1515
Annons

Nytt miljardregn för Minecraft

Bolaget bakom succéspelet drar in mer pengar än någonsin tidigare, kan Di Digital avslöja. 

Minecraft fortsätter att gå som tåget.
Minecraft fortsätter att gå som tåget.

I september 2014 sålde Minecraftgrundaren Markus "Notch" Persson sitt bolag Mojang till Microsoft för 17 miljarder kronor.  Från starten 2009 har historien om Minecraft varit en av de mest spektakulära i svensk näringslivshistoria. Minecraft har lockat miljontals spelare och gjort alla bolagets tre grundare till miljardärer.

Nya siffror visar dessutom att succén är långt ifrån över. Efter att Minecraft köptes av Microsoft 2014 har pengarna fortsatt att forsa in. I bolagets färska årsredovisning för det brutna verksamhetsåret 2015/2016 framgår att Mojang drog in 3,8 miljarder kronor och gjorde ett resultat på 1,7 miljarder kronor. Då ska också noteras att bolagets kostnader främst utgörs av betalningar till Mojang Synergies som ägs av Microsoft via ett holländskt holdingbolag. 

Läs mer: Minecraft har nu sålt i över 100 miljoner exemplar

Faktum är att fjolåret är Minecrafts bästa intäktsår hittills – trots att det alltså är sju år sedan spelet släpptes. Spelet drog in 315 miljoner kronor i månaden i fjol, vilket kan jämföras med året innan då motsvarande siffra var 232 miljoner kronor. 

Bolaget skriver också i sin årsredovisning att man även framåt planerar att fortsätta utveckla succéspelet.

"Under året förväntas vi anställa ytterligare personer för att arbeta med spelutveckling och affärsutveckling", skriver de i årsredovisningen.

Läs mer: Sveriges lönsammaste spelbolag

De tre grundarna av bolaget Markus Persson, Jakob Porsér och Carl Manneh lämnade alla bolaget i samband med försäljningen till Microsoft. Mojang leds numera av Carl Mannehs tvillingbror Jonas Mårtensson.

Läs mer: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer


 Så mycket har Minecraft sålt för (per månad)

  • 2010/11: 34 Mkr
  • 2012: 125 Mkr
  • 2013: 170 Mkr
  • 2014/15: 232 Mkr
  • 2015/16: 315 Mkr

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera