med duscharna har badhuset i samråd med Orbital Systems enats om att de ska avinstalleras från badhuset.

De har sparat över en miljon liter vatten under åren.

”De duschar som installerades var de absolut första prototyperna och de tillverkades i min farbrors källare. De har sparat över en miljon liter vatten under åren som de har varit i drift, samtidigt som de har varit utsatta för ett extremt slitage. Vi pratar om över 25 års duschande om det hade varit motsvarande scenario för ett vanligt familjehushåll. Mot den bakgrunden, skulle jag vilja säga att de har fungerat mycket bra under omständigheterna”, säger Mehrdad Mahdjoubi, grundare av och vd för Orbital Systems.

Enligt Orbital Systems sänker duscharna vattenförbrukningen med uppemot 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent. För att duscharna ska kunna spara energi och vatten har personal från Orbital Systems med jämna mellanrum varit på kallbadhuset och säkerställt att driften fungerar. Enligt Mehrdad Mahdjoubi har man bitvis haft problem med att få tillträde till lokalen.

”Om vi inte kan serva duscharna så har vi heller ingen anledning att ha prototyper på plats, då är det bättre att vi plockar bort dem tills vi har nästa generation duschar på plats som är mer lämpad för den här sortens verksamhet."

Enligt Giedre Karlsson på Malmö stads serviceförvaltning har det största problemet varit att duscharna ofta drabbats av driftstopp och att de står stilla när det är många besökare på kallbadhuset, särskilt under kvällar och helger. 

”Det har varit långa köer för att duscha och de har fungerat bättre mitt på dagen och under veckorna”, säger hon. 

Emellanåt har det funnits problem.

Driftstoppen beror enligt förvaltningen på flera olika saker, bland annat har duscharna stannat på grund av för hög värme i duschrummet som kommit från en intilliggande bastu, jordfelsbrytaren har utlösts på grund av elfel i en av duscharna och duscharna har inte klarat av att leverera varmvatten.

”Emellanåt har det funnits problem”, säger Giedre Karlsson. 

Därför har man tillsammans med kallbadhusets entreprenör och Orbital Systems beslutat att de sex duscharna ska demonteras och ersättas med traditionella duschar. 

Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag

"Hur vi ska hantera de duschar som nu demonteras har vi inte hunnit prata om, men vi jobbar på några förslag om användning på annat objekt eller uppgradering. Orbitals dusch är i sig en bra idé, men den har inte riktigt fungerat fullt ut på kallbadhuset då det är många besökare och besöken har ökat i antal över tid” säger hon.

På damernas sida har duscharna ibland gått tre timmar i sträck, det har varit en stor belastning.

Den höga belastningen har enligt Mehrdad Mahdjoubi varit en stor orsak till att duscharna inte har fungerat fullt ut.

”På damernas sida har duscharna ibland gått tre timmar i sträck, det har varit en stor belastning på dem. I början fick vi använda datorfläktar för att kyla ner dem”, säger han. 

Mehrdad Mahdjoubi vill själv ta över driften av Ribersborgs kallbadhus i Malmö. Hans bolag Reduced Holding, som ingår i samma koncern som Orbital Systems, vann nyligen upphandlingen, men nuvarande entreprenör har överklagat beslutet till förvaltningsrätten. 

”Jag tycker själv mycket om kallbadhuset, men ser också stora synergieffekter med vattenbesparingar som man kan göra där. Om vi har våra duschar där så finns det ett incitament för alla att det ska fungera”, säger han.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?