1515

Nytt samarbete gör att maten kan levereras direkt in i kylen

Buden ska kunna lämna kundernas mat direkt i kundernas kylskåp. Det är förhoppningen bakom ett nytt samarbete mellan startupbolaget Glue och e-handlaren Mathem.

Glues vd Carl Johan Grandinson.
Glues vd Carl Johan Grandinson.

Det smarta låsbolaget Glue och matleveransbolaget Mathem har inlett ett samarbete som gör att det senare bolagets kunder kan få mat levererad ända vägen in i kylskåpet - även när de inte hemma.

Glues appstyrda tillbehör gör att dörrlås kan öppnas på distans. Samtidigt har användaren översikt på öppningar och låsningar i appen. Syftet är att möjliggöra så kallade innanför dörren-leveransen.

”Tanken är att man inte ska behöva anpassa sig till en tid utan att budet kan komma någon gång 9-17. Men först testar leveranspersonen alltid att ringa på först”, säger Glues vd Carl Johan Grandinson till Di Digital.

Läs även: Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma 

Först ut är Mathems kunder på Södermalm i Stockholm. Därefter, om tjänsten blir uppskattad, kommer den att rullas ut bredare.

”Vi har en långsiktig strategi och tror att logistikkostnader kan minskas och optimeras därför att leveransfönstret blir större. Om man kan leverera varorna någon gång mellan klockan 9-17 istället för en timme på kvällen så blir det billigare. Dessutom slipper man köra i rusningstrafiken vilket ger miljöevinster.”

Glue har en plattform som öppnas upp mot företag som vill leverera varor eller tjänster in i hemmet. Tidigare har bolaget gjort pilottester med bland annat Postnord och Bring City Mail.

Säkerheten är viktig för ett bolag som Glue, menar Carl Johan Grandinson.

”Det handlar om att bygga upp ett förtroende och att få kunderna att känna en trygghet. För det första är det ingen okänd som kommer in i hemmet, det är en certifierad leveransperson som kommer från Mathem”, säger han och tillägger att en försäkring täcker om något skulle hända under leveranstillfället. 

Hur skyddar ni låsen mot hackare?
”Allt är krypterat och nyckeln konsumeras efter användning. Men säkerhet är relativt. Vad är det man jämför med? En fysisk nyckel kan ju tappas bort. Med oss får man ju information om vem som öppnar och vem som låser.”

I november rapporterade Di Digital att Glue hade tagit in 35 miljoner kronor från bland annat Northvolt-grundaren Peter Carlsson, för att satsa i London.

Läs mer: Låsbolaget Glue tar in 35 miljoner: ”Vi ska rulla ut i London”


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?