1515
Annons

Ökad investeringstakt i oktober – rekordåret 2021 redan uppe i 65 miljarder

Riskkapitalet till startups fick sig en skjuts under oktober till 3,4 miljarder kronor. 

Fintech, foodtech och mjukvarubolag drog upp statistiken, det visar Di Digitals genomgång.

Nick's, med vd:n Stefan Lagerqvist, och Juni, med medgrundaren och vd:n Samir El-Sabini, var de startups som tog in mest riskkapital i oktober.
Nick's, med vd:n Stefan Lagerqvist, och Juni, med medgrundaren och vd:n Samir El-Sabini, var de startups som tog in mest riskkapital i oktober.

Investeringarna i den svenska teknikscenen fortsatte uppåt för tredje månaden i rad. Di Digital noterade under oktober månad kapitalrundor för 3,4 miljarder kronor. Augusti var fortfarande en trög sommarmånad med 713 miljoner kronor för att vända upp till 2,1 miljarder kronor i september.

Det är ändå en bit från årets rekordmånader mars på 14,1 miljarder och juni med 32,7 miljarder, enligt Di Digitals sammanställning.

Totalen för 2021 uppgår därmed till 65,4 miljarder. Det överstiger med råge rekordsiffran på 27 miljarder kronor för helåret 2020. Värt att notera är att här räknas endast in större affärer, så den egentliga totalsiffran är högre.

Här är de största kapitalrundorna Di Digital noterade i oktober:

1. Nick's – 800 Mkr

Foodtechbolaget Nick's satsar stort på produkter som glass och bars med lägre kalorihalt och fria från socker. Nick's sätter även sina förhoppningar till att två viktiga ingredienser från den amerikanska marknaden ska bli godkända i Europa: EPG-fett som har 90 procent färre kalorier än vanligt fett och ett veganskt mjölkprotein. 

Rundan leddes av Kinnevik, Ambrosia Investments och Temasek. 

2. Juni – 640 Mkr

Det svenska fintechbolaget Juni nådde en miljardvärdering på bara 16 månader i och med investeringen. Juni säger sig vara en finansiell partner till e-handelsentreprenörer. Utöver de vanligaste banktjänsterna erbjuder de en rad kringprodukter som är direkt anpassade för just e-handel.

3. Funnel – 578 Mkr

Mjukvarubolaget grundades 2014 av Fredrik Skantze och Per Made. Bolaget erbjuder en plattform som låter företagskunder följa och analysera data från olika digitala marknadsföringskanaler i realtid.

4. Anyfin – 450 Mkr 

Pengarna ska fintechbolaget använda till att inta nya marknader, bland annat Tyskland. 

5. Nothing – 438 Mkr

För ett drygt år sedan hoppade den svenske teknikprofilen Carl Pei av kinesiska Oneplus, som han var med och byggde upp till en gigant inom mobiltelefoni. Därefter startade han sitt eget bolag Nothing, som släppte sina första trådlösa hörlurar i augusti. Bland de nya delägarna syns Swedish House Mafia-medlemmar.

6. Zaver – 114 Mkr

Fintechbolaget vill med sin betaltjänst byta ut det fysiska betalkortet mot mobiltelefonen inom handeln. Med pengarna ska bolaget expandera internationellt med särskilt fokus på Tyskland. 

7. Moralis – 105 Mkr

Kryptobolaget, som grundats av den unga blockkedjeprofilen Ivan Liljeqvist – känd på Youtube som ”Ivan on Tech” – hoppas bli en ny standard för decentraliserade appar, ”dApps”. EQT Ventures stod för merparten av investeringen.

8. Eways – 70 Mkr

Laddoperatören tar sikte på den europeiska marknaden och nästa år är planen att notera bolaget på Nasdaq First North Growth Market.

9. Combined X – 50 Mkr

Karlstadbolaget Combined X har en rad konsultbolag inom digitalisering under sitt paraply. Bland delägarna syns Axis-grundaren Martin Grens Grenspecialisten och Spiltan. Bolaget siktar på en notering nästa år.

10. Wint – 30 Mkr

Bokföringstjänsten ska också börja ge bort ”lagerbolag”, det vill säga aktiebolag utan innehåll till företagare som vill öka ambitionerna med sin verksamhet.

11. Funmed – 25 Mkr

Medtechbolaget vill mota livsstilssjukdomar i grind genom att kartlägga patienternas biokemi och livsstil. 

12. Lassie – 20 Mkr 

Under pandemin har det skaffats husdjur på löpande band. Försäkringsuppstickaren Lassie, som satsar på preventiv vård för hundar och katter, har haft en tillväxt på 400 procent sedan lanseringen i juli i år.

13. Lace Laboratory – 18 Mkr

Bolaget säljer underkläder på nätet direkt till kund och till sin hjälp har de ett community med över 100.000 kontakter.

14. Mendi – 16,6 Mkr

Det svenska healthtech-bolaget Mendi har fått med sig några av världens största forskningsinstitut i sin satsning på hjärnträning.

15. Fika – 16 Mkr

Denise Sandquist fick idén till dejtingappen Fika när hon letade efter sin biologiska mamma. Appen lanserades i Vietnam i slutet av förra året och har laddats ner 760 000 gånger.

16. Ester Care – 12,5 Mkr

Lydia Graflund och Helena Graflund Lagercrantz driver Gynpodden och bygger en plattform för kvinnohälsa. 

17. Zaplify – 12 Mkr

Startupbolaget har utvecklat en produkt som förenklar och effektiviserar för företag att hitta och kontakta kunder. 

18. Nørdlight – 10 Mkr

Speluppstickaren får in den kanadensiska börsnoterade leksaksjätten Spin Master på ägarlistan i en finansieringsrunda. Bakom bolaget står ett gäng Candy Crush-veteraner.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?