1515

Omställning gav fördubblad omsättning – hjälper storföretag att rekrytera smart

We Select har digitaliserat sin egen verksamhet och gått från att vara ett rekryteringskonsultbolag till att sälja mjukvara. Förra året ökade bolagets digitala intäkter med 120 procent.

Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.
Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.Foto:Press.

We Select är inget nytt uppstickarbolag. Det startades 2011 och verksamheten fungerade i flera år som ett mer traditionellt rekryteringskonsultföretag. 

”Visionen från början var dock att digitalisera något traditionellt”, säger Emilia Eriksson, som är operativt ansvarig på We Select.

Hon anställdes 2016 och fick som första uppdrag att anställa ett team för att digitalisera bolagets rekryteringsprocess. 

”’Employer branding’ är ett ganska luddigt koncept så det gällde att konkretisera det och ta fram en strategi för hur det skulle systematiseras och skapa tydligt kundvärde”, säger hon.

Det behövdes ett system för att automatisera uppsökandet av kandidater och slussa vidare dem för att söka en tjänst. I botten ligger en mjukvara som We Select köpte upp i samband med att Emilia Eriksson anställdes, och som nu har byggts om.

”Jag fick som junior, men ambitiös ung kvinna från e-handelsbranschen ett enormt förtroendemandat från grundarna”, säger Emilia Eriksson.

Systemet heter i dag Talent Software och går ut på datadriven jobbannonsering och digitala kandidatflöden som kan ge företag ett kontinuerligt inflöde av relevant kompetens.

I dag står storbolag som Ernst & Young, DHL, Tata, Coca-Cola, LG och Specsavers på kundlistan samt även hundratals små- och medelstora företag.

We Select tar betalt både genom licenser, abonnemang och enskilda köp via plattformen. Under 2020 gick bolaget in på tio nya marknader, bland annat i England, Tyskland, Portugal, Italien, Vietnam och Taiwan.

För att utveckla verksamheten och accelerera tillväxten fick man också in en investering 2019 från riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som bland annat har investerat i Joint Academy, Trustly och Airmee. Hur stor summan var vill dock inte parterna berätta.

Mjukvaran helt tagit över We Selects affär – en övergång som också har påskyndats av pandemin. Bolaget har 15 anställda och beräknar att omsätta runt 45 miljoner kronor i år, varav de digitala intäkterna har ökat med över 120 procent.

”När jag kom in omsatte vi 20–25 miljoner kronor i konsultintäkter, och nu omsätter vi det dubbla. Intäkterna från mjukvaran har ökat successivt, men nu har vi skiftat över till att bli helt digitala”, säger Emilia Eriksson.

Sett till en internationell expansion tror hon att bolaget kommer kunna fortsätta sin tillväxtresa.

”Vi har gått från att vara ett konsultbolag till att helt bli ett techbolag inom samma bransch, vilket är ganska unikt”, säger hon.

Det går att likna We Selects talangmjukvara vid ett crm-system, det vill säga kundvård, som är uppbyggt kring olika moduler. De olika delarna fungerar både för att hitta kandidater, engagera konvertera dem till att söka ett jobb.

”Vi har skapat det bästa receptet för att hitta bristkompetens och lägger det som ett digitalt lager på varje rekrytering”, säger Emilia Eriksson.

Det finns ingen mänsklig faktor i urvalet och verktyget tittar inte på namn eller kön, utan krav på profilen. I dag visar globala undersökningar att 85 procent inte känner sig engagerade på jobbet, något Emilia Eriksson tror att We Select kan bidra till att förändra. 

”Mitt mål är att vår teknik ska kunna matcha personer med rätt jobb och på så sätt få människor över hela världen att älska måndagar”, säger hon.

Läs också: Rekryteringsbolaget sätter personlighet framför erfarenhet – backas av VNV Global


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?