Annons

Nytt sparpaket på Voi – 130 tjänster försvinner

Elsparkcykelbolaget Voi, som förra året gjorde en förlust på 888 miljoner kronor, genomför ett andra sparpaket. Den här gången försvinner hela 130 tjänster.

Fredrik Hjelm är vd och medgrundare på Voi.
Fredrik Hjelm är vd och medgrundare på Voi.Foto:Joey Abrait

Det svenska elsparkcykelbolaget Voi drar ned på ungefär 130 tjänster, vilket motsvarar 13 procent av personalstyrkan globalt. Bolaget uppger att ungefär 70 heltidsanställda nu kommer att få lämna bolaget i nedskärningarna, medan den resterande delen av de berörda tjänsterna i dag innehas av konsulter och visstidsanställda, eller har varit vakanta.

Voi uppger att beslutet är fattat för att bolaget ska komma närmare lönsamhet, givet att marknadens aptit för förlustdrivande tillväxtbolag i det närmaste helt försvunnit. Under helåret 2021 gjorde Voi en förlust på hela 888 miljoner kronor.

”Detta är ett tufft beslut att fatta och något vi inte tar lätt på. Vi är mycket ledsna över att säga hejdå till våra medarbetare som lämnar oss och vill tacka för att de har hjälpt till att bygga företaget under åren”, skriver Voi i ett pressmeddelande.

Di har sökt vd:n och medgrundaren Fredrik Hjelm. Han hälsar att han inte är tillgänglig på för en intervju under onsdagskvällen, med hänvisning till att han måste fokusera på personalen. Ett dygn senare återkommer han men avböjer då helt att svara på Di:s frågor.

Bolaget uppger att de berörda medarbetarna kommer att erbjudas avgångsvederlag, men delar inte några fler finansiella detaljer.

Redan i somras genomförde Voi ett första sparpaket, men den gången berörde det betydligt färre tjänster, totalt 35 stycken. Då uppgav Fredrik Hjelm till Di att han kände att bolaget var ”i en bra position med dessa förändringar”, kopplat till att försöka minska förbränningstakten av bolagets kassa, men bevisligen räckte inte åtgärderna.

Voi tog senast in externt kapital i slutet av 2021. Då handlade det om ett kapitaltillskott på ungefär 1 miljard kronor, fördelat på en kombination av renodlat aktiekapital, ett konvertibellån samt skuldfinansiering. 

Vid samma tidpunkt värderades hela Voi till cirka 9 miljarder kronor. Storägaren VNV Global VNV +1,49% Dagens utveckling , som kontrollerar nästan 31 procent av aktierna i Voi, hade i sin rapport för det tredje kvartalet i år dock skrivit ned värdet på bolaget till 6,75 miljarder kronor. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera