1515
Annons

Nytt chefsavhopp på Klarna – teknikchefen slutar

Den börsaktuella betaljätten Klarnas teknikchef Koen Köppen har sagt upp sig efter drygt fyra år på posten, kan Di avslöja. 

Han blir den tredje toppchefen som lämnar bolaget på kort tid.

”Vi är tacksamma för avtrycket han gjort”, uppger vd:n Sebastian Siemiatkowski.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski blir av med sin mångårige teknikchef Koen Köppen.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski blir av med sin mångårige teknikchef Koen Köppen.Foto:Di och press.

Klarnas teknikchef Koen Köppen lämnar betaljätten efter sammanlagt elva år, enligt uppgifter till Di. Han blev befordrad till teknikchef under 2017 och har sedan dess varit en av vd:n Sebastian Siemiatkowskis allra närmsta medarbetare i ledningsgruppen. Enligt Di:s källor har nederländaren själv valt att säga upp sig från Klarna, till förmån för ett nytt projekt eller en ny tjänst som ännu inte offentliggjorts. 

När Di kontaktar Klarna bekräftar bolaget att Koen Köppen är på väg bort, men betonar samtidigt att han stannar kvar under en övergångsperiod fram till sommaren.

”Hela Klarna men framför allt ledningsgruppen skulle vilja tacka Koen för hans fantastiska energi, ledarskap, kreativitet och engagemang varje dag under de senaste elva åren. Vi är tacksamma för avtrycket han gjort och det han har byggt när Klarna vuxit till en global bank med över 100 miljoner konsumenter på 20 marknader. Koen kommer att stanna kvar i några månader till så det är för tidigt att säga hejdå ännu, men vi önskar honom all lycka i framtiden”, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski i en skriftlig kommentar till Di.

Enligt Di:s uppgifter rekryteras hans ersättare internt i form av Yaron Shaer. Klarna bekräftar tillsättningen och att han redan har presenterats för de anställda. Yaron Shaer kommer ursprungligen från Israel och har arbetat på bolaget i nästan åtta år, senast som ingenjörschef med bas vid Klarnas kontor i Berlin.

Koen Köppen blir den tredje toppchefen som lämnar Klarna på kort tid. Under hösten 2021 kunde Di avslöja att vice vd:n Knut Frängsmyr valt att säga upp sig efter sju år på posten och totalt nio år på bolaget. Han sitter precis som Koen Köppen i Klarnas ledningsgrupp och har varit en mångårig bundsförvant till Sebastian Siemiatkowski.

I samma veva valde Sverigechefen Joakim Lundberg att sluta efter totalt 13 år på bolaget. Till skillnad från de andra två cheferna satt han inte i ledningsgruppen och lämnade med omedelbar verkan, för att i stället bli kommersiell chef och delägare i annonsteknikbolaget Danads.

Klarna har uppgett att inga konflikter legat bakom något av avhoppen.

Efter en lyckosam internationell expansion i framför allt USA har Klarnas värdering under de senaste åren stigit till 390 miljarder kronor i den privata miljön. Bolaget väntas gå till börsen under de närmsta åren, mest troligt i USA eller Storbritannien.

 


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?