1515
Annons

Ola Rollén storinvesterar när Neo Technology tar in 300 miljoner

Innan han häktades deltog Ola Rollén i databastjänsten Neo Technologys finansieringsrunda på totalt 300 miljoner kronor. Tanken var att han skulle ta plats i styrelsen och lotsa nästa svenska startup-succé till Wall Street. Dessa planer läggs nu på is.

Hexagons vd Ola Rollén (tv) har investerat i Neo Technology, där Emil Eifram är vd.
Hexagons vd Ola Rollén (tv) har investerat i Neo Technology, där Emil Eifram är vd.Foto:Paul Hilton/Jesper Frisk

Di Digital har flera gånger berättat om Neo Technology (NTL), som med rötter i Malmö utvecklar en så kallad grafdatabas som underlättar hanteringen av stora mängder information.

Bolaget har sitt högkvarter i San Mateo, Silicon Valley, och prisas som en av Sveriges mest framgångsrika startupbolag på senare tid. Till kunderna hör Crunchbase och journalistnätverket ICIJ, som tidigare i år avslöjade omfattande skatteplanering med anknytning till en advokatfirma i Panama.

Läs mer: Svensk startup knäckte Panama-läckan

Sedan ett par månader har företaget arbetat med en finansieringsrunda där bland annat den tidigare investeraren Creandum (NTL) finns med.  

Den största summan pengar i rundan, som enligt uppgifter till Di Digital uppgår till över 300 miljoner kronor, kommer från Hexagons vd Ola Rollén.

Han uppges ha gjort investeringen genom bolaget Greenbridge, som Ola Rollén startat och som bland annat investerar Melker Schörlings pengar.

Summan 300 miljoner kronor är betydande, och bör jämföras med att bolaget i fyra tidigare omgångar tagit in sammanlagt 350 miljoner kronor från fem investerare, enligt Nordic Tech List.

Huvudprodukten Neo4j är en så kallad grafdatabas, som ger snabb tillgång till stora mängder data. Till skillnad från traditionella databaser, som kan liknas vid tabeller eller excelark, fungerar en grafdatabas som ett nätverk eller en graf, vilket ska möjliggöra snabbare kopplingar och sökningar.

Läs mer: Stor intervju: Neo Technologys vd om bolagets framtid

Enligt Di Digitals uppgifter är avsikten att pengarna ska finansiera expansion inom såväl bolagets försäljningsarbete samt bland utvecklare och programmerare, varav många kommer att vara baserade i Malmö. Det ska också ge finansiella muskler för att förvärva små teknikbolag med kopplingar till den befintliga verksamheten. 

Bolagets mål är att växa vidare och nå en börsnotering i USA, någonting som brukar förknippas med en omsättning på 100 miljoner dollar eller 900 miljoner kronor, inom fyra års tid. Neo Technologys vd Emil Eifrem har tidigare tagit upp en börsnotering som ett av tre alternativ för bolagets framtid.

Tanken var, enligt uppgifter till Di Digital, ursprungligen att Ola Rollén skulle vara delaktig i det arbetet i egenskap av styrelseledamot. Men misstankarna om insiderbrott har fått databasbolaget att inta en avvaktande hållning. 

Di Digital har kontaktat Neo:s operative chef Lars Nordwall, som är baserad vid bolagets huvudkontor i San Mateo. Han bekräftar att en finansieringsrunda nyligen genomförts med ett flertal investerare involverade, däribland Greenbridge. Han avböjer dock att vidare kommentera uppgifterna.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera