1515

Ökad oro för cyberbrott hos svenska bolag

En majoritet av de svenska storbolagen tror att de kommer att utsättas för fler cyberbrott under 2018. Nu måste företagen börja välja vilka tillgångar de vill vakta mot kriminella hackare.

Carolin Runnquist är cybersäkerhetsexpert på PWC.
Carolin Runnquist är cybersäkerhetsexpert på PWC.Foto:Knut Koivisto och Thomas Winje

Under tisdagen rapporterades det att frilansappen Taskrabbit, som sedan 2017 ägs av den svenska möbeljätten Ikea, utsatts för en omfattande hackerattack och att deras tjänst ligger nere.

Men bolaget är inte ensamt om att drabbas. Av 100 svenska storföretag uppger närmare hälften, eller 47 procent, att de utsattes för minst en cyberattack i fjol. Det visar en undersökning från revisionsbyrån PWC som Di Digital har tagit del av.

Situationen riskerar dessutom att förvärras ytterligare, tror bolagen. Företrädare hos 7 av 10 storföretag räknar nämligen med att cyberbrotten kommer att öka under 2018. 

”Medvetenheten har ökat och vi har sett ett skifte hos företagen. Tidigare var oron 'om' de skulle komma att utsättas för en incident, men nu arbetar de snarare utifrån 'när' de kommer att drabbas”, säger Carolin Runnquist, cybersäkerhetsexpert på PWC.

Ett annat uppmärksammat fall är den så kallade it-härvan där ett 60-tal svenska företag drabbades, däribland Swedbank, NCC och Ikano Bank. På fredag faller domen i Malmö tingsrätt mot de åtta personer som står åtalade för dataintrång och bedrägerier på totalt 40 miljoner kronor.

”Sårbarheten i många tekniska lösningar är stora i dagsläget, eftersom att företagen inte har hunnit täppa igen alla sina säkerhetshål. Det motiverar hotaktörer att lägga tid och resurser på att komma åt tillgångar, till exempel data, information, pengar eller personuppgifter”, säger Carolin Runnquist.

Läs mer: Svenska sajter kan ha utsatts för kryptohack 

De svenska bolagen i PWC:s undersökning är av samma åsikt. Hela 83 procent uppger att de är oroade för att just den tekniska utvecklingen skapar ökade risker för cyberhot.

”Tiden där företagen hade råd och möjlighet att skydda all sin information är redan förbi. Det är åtminstone extremt svårt. Därför måste alla företag peka ut sina kronjuveler som man lägger extra krut på att skydda mer noggrant”, säger Carolin Runnquist.

Bolagen upplever att det enskilt största hotet kommer från kriminella aktörer. Hela 37 procent av företrädarna pekar ut attacker från nätverk med brottsliga motiv som det största problemet. Däremot är det bara 5 procent av bolagen som oroas över hotbilder från andra länder och främmande makt.

Läs mer: Hjärnan bakom hackerattacker mot bankomater i Europa gripen 

”Hotaktörerna skiftar tillvägagångssätt från en dag till en annan. Vid sidan om de vanliga investeringarna i säkerhet måste företagen därför ha kompetens inom cybersäkerhet i organisationen. Frågan måste också i betydligt större utsträckning börja ta plats på lednings- och styrelsenivå i storbolagen.”

Trots attacken mot Taskrabbit anser Carolin Runnquist att aktörer inom det digitala näringslivet ofta står bättre rustade mot cyberattacker än de betydligt mer resursstarka storbolagen.

”Startups har ofta ett tungt fokus på tekniken, där säkerhetsfrågor och robusta lösningar prioriteras. De är medvetna om hur mycket det påverkar varumärket att inte ha rätt dataskydd på plats redan från början”, säger hon.

Läs mer: Hackare tog sig in i Teslas molnkonto – bröt bitcoin på servrarna 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?