1515
Annons

Omställning gav fördubblad omsättning – hjälper storföretag att rekrytera smart

We Select har digitaliserat sin egen verksamhet och gått från att vara ett rekryteringskonsultbolag till att sälja mjukvara. Förra året ökade bolagets digitala intäkter med 120 procent.

Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.
Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.Foto:Press.

We Select är inget nytt uppstickarbolag. Det startades 2011 och verksamheten fungerade i flera år som ett mer traditionellt rekryteringskonsultföretag. 

”Visionen från början var dock att digitalisera något traditionellt”, säger Emilia Eriksson, som är operativt ansvarig på We Select.

Hon anställdes 2016 och fick som första uppdrag att anställa ett team för att digitalisera bolagets rekryteringsprocess. 

”’Employer branding’ är ett ganska luddigt koncept så det gällde att konkretisera det och ta fram en strategi för hur det skulle systematiseras och skapa tydligt kundvärde”, säger hon.

Det behövdes ett system för att automatisera uppsökandet av kandidater och slussa vidare dem för att söka en tjänst. I botten ligger en mjukvara som We Select köpte upp i samband med att Emilia Eriksson anställdes, och som nu har byggts om.

”Jag fick som junior, men ambitiös ung kvinna från e-handelsbranschen ett enormt förtroendemandat från grundarna”, säger Emilia Eriksson.

Systemet heter i dag Talent Software och går ut på datadriven jobbannonsering och digitala kandidatflöden som kan ge företag ett kontinuerligt inflöde av relevant kompetens.

I dag står storbolag som Ernst & Young, DHL, Tata, Coca-Cola, LG och Specsavers på kundlistan samt även hundratals små- och medelstora företag.

We Select tar betalt både genom licenser, abonnemang och enskilda köp via plattformen. Under 2020 gick bolaget in på tio nya marknader, bland annat i England, Tyskland, Portugal, Italien, Vietnam och Taiwan.

För att utveckla verksamheten och accelerera tillväxten fick man också in en investering 2019 från riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som bland annat har investerat i Joint Academy, Trustly och Airmee. Hur stor summan var vill dock inte parterna berätta.

Mjukvaran helt tagit över We Selects affär – en övergång som också har påskyndats av pandemin. Bolaget har 15 anställda och beräknar att omsätta runt 45 miljoner kronor i år, varav de digitala intäkterna har ökat med över 120 procent.

”När jag kom in omsatte vi 20–25 miljoner kronor i konsultintäkter, och nu omsätter vi det dubbla. Intäkterna från mjukvaran har ökat successivt, men nu har vi skiftat över till att bli helt digitala”, säger Emilia Eriksson.

Sett till en internationell expansion tror hon att bolaget kommer kunna fortsätta sin tillväxtresa.

”Vi har gått från att vara ett konsultbolag till att helt bli ett techbolag inom samma bransch, vilket är ganska unikt”, säger hon.

Det går att likna We Selects talangmjukvara vid ett crm-system, det vill säga kundvård, som är uppbyggt kring olika moduler. De olika delarna fungerar både för att hitta kandidater, engagera konvertera dem till att söka ett jobb.

”Vi har skapat det bästa receptet för att hitta bristkompetens och lägger det som ett digitalt lager på varje rekrytering”, säger Emilia Eriksson.

Det finns ingen mänsklig faktor i urvalet och verktyget tittar inte på namn eller kön, utan krav på profilen. I dag visar globala undersökningar att 85 procent inte känner sig engagerade på jobbet, något Emilia Eriksson tror att We Select kan bidra till att förändra. 

”Mitt mål är att vår teknik ska kunna matcha personer med rätt jobb och på så sätt få människor över hela världen att älska måndagar”, säger hon.

Läs också: Rekryteringsbolaget sätter personlighet framför erfarenhet – backas av VNV Global


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?