1515

Nye Spotifychefen talar ut om fejkade streams

Spotifys nye finanschef talar i Digitalpodden ut om problemet med fejkade lyssningar – och kommenterar bolagets kvartalsrapport. Dessutom diskuterar vi framtiden för Klarna och Truecaller, två av Sveriges börsaktuella techbolag i miljardklassen.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och reportrar Johannes Karlsson, Henrik Ek och Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och reportrar Johannes Karlsson, Henrik Ek och Jonas Leijonhufvud.Foto:Di.

Klarna plockar in ännu mer kapital – och gasar sin internationella expansion. Men i Sverige flög nyheten om den nya jätteaffären under radarn. Vad har betal- och kreditbolaget för planer efter etableringen i Australien och Nya Zeeland?

Di Digitals Ida Hansson Brusewitz och Johannes Karlsson går också igenom utvecklingen för kommunikationsappen Truecaller, som med sina 200 miljoner användare i månaden är Sveriges största konsumentbolag inom techsektorn – näst efter Spotify.

Nämnda Spotify rapporterade på onsdagen siffrorna för det fjärde och sista kvartalet 2019. Användartillväxten utklassade förväntningarna, men efter en högre rörelseförlust än väntat fick rapporten ett beskt mottagande på Wall Street. 

Di Digitals Jonas Leijonhufvud har intervjuat Spotifys nya finanschef Paul Vogel. Han tar bladet från munnen vad gäller fenomenet ”fejkade” och ”manipulerade” lyssningar på plattformen.

Dessutom introducerar vi vår nya kollega Henrik Ek, som berättar varför han tycker att tekniksektorn är den mest spännande delen av näringslivet.

Lyssna på veckans podd här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från WndyAnnons

Wndy vill bli hela Sveriges digitala HR-avdelning

Startupen Wndy erbjuder små och medelstora bolag att prenumerera på HR-expertis och digitalt få tillgång till exakt rätt kompetens precis när det behövs.

– Vi vill digitalisera HR-arbetet och framför allt underlätta för entreprenörer och företagare att investera i sin personal på riktigt, säger grundare Daniel Eriksson.

Det svenska företaget Wndy vill förenkla och förbättra tillgången till HR-expertis för mindre bolag. Genom att samla kunskap lättillgängligt i en digital plattform och kombinera det med experthjälp från HR-konsulter via ett videomöte, får företagare snabbt tillgång till den kunskap de för tillfället behöver. Oavsett om det handlar om rekrytering, lön eller större strategiska frågor.

Bakom Wndy finns entreprenören som vet vad företagen vill ha och HR-experten som vet vad företagen behöver. Grundaren Daniel Eriksson har tidigare byggt celebrity endorsement-byrån PAgency, som bland annat arbetar med Zara Larsson, Molly Sandén och Benjamin Ingrosso och har själv upplevt hur svårt det kan vara att hitta rätt när det handlar om personalfrågor.

– Som företagare har jag ofta känt en brist på HR-kunskap när jag får frågor om till exempel pension, försäkringar eller kanske permittering som varit aktuellt under pandemin. Det är otroligt viktigt att det blir rätt, både för dig som anställd och för dig som arbetsgivare. Och det är där Wndy kommer in i bilden, säger han.

Bygger på videomötet

Wndy är en digital plattform och prenumerationstjänst för små och medelstora företag som bygger på videomöten. Det finns även en chattfunktion för enklare frågor samt ett stort utbud av mallar och dokument.

– Det här är ett smart och snabbt sätt att få tillgång till den HR-expertis du behöver både för stunden och i det större perspektivet. Du bokar enkelt ett videomöte genom att kort beskriva ditt ärende, välja en tid som passar och sedan den HR-expert du vill prata med.

På Wndy finns även COO Marie Wikander, HR-expert med lång erfarenhet, bland annat från techbolag som Klarna och Trustly. Marie har stött på många företag som är i behov av den typ av tjänst som Wndy erbjuder.

– Jag ser att många företag saknar HR-kompetens men samtidigt har ett skriande behov av det. Många företagare lägger mycket tid på att fundera över de här frågorna samtidigt som de inte har resurser att anställa någon på heltid. Wndy är en perfekt lösning för dem, lättillgänglig, bred och kostnadseffektiv.

HR som en coachande kraft

Hon berättar att Wndy knutit flera seniora HR-experter till sig och att det är lika lätt att få operativ HR-hjälp, med till exempel avtal eller personalhandböcker, som att lägga en större HR-strategi för företaget eller få hjälp med ledarskapsutveckling.

–HR är som bäst när det fungerar som en coachande kraft. Genom att investera i dina medarbetare och din ledning så skapar du mer engagemang vilket leder till bättre resultat, säger Marie Wikander och fortsätter:

– Vi vet att det är viktigt att man som företagare investerar i sin personal. Wndy erbjuder möjligheten att göra det utan att behöva anställa en person med HR-kompetens. Vi tror att det här kan förändra synen på HR-branschen i grunden.

Läs mer om Wndy: wndy.se 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wndy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?