1515
Annons

Operabesökarna kliver in i virtuell verklighet

Göteborgsoperan tar utländska stjärnkoreografer och modern teknik till hjälp för att rivstarta det nya året. Den nya dansuppsättningen ”Here not here” är delvis gjord med hjälp av vr, virtuell verklighet.

Med hjälp av dansarna Rachel McNamee och Anna Ozerkaia från Göteborgsoperans danskompani och deras avatarer färdas publiken till en virtuell värld.
Med hjälp av dansarna Rachel McNamee och Anna Ozerkaia från Göteborgsoperans danskompani och deras avatarer färdas publiken till en virtuell värld.

Föreställningen ”Here not here”, som har världspremiär på Göteborgsoperan på fredagen, handlar om att vara vilse i vårt labyrintiska medvetande med vr-upplevelser i fokus. Bakom föreställningen står två internationella toppnamn: Den brittiska duon Maxine Doyle, mångårig koreograf och regissör på det brittiska teaterkompaniet Punchdrunk som ligger bakom den omskrivna liveupplevelsen ”Sleep no More” i bland annat New York, och scenografen Es Devlin, som bland annat ligger bakom scenshower för Beyoncé, U2 och The Weeknd samt två OS-invigningar.

I två akter tas besökarna med genom delar av operahuset där publiken aldrig tidigare släppts in. I den första vandrar man runt genom kulvertar och labyrinter och med hjälp av dansarna Rachel McNamee och Anna Ozerkaia från Göteborgsoperans danskompani och deras avatarer färdas publiken till en virtuell värld där tekniken fångar dansarnas rörelser och får de digitala 3d-modellerna att röra sig som de. Med hjälp av vr-glasögon kan besökarna röra sig fritt i den digitala världen och komma nära dansarna. 

Vr-initiativet ingår i ett samprojekt mellan Göteborgsoperan, Västra Götalandsregionen, det kommunägda eventbolaget Göteborg & Co, Atvis, filmaren Gorki Glaser-Müller och Visual arena på Lindholmen science park. Syftet med projektet är att undersöka nya vägar för framtidens digitala scenkonst. 

dansarna som har fått använda sig av motion capture-systemet, med kostymer med markörer.
dansarna som har fått använda sig av motion capture-systemet, med kostymer med markörer.Foto:Gorki Glaser-Müller

Företaget bakom tekniken i föreställningen, Atvis, har gjort många interaktiva lösningar med vr, men aldrig tidigare något med inriktning på dans. 

”Vi gör skräddarsydda lösningar åt mer industriella aktörer, till exempel Volvo, men det var jättespännande att det här projektet dök upp”, säger Peter Wallberg, vd på Atvis. 

För första typen av det här samprojektet har Atvis haft en budget på några hundra tusen kronor, säger han. Tre till fyra månader av arbete ligger bakom vr-tekniken i dansföreställningen. För att kunna göra en full föreställning, och inte bara ett utdrag som i detta fall, så skulle budgeten hamna närmare en miljon kronor. 

”Det har varit ett väldigt intressant projekt och därför har vi lagt lite extra tid på det”, säger Peter Wallberg. 

Det är dansarna som har fått använda sig av motion capture-systemet, som gör upplevelsen ovanligt verklighetstrogen. De har fått ta på sig en slags kostym som man placerar markörer på. Markörerna på kostymerna är egentligen bara som reflexer och därför är kostymerna inte heller tunga. Ett kamerasystem med cirka 25 kameror sitter runtom i lokalen och bevakar på dansarna från olika vinklar med hjälp av reflexerna. 

Under inspelningen ”pratar kamerorna ihop sig” och kan positionera punkterna väldigt precist och fort. Datan används för att skapa så kallade animationsskelett, som sedan i sin tur används för att skapa 3d-modeller av dansarna. All denna data läggs in i vr-headsetet för att skapa inlevelse. 

”Fantasin kan löpa mer fritt”, säger Peter Wallberg.

Han tycker att det finns en potential i att uppleva dans på det här sättet. Tekniken kan skapa upplevelser som inte går att uppleva i verkligheten, som till exempel en tjugo meter stor avatar eller oändlig rekvisita. Däremot menar Peter Wallberg att tekniken inte är här för att ersätta den verkliga upplevelsen utan är tänkt att fungera som ett komplement. 

”Here not here” spelas till 18 februari på Göteborgsoperan. 

Foto:Tilo Stengel

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?