På fyra år har ehandlaren Bygghemma tiofaldigat sin omsättning. När de nu sätter punkt för 2015 är det med en försäljning på nästan 2 miljarder kronor.
Viktor Ström
Text
Mikael Olander, vd för Bygghemma.
Ehandelsbolaget Bygghemma har haft en smått otrolig utveckling de senaste åren. Bolaget omsatte för fyra år sedan runt 200 miljoner kronor och hade aggressiva tillväxtplaner.
”När vi då pratade om att vi skulle nå en miljard i omsättning så var det ganska nervöst”, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma.
Men miljarden nåddes och när 2015 års siffror nu läggs till handlingarna är det med en omsättning på 1,9 miljarder kronor och en EBITDA-marginal på 3 procent.
”Vi hade ungefär 70 procents tillväxt ifjol och det blir ju mycket pengar på de här nivåerna”, säger Mikael Olander.
Lejonparten av tillväxten är organisk men Bygghemma har också förvärvat ett antal bolag under året, bland annat den konkursade butikskedjan Chilli.
Bygghemma ägs sedan 2014 av familjen Ax:son Johnsons investmentbolag Nordstjernan. Det innebär att bolaget har gott om kapital om fler intressanta förvärv skulle dyka upp.
”Vi köpte Frishop i Danmark för någon vecka sedan och håller ögon och öron öppna för förvärv. Det är svårt att säga att vi ska göra ett visst antal förvärv per år för man vet inte när möjligheterna dyker upp”, säger Mikael Olander.
En av de mest uppmärksammade affärerna inom bygghandel på nätet under fjolåret var annars Byggmax köp av ehandelssajten Buildor. Det köpet gjordes till en värdering på nära 3 gånger omsättningen, trots att Buildor drevs med förlust. Men Mikael Olander ser inte att värderingarna i branschen har sprungit iväg.
”Nej, jag har dålig insikt i den affären. Men utifrån sett är det en prislapp som inte skulle vara aktuell för oss att betala”, säger Mikael Olander och tillägger:
”Vi träffar ju entreprenörer som använder den värderingen som jämförelse men det är ganska lätt att stänga ned sådana diskussioner. Det är ingen som håller fast vid den prislappen”.
Bygghemmas målsättning är att bli den ledande online-aktören i Norden. En marknad som de räknar med ska omsätta dryga 50 miljarder kronor inom tio år.
”Det finns gott om utrymme att växa och vi tror att det är läge att bli stora. Det här är en marknad där det är viktigt att bli ledande”.
Innehåll från WintAnnons
4 saker att göra i sommar för att kickstarta ditt företagande till hösten
Kanske är det vårljuset eller försommarvärmen som gör att idéerna sprudlar just nu och att många vågar drömma om en ny vardag – en nystart med ett eget företag att jobba i efter semestern? För visst är sommaren en bra tid att sätta planerna i verket om du planerar att öppna egen låda.
I den här artikeln delar den automatiserade bokföringstjänsten Wintmed sig av sina fyra bästa tips på saker du kan göra redan nu för att vara redo att maxa ditt företagande till hösten – vare sig du startar ditt första bolag eller planerar att utöka verksamheten med ett holdingbolag eller ytterligare en business.
1. Har du rätt timpris?
En av de viktigaste delarna i ditt företagande, vare sig du redan driver ditt bolag eller planerar att starta, är att säkerställa att du har rätt prissättning i förhållande till bolagets utgifter samt den lön du vill plocka ut. Hur mycket behöver du fakturera för att gå plus och för att drömmen om eget företag ska kännas lönsam och rimlig?
Svaret hittar du ofta genom att räkna baklänges. Börja med att bestämma vilken lön du vill ha och försök räkna på vilka bolagets fasta utgifter kommer att vara. På så sätt vet du hur mycket du behöver för att täcka bolagets kostnader. Därefter kan du även fundera kring andra parametrar, som hur mycket du vill jobba varje månad, för att komma fram till vilket timpris du behöver ha för att allt ska gå runt.
Vare sig det är ditt första, andra eller tredje bolag du ska starta – vänta inte till hösten med att starta upp det! Gör det redan nu, så att allting är klart när semestern är över. Du vill ju inte riskera att fastna i att ha ett nästan färdigregistrerat företag i september.
Wint har flera redan startklara aktiebolag på lager och kan hjälpa dig att komma igång med ditt företagande snabbt, enkelt och utan avgift. Blir du kund hos Wint bjuder de på alla registreringsavgifter och förser dig med ett färdigt AB, inklusive företagskonto hos SEB. Det enda du behöver är aktiekapitalet på 25 000 kr – pengar som du sedan har kvar i ditt bolag. Dessutom hjälper de till med registrering av F-skatt med mera.
3. Läs på om dina avdrag och förmåner
Att driva eget företag ger dig möjlighet att styra över din tid och sätta din egen lön, men det öppnar också för möjligheter att erbjuda dig själv fler eller bättre förmåner än vad du hade då du var anställd. En stor fördel med att driva aktiebolag är nämligen att du som ägare räknas som anställd i bolaget och har rätt att erbjuda dig själv anställningsförmåner – någonting som inte är möjligt om du skulle driva enskild firma.
Varför inte maxa ditt friskvårdsbidrag med 5 000 kr om året och toppa upp det med subventionerad massage i form av så kallad naturaförmån? Din hälsa är trots allt viktig för företagets framgång. Kom också ihåg att skriva över ditt mobilabonnemang på företaget. Om du har ett företagsabonnemang med fast kostnad får du nämligen använda telefonen även privat. Om företaget står för telefonabonnemanget har du rätt att dra av momsen för telefonkostnaden.
4. Säkerställ god likviditet i bolaget – varje månad
Att ha koll på sin ekonomi är alltid viktigt. Och som företagare är det extra viktigt att ha kontroll över sina likvida medel, det vill säga de tillgångar företaget kan använda just nu, för att exempelvis betala lokalhyra, telefonräkningar, löner, osv.
Om du redan driver, eller planerar att starta, en verksamhet där du tar betalt för din nedlagda tid är det lätt att hamna i perioder med oregelbundna intäkter, till exempel när du tar semester och därmed inte gör något jobb du kan fakturera för. I sådana lägen måste företaget ha en god likviditet, så att du kan fortsätta plocka ut din lön och betala dina fasta kostnader, utan att det svider allt för mycket i företagets kassa.
Ett sätt att hålla koll på likviditeten är att göra en likviditetsbudget som du uppdaterar och underhåller regelbundet. En annan sak är att optimera dina ledtider vid fakturering. Måste du ha 30 dagars betalningsvillkor eller kan du förhandla med dina kunder om 15, eller kanske till och med 10, dagar? Ju kortare tid mellan skickad och betald faktura, desto kortare tid måste du ”ligga ute” med de pengar du redan arbetat in.