1515
Annons

OECD:s kritik: Värna om techhubben Sverige

OECD har granskat hur Sverige ligger till i kampen om att bli ledande i den digitala utvecklingen. Trots ett tech-drivet näringsliv varnar organisationen för en rad svagheter.

OECD:s generalsekreterare José Ángel Gurría.
OECD:s generalsekreterare José Ángel Gurría.Foto:Francois Mori

”Sverige ligger i framkant vad gäller spridning och användning av digitala teknologier”, slår det internationella organet OECD fast i en digitaliseringsrapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. 

Bland styrkorna nämns svenskarnas goda tillgång till bredband och att den digitala ojämställdheten baserat på ålder, utbildning, inkomst och bolagsstorlek är mindre än i de flesta andra OECD-länder.

Läs mer: Regeringen satsar 500 miljoner på AI och backas av svenska storbolag 

”Sveriges kapacitet att omfamna den digitala transformationen har varit en huvudsaklig drivkraft bakom landets starka ekonomiska prestation de senaste åren”, skriver man vidare i rapporten.

OECD slår även fast att svenska bolag, genom digitaliseringen och med fokus på högt specialiserade produkter, har klättrat i den globala värdekedjan inom tillverkningsindustrin.

Men rapporten identifierar även ett antal svaga punkter. En utmaning, enligt OECD, är att digitala tjänster skapar en global marknad där svenska företag utsätts för en allt tuffare global konkurrens. En annan utmaning är att främja kompetensutveckling för stärkt innovationskraft när arbetskraftens produktivitet inte längre ökar i samma takt.

Läs mer: Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke 

Rapportmakarna menar också att ”big data” och artificiell intelligens möjliggör för nya affärsmodeller och tjänster, men att det kräver även att Sverige hanterar digitala risker och skyddar privatpersoners integritet. På samma tema skriver man vidare att ”politisk samstämmighet har blivit central för att ta till vara fördelarna med den digitala omställningen, samtidigt som det svenska folkets sociala värderingar bevaras”.

Rapporten, som överlämnades till digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) på fredagen, ger även en rad förslag på vad Sverige behöver göra för att stärka sin digitala position:

1, Utöka anslutningen

För att uppnå regeringens mål om att ge 98 procent av alla hushåll och företag tillgång till snabb uppkoppling till 2025 krävs bättre samordning mellan myndigheter och lokala strategier, samt främja konkurrensen mellan privata aktörer.

2, Öka tillämpningen av digitala teknologier

OECD vill se en ökad användning av digitala teknologier bland svenska lågutbildade och låginkomsttagare, ökad digitalisering av små bolag och fler digitala tjänster inom offentlig sektor.

3, Öka kompetensen inom digital transformation

Nyckeln i Sveriges digitala strategi är att alla ska kunna utveckla sin egen kompetens. För det krävs bland annat att teknik finns med i skolans utbildningsplan och en minskad ojämställdhet inom tech-branschen.

4, Värna om digital innovation

Sverige är en internationell techhubb inom både forskning och företagsamhet. Andelen av BNP som läggs på forskning och innovation är bland de högsta i världen, men innovationstakten har sjunkit sedan 2000, skriver OECD. Den trenden måste vändas med ytterligare finansiering och ett mer föredelaktigt regelverk för innovation inom digitala områden.

5, Stärka arbetskraftsmarknadens förutsättningar

Att effektivt hantera arbetskraft är avgörande när den digitala transformationen minskar behovet av mänsklig arbetskraft, skriver OECD, som menar att Sverige behöver stärka sina policys och institutioner som stöttar anställda.

6, Stärka digital säkerhet

2017 presenterade regeringen en Nationell strategi för samhällets informations- och cybersäkerhet. Denna måste integreras i den bredare digitala transformationen och ta ett brett grepp på cypersäkerhet genom politiska beslut.

7, Ta den digitala strategin från ord till handling

Under 2017 lanserade regeringen även en digital strategi med målet att Sverige ska bli bäst i världen på att ta till vara digitala möjligheter. Strategin sätter upp en vision som måste konkretiseras genom tydliga verktyg och ansvarsområden, skriver OECD.

Fakta:

OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development, är ett internationellt organ för utbyte av kompetens inom områden som berör ekonomisk utveckling i industriella länder med demokrati och marknadsekonomi, framför allt i de 35 medlemsländerna.


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?