1515

Nya tungviktare in i Backing Minds

Cristina Stenbeck, Katarina Martinson, Emilia de Poret, Fabian Hjelte och King-grundaren Tomas Hartwig. De är några av de nya tungviktare som går in i riskkapitalbolaget Backing Minds. 

Från vänster: Fabian Hielte, Christina Stenbeck (topp) och Katarina Martinson och Emilia de Poret.
Från vänster: Fabian Hielte, Christina Stenbeck (topp) och Katarina Martinson och Emilia de Poret.Foto:Kollage.
Susanne Najafi (t.v.) och Sara Wimmercranz är grundare till Backing Minds.
Susanne Najafi (t.v.) och Sara Wimmercranz är grundare till Backing Minds.Foto:Patrik Olsson.

Riskkapitalbolaget Backing Minds fick stor uppmärksamhet när man gav sig till känna i september i fjol. Grundarna och e-handelsprofilerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi berättade om sin strategi att investera i tech-bolag bortom Stureplan.

“Nästan allt kapital går i dag till tighta, homogena nätverk med bas i Stockholms innerstad. Då skapas det bubblor och bolagen blir övervärderade. Vi försöker titta förbi de bubblorna, för det är där de riktigt bra affärerna finns”, sa Susanne Najafi då.

Redan från start kunde de två grundarna stoltsera med att man tagit in över 100 miljoner kronor från blytunga investerare som H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler. Men fonden var fortfarande öppen för nya investerare.

Särskilt kul är att vi fått in så många kvinnliga investerare.

Sedan dess har grundarna berättat om sina investeringar i tre bolag: e-handlaren Horse Me Up från Västra Frölunda utanför Göteborg, pengaröverföringsbolaget Transfer Galaxy från Vivalla utanför Örebro och Linköpingsbolaget Dynamic Code, som utvecklar och säljer hemtester för sjukdomar baserat på DNA-teknik.

Vad man inte talat öppet om är att man under tiden tagit in ännu mer kapital i fonden. 

Nu tar Susanne Najafi bladet från munnen.

”Vi har precis stängt fonden”, säger hon.

Susanne Najafi vill inte uppge exakt hur stor fonden har blivit. Men enligt Di Digitals källor rör det sig om ett belopp kring 200 miljoner kronor.

”Vi kunde tagit in mer kapital än vi gjorde”, säger Susanne Najafi. 

Bland de nya, tunga investerarna kan nämnas Cristina Stenbeck, Lundberg-imperiets arvtagare Katarina Martinson, Bonnier-arvtagare Pontus Bonnier, Ratos förre vd Susanna Campbell, Nordic Capital-arvtagaren och modeprofilen Emilia de Poret, Ernströmgruppens ordförande Fabian Hielte och King-grundaren Tomas Hartwig.

"Vi väldigt stolta över alla våra investerare. Särskilt kul är att vi fått in så många kvinnliga investerare", säger Susanne Najafi, som innan hon startade Backing Minds grundade fyra bolag, varav tre i techsektorn.

Hon ser inveseringarna som ett kvitto på att Backing Minds är rätt ute med sin investeringsmodell. 

"Sverige är fullt av fantastiska entreprenörer som idag inte har tillgång till de homogena och tighta riskkapitalnätverken. Våra investerare har också funderat över detta och gillar att vi bygger en modell som maximerar avkastning och samtidigt har potential att förbättra Sveriges konkurrenskraft", säger hon.

Susanne Najafi betonar att Backing Minds ska fortsätta att investera i en lagom hög takt. 

”Vi jobbar väldigt dedikerat med bolagen. Vi vill fokusera på att hitta rätt bolag i underinvesterade branscher. Om ett år gissar jag att vi investerat i ytterligare tre bolag”, säger hon.  

Även följdinvesteringar kan bli aktuella, då fonden har en investeringshorisont på 10 år.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?