1515

Omställning gav fördubblad omsättning – hjälper storföretag att rekrytera smart

We Select har digitaliserat sin egen verksamhet och gått från att vara ett rekryteringskonsultbolag till att sälja mjukvara. Förra året ökade bolagets digitala intäkter med 120 procent.

Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.
Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.Foto:Press.

We Select är inget nytt uppstickarbolag. Det startades 2011 och verksamheten fungerade i flera år som ett mer traditionellt rekryteringskonsultföretag. 

”Visionen från början var dock att digitalisera något traditionellt”, säger Emilia Eriksson, som är operativt ansvarig på We Select.

Hon anställdes 2016 och fick som första uppdrag att anställa ett team för att digitalisera bolagets rekryteringsprocess. 

”’Employer branding’ är ett ganska luddigt koncept så det gällde att konkretisera det och ta fram en strategi för hur det skulle systematiseras och skapa tydligt kundvärde”, säger hon.

Det behövdes ett system för att automatisera uppsökandet av kandidater och slussa vidare dem för att söka en tjänst. I botten ligger en mjukvara som We Select köpte upp i samband med att Emilia Eriksson anställdes, och som nu har byggts om.

”Jag fick som junior, men ambitiös ung kvinna från e-handelsbranschen ett enormt förtroendemandat från grundarna”, säger Emilia Eriksson.

Systemet heter i dag Talent Software och går ut på datadriven jobbannonsering och digitala kandidatflöden som kan ge företag ett kontinuerligt inflöde av relevant kompetens.

I dag står storbolag som Ernst & Young, DHL, Tata, Coca-Cola, LG och Specsavers på kundlistan samt även hundratals små- och medelstora företag.

We Select tar betalt både genom licenser, abonnemang och enskilda köp via plattformen. Under 2020 gick bolaget in på tio nya marknader, bland annat i England, Tyskland, Portugal, Italien, Vietnam och Taiwan.

För att utveckla verksamheten och accelerera tillväxten fick man också in en investering 2019 från riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som bland annat har investerat i Joint Academy, Trustly och Airmee. Hur stor summan var vill dock inte parterna berätta.

Mjukvaran helt tagit över We Selects affär – en övergång som också har påskyndats av pandemin. Bolaget har 15 anställda och beräknar att omsätta runt 45 miljoner kronor i år, varav de digitala intäkterna har ökat med över 120 procent.

”När jag kom in omsatte vi 20–25 miljoner kronor i konsultintäkter, och nu omsätter vi det dubbla. Intäkterna från mjukvaran har ökat successivt, men nu har vi skiftat över till att bli helt digitala”, säger Emilia Eriksson.

Sett till en internationell expansion tror hon att bolaget kommer kunna fortsätta sin tillväxtresa.

”Vi har gått från att vara ett konsultbolag till att helt bli ett techbolag inom samma bransch, vilket är ganska unikt”, säger hon.

Det går att likna We Selects talangmjukvara vid ett crm-system, det vill säga kundvård, som är uppbyggt kring olika moduler. De olika delarna fungerar både för att hitta kandidater, engagera konvertera dem till att söka ett jobb.

”Vi har skapat det bästa receptet för att hitta bristkompetens och lägger det som ett digitalt lager på varje rekrytering”, säger Emilia Eriksson.

Det finns ingen mänsklig faktor i urvalet och verktyget tittar inte på namn eller kön, utan krav på profilen. I dag visar globala undersökningar att 85 procent inte känner sig engagerade på jobbet, något Emilia Eriksson tror att We Select kan bidra till att förändra. 

”Mitt mål är att vår teknik ska kunna matcha personer med rätt jobb och på så sätt få människor över hela världen att älska måndagar”, säger hon.

Läs också: Rekryteringsbolaget sätter personlighet framför erfarenhet – backas av VNV Global


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?