1515

Omvänd vinstvarning från Zalando efter starkt första kvartal

Den tyska nätmodehandlaren Zalando har haft en stark start på 2021 vilket innebär att bolaget spår en tillväxt under helåret som är ”betydligt över dagens marknadsförväntningar”. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande inför morgondagens kvartalsrapport.

Foto:Oliver Tjaden, Oliver Tjaden, Oliver Tjaden

Zalando, som än så länge har Kinnevik som största ägare, förväntar sig att intäkterna under 2021 växer med 24-29 procent jämfört med föregående år. Det skulle i sådana fall innebära en omsättning för 2021 på 9,9-10,3 miljarder euro, jämfört med 8,0 miljarder euro under 2020.

Bolaget räknar med ett ett justerat ebit-resultat på 350-425 miljoner euro. Under 2020 var motsvarande siffra 421 miljoner euro.

Den för e-handelsbolag centrala siffran för GMV, bruttoförsäljningsvärdet på alla varor som sålts till konsumenter, förväntas växa med 27-32 procent till 13,6-14,1 miljarder euro. Under det första kvartalet förväntas GMV-tillväxten uppgå till 50 procent, vilket ligger till grund för den nya helårsprognosen.

Enligt Zalandos egen sammanställning av analytikerprognoser väntades en GMV-tillväxt på 25 procent och ett ebit-resultat på 361 miljoner euro för helåret 2021. Intäktstillväxten väntades ligga på 21 procent.

Under 2021 förväntar sig Zalando också investera 350-400 miljoner euro i logistik och teknikplattformar, enligt pressmeddelandet.

Zalando kommer att publicera rapporten för det fjärde kvartalet, där fullständiga siffror för 2020 presenteras, under tisdagsmorgonen.

Zalandos aktie har tappat mark på Frankfurtbörsen efter beskedet i mitten av februari om att största ägaren Kinnevik kommer att skifta ut sitt innehav till sina ägare. Kinnevik ska ta det formella beslutet om utdelningen på stämman den 29 april. Utskiftningen till Kinneviks över 160.000 aktieägare kommer alltså att ske under det andra kvartalet.

Dagen innan Kinneviks besked, den 16 februari, stängde Zalandos aktie på 102,35 euro. På måndagen var stängningskursen 86,34 euro, motsvarande en nedgång på nästan 16 procent.

Kinneviks huvudägare Cristina Stenbeck har uppgett för Di att hon ”ser fram emot att öka sitt befintliga innehav i Zalando” när e-handelsbolaget skiftas ut från investmentbolaget. Efter att Kinnevik delat ut aktierna i Zalando kommer Cristina Stenbeck, genom det Luxemburgregistrerade bolaget Verdere, att äga cirka 1 procent av aktiekapitalet i Zalando

Kinnevik gjorde sin första investering i Zalando under 2010, två år efter att det tyska bolaget grundades. Vid beskedet om att Kinnevik ska gå ur aktien hade den totala investeringen om 7,9 miljarder kronor växt med 8,6 gånger till ett värde på 55,1 miljarder kronor. Dessutom har Kinnevik de senaste åren sålt aktier för 12,7 miljarder kronor i Zalando. 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?