1515

Omstart för deras smarta ”Flic”-knapp

Smarta knappen ”Flic” gör omstart på crowdfundingsajten Kickstarter. Efter några år av platt försäljning är tillväxten tillbaka – och nya produkter på väg.

Shortcutlabs grundare Amir Sharifat och Joacim Westlund.
Shortcutlabs grundare Amir Sharifat och Joacim Westlund.Foto:Pressbild

En adaptiv knapp som kan monteras var som helst och göra vad som helst. Det är idén bakom startupbolaget Shortcut Labs. Knappen heter Flic och fäster på väggen med hjälp av små sugkoppar. Produkterna säljs till både företag och konsumenter.  Omsättningen steg från 13 till 18 miljoner kronor i fjol.

”Vanligaste användningen är en lamp- eller musikknapp, eller ett trygghetslarm”, förklarar vd Joacim Westlund Prändel.

”Jag har exempelvis precis fått barn och vi har installerat en knapp vid spjälsängen som tänder ljuset i dimmat läge. Det gör att min fru kan tända för att amma på natten utan att behöva gå upp ur sängen eller väcka mig”, säger han.

Vi stämdes även av patentroll i USA tidigt 2017.

Han och och medgrundaren Amir Sharifat startade Shortcut Labs ihop 2013. Följande år fick de stor uppmärksamhet för sin crowdfundingkampanj på Indiegogo. 

De första produkterna skeppades 2015. Sedan följde en serie motgångar. Ett misstag var att introducera produkterna på amerikanska hemelektronikskedjan Bestbuy, med 500 butiker, utan marknadsföring. 

De första versionerna var dessutom buggiga.

Räddningen blev företagsmarknaden. Genom ett samarbete med tyska Bosch säljs Shortcut Labs teknik nu som trygghetslarm. Hotell som Clarion använder Flic som serviceknapp.

Läs mer: Tio lösningar som kopplar upp ditt hem 

I början koppades knapparna alltid via en mobiltelefon. Men 2017 lanserade bolaget även en slags router, kallad Flic Hub, genom ytterligare en Indiegogo-kampanj. Det gick bra tills bolagets chipleverantör gick i konkurs. Bolaget tvingades då bygga om sin hub från scratch. 

”Vi stämdes även av patentroll i USA tidigt 2017. Vi trodde att vi skulle gå under. Det kostade en del, men inte så mycket som vi befarade”, säger vd:n.

Nu är det slutligen dags för lanseringen av Flic 2 och nya Flic Hub Long Range. 

”Vi släpper båda nu. Hubben riktar sig till både konsumenter och företag och har bland annat bättre batteritid, räckvidd och stödjer Apple AAPL -0,61% Dagens utveckling Homekit”, säger Joacim Westlund Prändel.

Flic Hub Long Range och Flic 2.
Flic Hub Long Range och Flic 2.

Vad kostar knapparna?

”De kostar 160 kronor styck på Kickstarter, då med leverans i september, eller 330 kronor när de når butiker i oktober. Vill man ha Flic Hub kostar den 660 kronor. Då slipper man vara beroende av en persons mobiltelefon”, säger vd. 

Är det inte röststyrning som gäller nu?

”Det blir ju alltmer poplärt. Men det blir väldigt repetitivt och kan vara störande. Knappar är bekvämare på många sätt.”

Läs mer: Svenskt IoT-bolag får ny storägare – tar in 500 miljoner 

Även denna gång tar Shortcut Labs in pengar via crowdfunding, nu på Kickstarter. De som är med och stöttar bolaget får påverka produkterna och köpa dem till rabatt.

”Vi älskar crowdfunding. Det är så vi får marknadsföring och når ut. Alla i teamet lär sig mycket på hur vi kommunicerar och marknadsför våra knappar”, säger Joacim Westlund Prändel.

Vad krävs för att konfigurera en Flic-knapp?

”Man gör det antingen i Flic-appen, eller i Apple Home-appen. Produkten man styr måste vara uppkopplad. Men uppkopplade högtalare är ju vanligare idag. Och Ikea säljer exempelvis uppkopplade lampor in sin Trådfri-serie. Nya Flic Hub kan även kopplas till Apples Homekit, som styr hemmet.”

Inhoppande projektledare för kampanjen är Mats Horn, som tidigare utvecklade och sålde Tinitell, den uppkopplade armbadsmobilen för barn. Tinitell gick i konkurs i fjol.  Mats Horn har därmed stor erfarenhet av utmaningarna med att utveckla, producera och marknadsföra hårdvara i liten skala. 

Di Digital listar: Svenska teknikfloppar vi minns 

Shortcut Labs omsättning har legat still i flera år. Men nu är tillväxten tillbaka, enligt vd Joacim Westlund Prändel.

”Omsättningen ökade från 13 till 18 Mkr under räkenskapsåret som slutade den sista mars i år. Förlusterna minskade till cirka 3 Mkr. Vi forsätter växa i samma takt. Vi tror vi omsätter 28 Mkr under detta år”, säger han.

Sedan starten har Shortcutlabs tagit in cirka 15 Mkr i riskkapital och ungefär lika mycket via crowdfunding. Bolaget har 14 medarbetare.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?