1515

Nytt intäktsrekord för Splay - drar in över 120 miljoner

Splay var först ut i Sverige med att samla Youtube-stjärnor i ett nätverk. Bolagets färska årsredovisning visar att det fortsätter att löna sig. 

Vigor Sörman, grundare och vd av Splay.
Vigor Sörman, grundare och vd av Splay.

Splay grundades 2012 och var först i Sverige med att starta ett annonsnätverk med Youtube-stjärnor. Den snabba starten har visat sig vara guld värd. Fortfarande i dag fem år senare behåller bolaget toppositionen i Sverige och Norden. 

Eftersom Splay sedan ett par år tillbaka ägs av mediejätten MTG redovisar de inte längre separat hur det går för bolaget. Men med hjälp av Splays färska årsredovisning och grundaren Vigor Sörman har Di Digital fått en inblick i bolagets utveckling.

2016 omsatte den svenska delen av Splay 77 miljoner kronor, en ökning från 47 miljoner kronor året innan. Men de siffrorna ger bara en del av bilden. 

"Man kan säga att det som syns där är intäkterna från den svenska verksamheten och de större kostnaderna för till exempel utveckling som vi lagt i Sverige. Utan att nämna några exakta siffror så nådde vi totalt en omsättning på över 120 miljoner kronor i fjol", säger Vigor Sörman grundare och vd för Splay. 

Det innebär också att förlusten, som i det svenska bolaget summerar till nära 19 miljoner kronor, är lägre i förhållande till den totala omsättningen.  

Läs mer: Splay startar e-handel med Nelly-grundaren 

Sedan MTG köpte 81 procent av aktierna i Splay har bolaget fokuserat på att bli ett digitalt mediehus som både samlar influencers och utvecklar annonslösningar åt externa varumärken. Splay har på så sätt gått ifrån att vara ett influencer-nätverk samtidigt som en rad nya bolag dykt upp på influencer-marknaden. 

"Vi tog för två år sedan beslutet att gå från att vara ett MCN (Multi Channel Network) och bara hyra ut influencers till att bli ett digitalt mediehus. Jag personligen skulle varken skapa ett MCN, Youtube-nätverk eller influencer-nätverk i dag. Det är extremt hård konkurrens och en överetablering. Jag tror vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden", säger Vigor Sörman. 

Splays främsta konkurrent i Sverige har de senaste åren varit United Screens. Bolaget, som finansierats av mediejätten Bonnier, omsatte i fjol 78 miljoner kronor och har varit Splay i hälarna de senaste åren. Faktum är att United Screens i dag är större än Splay på Youtube räknat i videovisningar och prenumeranter enligt mättjänsten Socialblade. Men Vigor Sörman ger inte mycket för det sättet att mäta storlek. 

"Vi satsar på att vara ett premiumnätverk med få men stora profiler som har hög relevans på våra marknader. För oss är antalet visningar helt irrelevant. Det viktiga är att vi har det bästa innehållet och den största och bästa räckvidden i Norden. Vi signar inte upp massa kanaler bara för att få visningar som vi inte tjänar pengar på", säger Vigor Sörman.

Läs mer: United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror 

Influencer-marknaden har i år skakats av annonsflykt från Youtube efter att annonsörer fått sitt innehåll visat tillsammans med stötande innehåll.  

"Det har visat hur viktigt det är att sitta på innehåll som är 'brand safe'. En annonsör bryr sig inte om antalet visningar om innehållet inte är sådant som man som varumärke vill synas kring", säger Vigor Sörman. 

Hur framtidsplanerna ser ut för Splay kan Vigor Sörman inte avslöja eftersom ägarbolaget MTG är noterat och inte ger sådana prognoser. Fokus ligger dock på fortsatt tillväxt i Norden. 

"Vår styrka är att vi är störst och var först ut. Vi är den enda aktören som byggt nordiskt erbjudande på allvar. Den stora utmaningen nu är att lyckas skala upp ännu mer och bygga fler kontor", säger han.

Hur länge blir du själv kvar?

"Än så länge är det fruktansvärt kul så det vore dumt att tänka på något annat. Det är klart att det är ett annat bolag i dag med nästan 100 anställda jämfört med när man satt i en källare för några år sedan. Men det är väldigt roligt och utmanande". 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?