1515
Annons

Ökade intäkter för frilansbolaget

Verdanes faktureringsbolag Cool Company omsättning föll till följd av pandemin. Under 2021 vänder bolaget mot tillväxt igen. 

”Under 2022 jobbar vi stenhårt för att ta ytterligare marknadsandelar i Norden och ute i Europa”, säger ekonomichefen Jonny Simonsson. 

Frilansarbete är en uppåtgående trend, menar Cool Company som låter privatpersoner fakturera företag genom deras tjänst.
Frilansarbete är en uppåtgående trend, menar Cool Company som låter privatpersoner fakturera företag genom deras tjänst.Foto:Gorm Kallestad

Cool Company grundades 2009 och erbjuder en faktureringsfunktion för personer som vill frilansa utan enskild firma eller aktiebolag. Det är en marknad som de bland annat delar med bolag som Frilans Finans. 

Sedan starten har man växt snabbt och expanderat till Storbritannien, Norge och Danmark och man har fått in bland annat riskkapitalbolaget Verdane som storägare. Men intäktsmässigt har resan inte varit spikrak, något som blev tydligt inte minst vid pandemins intåg. Samma år, 2020, sjönk intäkterna med 28 Mkr jämfört med året innan. 

Under 2021 vänder Cool Company återigen mot tillväxt. Det framgår av siffror som bolaget delar med sig av. 

”Vårt hårda arbete med att skala upp vår produkt har verkligen burit frukt 2021. Nu börjar de implementationer som vi jobbat med tidigare ge resultat”, säger ekonomichefen Jonny Simonsson.  

Under året ökar omsättningen till strax under 554 Mkr, och förlusten minskar till cirka 9 Mkr. Värt att anmärka är dock att omsättningen är en bra bit under det mål på 600 Mkr som man tidigare kommunicerat. 

”Vårt minusresultat beror på vår tillväxtstrategi. Det är uttalat av våra ägare att vi ska investera i tillväxt och vi kommer att vara negativa fram till att vi är nöjda.”

Den initiala oro som följde efter pandemins intåg återhämtade sig snabbt och enligt Jonny Simonsson har intresset för frilansarbete enbart ökat. 

”Vi ser en uppåtgående trend som drivs av flera omvärldsfaktorer, som pandemin och det ekonomiska läget. Jag tror att arbetssättet under pandemin har fått människor att ifrågasätta sitt nuvarande sätt att jobba”, säger Jonny Simonsson.  

Därför är han inte heller orolig för att den ökande smittspridningen som sker just nu ska påverka bolagets framtidsutsikter. 

”Under 2022 jobbar vi stenhårt för att ta ytterligare marknadsandelar i Norden och ute i Europa.” 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?